Forbes Israel Logo

סובלים בשקט: מדוע אנו נוטים להתעלם מהשפעות המצב הנפשי של עובדים על הפרודוקטיביות?

רובנו מעבירים את מירב שעות הערות שלנו בעבודה. במהלך השעות האלה, סביבת העבודה יכולה להשפיע עלינו מאוד – היא יכולה לתמוך בבריאות מנטלית תקינה, או להוביל למצב נפשי ירוד. אך למרות התפקיד המרכזי שהתרבות המשרדית משחקת בחייהם של עובדים, רוב החברות מזכירות לעיתים נדירות בלבד (אם בכלל) את נושא הבריאות הנפשית.

מעסיקים אינם יכולים, כמובן, למנוע את כל הבעיות הנפשיות של עובדיהם. גנטיקה וחוויות טראומטיות מהעבר, הן רק כמה מהגורמים שעשויים להשפיע על מצבו הנפשי של אדם, אך בהחלט יש צעדים בהם מעסיקים יכולים לנקוט על מנת להוריד את רמת המתח ולעודד חוסן נשפי אצל העובדים.

1 מתוך כל 5 אנשים בארה"ב חווה במהלך השנה האחרונה בעיה נפשית שניתן לאבחן ורבים אחרים נמצאים בסכנה. למעשה, רוב האנשים מתמודדים עם בעיות כמו דיכאון, חרדות ועוד תופעות מנטליות אותן אנו סובלים בשקט.

עובדים עם בעיות נפשיות שאינן מטופלות עולים עבור המעסיקים מיליארדי דולרים מדי שנה. כ-217 מיליון ימי עבודה מתבזבזים בכל שנה בשל ירידה בפרודוקטיביות, הקשורה לבעיות נפשיות. יתר על כן, בעיות נפשיות והתמכרויות הן הסיבה החמישית בחשיבותה בארה"ב להיווצרות מוגבלויות קצרות טווח והשלישית ביחס למוגבלויות ארוכות טווח.

האם ארגונים בשוק הפרטי מבינים זאת? לפי סקר שנערך ב-2014 עבור חברת זירוקס בארה"ב, נראה שכן. הסקר מצא כי 84% מהמעסיקים מאמינים שיש להם אחריות על יצירת אווירת עבודה שתשמור על רווחתם של העובדים. ביצועי העובדים נמצאה כסיבה המרכזית שמניעה ארגונים לפעול על מנת להוריד לחץ מנטלי בסביבת העבודה.

בעיות נפשיות לא מטופלות. בזבוז של מיליארדי דולרים כל שנה | צילום: thinkstock 

אך על אף הכוונות הטובות, הסקר מצא ש-53% מהמשיבים הגדירו את רמת המתח הנפשי שלהם כגבוהה מהממוצע, ו-33% אמרו כי רמות המתח במקום עבודתם עלו ב-5 השנים האחרונות. מדובר בנתון מדאיג למדי אם לוקחים בחשבון שלחץ הוא גורם מרכזי היכול להשפיע על בריאותו הנפשית של אדם ויכול לתרום להתפתחות בעיות כמו דיכאון וחרדות.

חשיבות הטיפול המונע

כאשר אנשים מאובחנים כסובלים מבעיה רפואית פיזית כמו סוכרת, או מחלת לב, הם לא מחכים עם הטיפול הרפואי בתקווה שהמחלה תעבור מעצמה. לעומת זאת, רוב הבעיות הנפשיות נותרות ללא טיפול במשך שנים. למרבה הצער, ללא טיפול מתאים, רוב הבעיות הללו עשויות להחמיר ולהפוך לקשות יותר לטיפול.

"ארגון הבריאות העולמי מצא שעל כל דולר שמושקע בהתערבות נפשית מוקדמת, נחסכים 8-14 דולר של טיפול עתידי, כאשר הבעיות מחמירות", מסביר קינן מריאסין, פעיל בארגון "בנפשנו" – ארגון מתמחים בפסיכולוגיה הפועל למען מערך בריאות הנפש הממלכתי בארץ. "זה כולל את כל ההשלכות הנוספות מעבר לטיפול – נשירה, אבטלה, פשיעה וכו'. ככה שמניעה היא משהו שגם מחסן את החברה וגם חוסך לה הרבה מאוד כסף".

החדשות הטובות הן שרוב הבעיות הנפשיות ניתנות לטיפול. החדשות הרעות הן שיש כמה מחסומים שמונעים מאנשים לקבל את הטיפול. רבים לא מזהים את סימני האזהרה והסימפטומים. בנוסף, עדיין קיימת סטיגמה שלילית המקושרת לאנשים המקבלים טיפול נפשי, וכמובן – רבים פשוט אינם יכולים להרשות לעצמם טיפול פסיכולוגי, מטעמים כלכליים.

"בישראל פועלות כיום 56 תחנות לבריאות הנפש, בהן ניתן לקבל טיפול בחינם", מסביר מריאסין. "אלה תחנות שעובדות בצורה ישירה עם הקהילה ואחת המטרות המרכזיות שלהן היא ביצוע של פעולות מניעה, בקרב אוכלוסיות שנמצאות בסיכון, כלומר התערבות בשלבים מוקדמים יחסית, כאשר המצב הפסיכולוגי הוא לאו דווקא כזה שמצריך 'אבחנה פסיכיאטרית', אלא נובע מקשיים יומיומיים שכולנו חווים. אלה, אגב, הם רוב המטופלים בארץ".

טיפול מונע יכול לחסוך הרבה מאוד כסף בעתיד | צילום: thinkstock

כיום מפעיל משרד הבריאות את התחנות, אך בקרוב צפויה האחריות לעבור אל קופות החולים במסגרת מה שמכונה "הרפורמה הביטוחית" ומאירסין ועמיתיו חוששים כי המעבר עשוי להביא עמו השלכות שלילית על המערכת: "בעתיד, רק מי שתהיה לו אבחנה פסיכיאטרית "קוד F" (כלומר תופעות כמו סכיזופרניה, הפרעות אישיות או דיכאון) יהיה זכאי לטיפול חופשי", הוא מסביר. "זה משאיר את רובה הגדול של האוכלוסייה מחוץ למערכת הזו".

"מעבר לכך, האבחנה של המטופל תירשם בתיק הרפואי שלו. עד היום אף אחד לא היה יכול לדעת את ההיסטוריה הנפשית של אדם, אך כעת עם מעבר המערכת אל קופות החולים, זה יהפוך להיות הסטנדרט: כל אדם שיבקש מאתנו ויתור סודיות רפואית, כמו חברת ביטוח או אפילו מעסיק, יוכל לראות לא רק אם אנחנו חולי סוכרת, אלא גם אם היה לנו מתישהו צורך בהתערבות פסיכולוגית כלשהי", הוא מזהיר. "כמובן שיהיו לכך השלכות מרחיקות לכת".

הזדמנות לחשיבה מחודשת

העולם לא מתחלק לאנשים "בריאים נפשית" ו"חולים נפשית". בריאות הנפש היא רצף. תרבות ארגונית במקום העבודה, יכולה להשפיע מאוד על מיקום העובדים על גבי הסקלה הזו. סביבת עבודה נעימה, עוזרת לאנשים להיות במיטבם. כמובן שגם עזרה מבחוץ, עוד לפני שמתפתחות בעיות נפשיות חמורות, יכולה לתמוך מאוד בבריאות הנפשית התקינה וליצור עובדים פרודוקטיביים יותר ואזרחים שאינן מהווים נטל על החברה.

החודש מצוין חודש המודעות לבריאות הנפש. זוהי מסורת שהחלה בארה"ב בשנת 1949 והיא מהווה הזדמנות עבור קובעי מדיניות ועבור מעסיקים לשקול כיצד הם יכולים לתרום לבריאות הציבור והעובדים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.