Forbes Israel Logo

סוס פרא: כל המספרים בבסיס "ההנפקה המדוברת של השנה"

חברת רכבי הפאר האיטלקית "פרארי" רשמה השבוע היסטוריה פרטית, כשיצאה להנפקה ציבורית בבורסה בניו יורק, לראשונה מאז הוקמה החברה לפני כ-80 שנה. ההנפקה הפכה בין רגע לאחד האירועים המדוברים והמסקרנים ביותר של השנה בוול סטריט, כשרבים כבר מכנים את המהלך בתור "ההנפקה המסקרנת של השנה". אמנם לא מדובר בהנפקת ענק חסרת תקדים (החברה נסחרת כעת על פי שווי של מעט יותר מ-10 מיליארד דולר), אך החברה המסקרנת והמיתוג המוכר והנחשק כל כך ברחבי העולם עוררו עניין בקרב רבים מהמשקיעים, אשר הסתערו על המנייה – והביאו לכך שערכה זינק ב-5.8% במהלך יום המסחר הראשון בוול סטריט.

כעת, לאחר שהאבק שקע מעט וההתלהבות הראשונית שכחה, יותר ויותר משקיעים מתחילים לבחון ברצינות את ביצועי חברת הפאר בכדי להחליט האם גם הם רוצים להצטרף לחגיגה – ולרכוש מניות של חברת פרארי. כמובן שהרעיון כי יוכלו להחזיק בנתח מחברת היוקרה האהובה והנחשקת מוסיפים לא מעט ריגוש לתהליך, אך בסופו של יום הם עדיין נדרשים לבחון דבר אחד, הוא המספרים בבסיס פעילותה של חברת פרארי.

ההנפקה, השבוע. יש למה לחכות? | צילום: מתוך אתר החברה

כמובן שאם אתם שוקלים ברצינות לרכוש ממניות החברה מומלץ כי תבצעו בדיקה מעמיקה במיוחד של אותם מספרים, אך אם אתם רק מעוניינים להבין על מה כל המהומה – אלו הם כמה מהמספרים מאחורי "ההנפקה המדוברת של השנה".

14.1%: שיעור הרווח השולי (אחוז הרווח מסך הכנסות החברה) שרשמה פרארי בשנת 2014. מדובר בנתון גבוה מאוד עבור חברות, וגבוה במיוחד עבור חברות בתעשיית הרכב, כשחברות ענק אחרות הסתפקו ביחס נמוך בהרבה. כך, למשל, חברת BMW סיכמה את השנה החולפת עם שיעור רווח שולי בן 9.6% ובפורד עמד הנתון על 3.9% בלבד. מנגד, חברות מובילות בתעשיית רכבי היוקרה עדיין מסתכלות על פרארי מלמעלה, כשבחברת פורשה עומד הנתון על לא פחות מ-18%. ועדיין, נראה שלמשקיעים בפרארי יש סיבות טובות לאופטימיות על בסיס הנתון הנוכחי.

20.3%: מהרווחים אשר רשמה פרארי בשנת 2014 הושקעו חזרה במחלקת המו"פ של החברה. הפעם, זהו תורה של פרארי להביט על המתחרות מלמעלה, כשבחרות מובילות נוספות ההשקעה במו"פ זוכה להשקעה נמוכה בהרבה: בפורשה מושקעים במו"פ 11.35 מסך ההכנסות וב-BMW משקיעים 5.7% בלבד.

7,255: מספר כלי הרכב שיוצרו במפעל החברה בשנה החולפת. אמנם מדובר בנתון נמוך במיוחד ביחס לחברות ענק דוגמת פורד או מאזדה, אך חשוב לזכור כי בפרארי מקפידים על יצור רכבי יוקרה מוקפדים בלבד, אשר רבים מהם מורכבים בעבודת יד ארוכה ויקרה. בחברה לא מסתירים את העובדה כי הם מגבילים את מספר כלי הרכב אשר הם מייצרים בכדי לשמר את המותג כייחודי ונדיר כל כך, אך מספרים כי יוכלו בעתיד הקרוב להגדיל את הנתון ולייצר 9,000 רכבים מדי שנה, בכדי לעמוד בקצב הביקוש הגדל עקב מספר המתעשרים והמיליונרים אשר גדל בהתמדה.

500,000 דולר: ההכנסה הממוצעת של חברת פרארי ממכירת כלי רכב בודד. כמובן שמדובר בהכנסות בלבד, כשעלויות הייצור של רכבי היוקרה נחשבות גבוהות במיוחד (כעת חשוב להיזכר בשיעור הרווח השולי שהזכרנו בתחילה). ועדיין, הכנסה ממוצעת בגובה חצי מיליון דולר לכל כלי רכב נחשב נתון מרשים במיוחד – וגבוה הרבה יותר ממקבילותיה של פרארי בתעשיית רכבי היוקרה. בלמבורגיני עומד הנתון על מעט יותר מ-300,000 דולר בממוצע, חברת בנטלי מרוויחה בממוצע קצת יותר מ-200,000 דולר, ובפורשה עומד הנתון על מעט יותר מ-100,000. חברות מרצדס,BMW ואאודי, אגב, מכניסות פחות מרף 100,000 הדולר בממוצע לעסקה.

הרווח הממוצע של חברות רכבי היוקרה לכל יחידה 

7%-. במהלך השנים 2008-2009 והמשבר הכלכלי העולמי החמור, מכירות החברה נחלשו ב-7% בלבד, נתון נמוך במיוחד אם מביאים בחשבון כי שוק מוצרי היוקרה, לרבות רכבי הפאר השונים, ספג מכות קשות בהרבה והמכירות צנחו בעשרות אחוזים. בעוד סך המכירות של חברות רכבי הפאר השונות צנח באותן שנים מכ-28,000 יחידות בשנה למעט יותר מ-16,000, בפרארי שמרו על יציבות יחסית גם בשיא המשבר, ובשום שלב המכירות לא ירדו מתחת לרף 5,000 הרכבים בשנה.

10.6 מיליארד דולר: זהו שווי החברה הנוכחי לאחר ההנפקה. אמנם מדור בשווי קרוב לחברת פורשה (השווה 12.02 מיליארד דולר) אך עדיין ממוקם הרחק מאחורי חברות ענק דוגמת פורד (63.3 מיליארד דולר) או BMW (57 מיליארד דולר).

ביצועי חברות רכבי היוקרה לאורך השנים האחרונות. פרארי שמרה על יציבות

אז אם ההנפקה ההיסטורית מביאה עמה הזדמנות של ממש, וחברת פרארי עשויה לדהור קדימה, ממה כמו הסוס המופיע בסמל החברה, אל עבר שווי שוק גדול הרבה יותר? והאם התואר "ההנפקה הגדולה של השנה" אכן יצדיק את עצמו? כל אלו, כאמור, הן שאלות אשר מסקרנות כעת רבים מהמשקיעים בכל רחבי העולם. אך התשובות, כידוע, יגיעו רק בחלוף הזמן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן