Forbes Israel Logo

סוף הסיפור? 97% מהמצביעים בעד בהצטרפות לרוסיה; פוטין לאובמה: ההליך חוקי

95.5 אחוז מתושבי חצי האי קרים שבאוקראינה אשר הצביעו במשאל העם שנערך היום (א') תומכים בסיפוח האזור לרוסיה – כך עולה ממדגמים של משאל העם בשטח המחלוקת שפורסמו בסוכנות הידיעות הממלכתית ברוסיה.

הקלפיות בקרים נסגרו בשעה 20:00, כאשר סוכנויות ידיעות רוסיות אחרות פרסמו ש-80 אחוזים מתושבי חצי האי השתתפו במשאל העם. רבים מהמתנגדים למהלך החרימו את הצבעה. יצוין כי רוב מוחלט מתוך מיליון תושבי חצי האי הם רוסים שעברו להתגורר באוקראינה, ועתה צפויים לשוב לחיות תחת שלטון הפרלמנט במולדתם. כעת עוברת ההחלטה לפרלמנט הרוסי, שאמור לאשר את הסיפוח.

ראש הממשלה של חצי האי קרים, סרגיי אקסיונוב, אמר כי "התוצאה מבשרת על יום היסטורי" והודיע בעמוד הטוויטר שלו שכבר מחר תגיש ממשלתו בקשה רשמית להסתפח לרוסיה. מנגד, דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, מיהר להדגיש כי ארה"ב דוחה מכול וכול את תוצאות משאל העם, והבהיר כי רוסיה תשלם מחיר כבד על ההתערבות שלה באזור.

"ארה"ב ובנות בריתה הבהירו שהתערבות צבאית והפרה של החוק הבינלאומי יגבו מחיר מרוסיה, לא רק בשל אמצעים שנוקטות ארה"ב ובנות בריתה, אלא גם כתוצאה מהצעדים מערערי-יציבות שרוסיה מבצעת. במאה הזו עברו הימים בהם הקהילה הבינלאומית יושבת בחיבוק ידיים בזמן שמדינה אחת משתלטת בכוח על שטח של מדינה אחרת".

מאוחר יותר שוחח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם מקבילו האמריקאי ברק אובמה, ואמר לו כי המשאל שנערך בקרים חוקי. בהצהרה מטעם הקרמלין במוסקבה נאמר כי "פוטין שלטון הצביע על חוסר הרצון של השלטון בקייב למגר את האלימות נגד דוברי הרוסית במדינה". פוטין הציעה כי אירופה תשלח פקחים לכל רחבי אוקראינה בשל האלימות, שאת האחריות לה הטילו בקייב על קבוצות פרו-רוסיות. הפרלמנט ברוסיה אישר לפוטין להשתמש בכוח צבאי, אם יהיה צורך בכך, כדי להגן על תומכיהם באוקראינה.

תושבי קרים חוגגים עטופים בדגלי רוסיה | צילום: רויטרס

עוד לפני שנודעו התוצאות הודיע ראש ממשלת אוקראינה הזמני, ארסני יטסניוק, כי יפעל להעמיד לדין את כל מי שמקדם את היפרדות חצי האי קרים מארצו. "הממשלה בראשותי תמצא את כל מי שפועל להרוס את העצמאות האוקראינית", הדגיש יטסניוק.

מוקדם יותר הבהירו ארצות הברית והאיחוד האירופי כי לא יכירו בתוצאות משאל העם. גורם במזכירות המדינה האמריקאי סיפר כי קרי שוחח בטלפון עם לברוב והבהיר לו כי ארצות הברית לא תקבל את תוצאות משאל העם בקרים, ודחק ברוסיה לתמוך ברפורמה בחוקה האוקראינית, שתגן על זכויות מיעוטים כמו דוברי הרוסית בחצי האי.

במקביל, בבית הלבן הזהירו את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי יטילו סנקציות על מוסקבה בימים הקרובים וכי בידוד בינלאומי יפגע בכלכלה הרוסית. "אנחנו מפעילים על הרוסים את מירב הלחץ שאנחנו יכולים כדי שיעשו את הדבר הנכון", אמר היועץ הבכיר בממשל אובמה, דן פפייפר.

"אתם יכולים לצפות לסנקציות בימים הקרובים", אמר היועץ לרשת NBC, כאשר ארה"ב בוחנת על איזה אישים רוסים תטיל סנקציות אישיות, כולל השהיית ויזות והקפאת נכסים. וושינגטון ובעלות בריתה שללו אפשרות להתערבות צבאית, וכשפפייפר נשאל האם האמריקאים יספקו תמיכה צבאית לממשלת אוקראינה הזמנית, הוא התחמק ואמר: "אנחנו בוחנים את כל דרכי התמיכה".

היועץ הבכיר טען כי לפוטין יש ברירה: "האם הוא ימשיך לבודד את עצמו, לפגוע בכלכלה שלו ולהחליש את השפעת רוסיה בעולם, או שהוא יעשה את הדבר הנכון?".

בנוסף, נשיא האיחוד האירופי בארוסו הבהירו גם הם שמשאל העם שנערך היום באזור המחלוקת מנוגד לחוק, לא לגיטימי ואמרו כי לא יכירו בתוצאותיו. נשיא האיחוד ונשיא המועצה האירופית, הרמן ואן רומפוי, קראו לרוסיה להוציא את הכוחות הצבאיים שהכניסה לקרים מאז תחילת המשבר, ולשוב לעמדות המוצא שקדמו לו. שרי החוץ באיחוד יחליטו מחר בפגישה בבריסל על דרכי פעולה להתמודדות עם המשבר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.