חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

נתניהו: "היעדר היעילות בנמלים היא דבר שכל אזרח מרגיש בכיסו"

"בתוך חודשיים רפורמת הנמלים תצא לדרכה – לעובדי הנמלים אין את הזכות להטיל וטו על צרכי המדינה", כך אמר הבוקר שר התחבורה, ישראל כץ, בראיון לגל"צ. כץ סיפר כי המדינה שוקדת על מספר דרכי פעולה להתמודדות עם השבתה של נמלי חיפה ואשדוד במחאה על הרצון להקים נמל חדש אך שלל את הפרסומים על הכנסת כוחות צבאים לנמלים. "לצה"ל אין את כח האדם הדרוש והידע להפעיל נמלים", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא בפתח ישיבת הממשלה השבועית: "נמלי הים בישראל זה נושא שמעסיק אותנו כבר למעלה מעשור. בשנת 2003 יזמתי תהליך רב שלבי של רפורמות בנמלי הים. דבר ראשון שעשינו זה רפורמה ברשות הנמלים. הקמנו שלוש חברות ממשלתיות בחיפה, באשדוד ובאילת, ופתחנו את מספנות ישראל בחיפה בהפעלה פרטית. זה הדבר הראשון שנעשה. שלב ב' היה הפיכתו של נמל אילת לנמל שפועל בהפעלה פרטית. זה קרה לפני שנה, אגב באיחור של שנתיים מהתוכנית המקורית. והדבר השלישי שהולך לקרות בחודשים הקרובים הוא הוצאת מכרז לנמל נוסף, חדש, בהפעלה פרטית".

"לתוכנית הזאת יש השלכות גדולות מאוד לגבי יוקר המחיה, כי בערך 90% מהיצוא והיבוא שלנו וחלק עצום מהתוצר עובר דרך הנמלים בדרך זו או אחרת. כמעט כל דבר שאתם רואים לפניכם, מוצר שנמצא פה או מוצר שאנחנו מייצאים לשוקי העולם עובר דרך הנמלים. רק מקצת המוצרים עוברים דרך תעבורה אווירית. לכן, היעילות או היעדר היעילות בנמלים הוא דבר שכל אזרח ואזרח מרגיש בכיסו. אנחנו מחויבים לשינוי הזה. אני יודע שיש תמיכה של שרים רבים, אם לא כולם, במהלכים שאנחנו הולכים לעשות. שר התחבורה יביא בפניי את ההצעה שמתגבשת, אדון בה גם עם שר האוצר וגם עם שר הכלכלה, ונגבש את הממשלה כולה כדי לעשות את הרפורמה הזאת, שתשפיע מאוד על הוזלת יוקר המחייה במדינת ישראל".

מוקדם יותר דיווח העיתון "ידיעות אחרונות" כי המדינה מכינה תוכנית מגירה הכוללת הכנסת כוחות צבאיים לנמלי הים. התוכנית הזוכה לשם הסמלי "1981" – השנה בה נשיא ארה"ב לשעבר, רונלד רייגן, פיטר את העובדים במגדלי הפיקוח בנמלי התעופה בארה"ב והביא במקומם פקחים צבאיים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לאור הכוונה לערוך רפורמה בנמלי הים, הממשלה מעריכה כי עובדי נמלי אשדוד וחיפה עשויים להשבית את הפעילות. בתגובה כאמור, מכינה הממשלה מספר דרכי תגובה: הכנסת חברות זרות להפעלת הנמלים, מניעת שביתה בשירותים חיוניים על פי חוק, מתן התראה מראש לתעשיינים להכין מלאי סחורות ופתיחת נמל אילת ומספנות ישראל לפריקה והטענת סחורות.

"ברגע שנכנסתי לתפקיד קבעתי שהתחרות בנמלים חשובה יותר מההפרטה. יהיה רציף מתחרה בנמל אשדוד ורציף מתחרה בנמל חיפה"', הבטיח כץ .

"אם התכנית תתקל בהשבתה פראית של הנמלים ושל המשק – אנחנו וננקוט בכל האמצעים כדי להציל את הנמלים", אמר כץ, שסיפר כי אחת הדרכים שנשקלות היא ייבוא עובדים מחוץ לארץ באמצעות חברות זרות להפעלת הנמלים במקרה של שביתה, וחקיקת חוק שיטיל בוררות חובה. "אנחנו נהיה מוכנים לעשות את זה בהתדיינות עם העובדים. במידה וזה לא יצליח, נעשה זאת באופן חד צדדי".


צילום: רויטרס

בתוך כך פרסם יו"ר ועד נמלי אשדוד סטטוס ביום שישי האחרון בו תקף את שר הכלכלה נפתלי בנט: "אני מבין שכדי למצוא חן בעיני קפיטליסטים כמוך החלטת שצריך למצוא קורבן. ואני מבין שהחלטת לקחת אותנו בתור שק חבטות. אנחנו לא שק חבטות. לא שלך ולא של המדינה".

"אני חושב שהמטרה האמיתית שלך היא שלא יהיו ועדים שיוכלו להתגייס בשביל לעזור לעובדים שהמדינה לא רוצה לקחת עליהם אחריות או בכלל. אתה רוצה לעזור לעובדים החלשים? אל תמשוך להם מתחת לרגליים את ההגנה היחידה שקיימת להם – סולידריות בין עובדים".

בנט מיהר לענות לחסן וכתב בפייסבוק גם הוא: "חצי מהציבור שמשתכר פחות מ-6,600 שקל בחודש משלם מחירים יקרים מאוד כיום במוצרים בשל אי־יעילות של הנמלים".

"אסור לנו להירתע מאיומים כוחניים של הוועדים החזקים. הם חזקים, אבל לא צודקים.
לאנשי ה6,600 אין לובי בכנסת. הם לא יכולים לשבות כי אין להם זמן להרים את הראש. הם אולי חלשים, אבל הם צודקים.  בשביל זה בחרו בנו. בשביל לדאוג לאנשי ה-6,600".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן