Forbes Israel Logo

סוף עידן: נחתמה עסקת המכירה של עיתון מעריב לשלמה בן צבי

סוף עידן בעיתונות הישראלית: עסקת המכירה של עיתון מעריב מידיה של קבוצת אי.די.בי למו"ל העיתון מקור ראשון שלמה בן צבי נחתמה הבוקר. במסגרת העסקה, עליה סוכם לפני כשבועיים, ירכוש בן צבי את מעריב, אתר nrg, רשת המקומונים, המגזינים והזכיונות הקשורים בהם, הוצאת מעריב, זכויות הקניין הרוחני של מעריב, יתרות לקוחות, מנויים, רישיונות ונכסים תמורת סכום של עד 74 מיליון שקל. במקביל, תפנה מעריב לבית המשפט ותבקש הקפאת הליכים.

בן צבי התחייב להמשיך ולהדפיס את עיתון מעריב, ולקלוט כ-300 מתוך 2,000 עובדי העיתון, כשהשאר יפוטרו, אולם גם העובדים אשר ייקלטו, יעשו זאת כעובדים חדשים, ולא ישמרו על זכויותיהם. במסגרת העסקה, התחייבה אי.די.בי לסלק כל החבויות בגין יחסי עובד-מעביד טרם תחילת העסקתם של העובדים על ידי בן צבי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

החברות ציינו גם כי על פי ההסכם, הצדדים יפעלו על מנת לגבש הסכמים לאספקת שרותי הדפסה והפצה לבן צבי כנגד תשלום עלותם של שירותים אלו לאי.די.בי (back-to-back), וזאת למשך תקופה בת שישה חודשים לפחות. כך שלמעשה, מעל 1,400 עובדים, המהווים כ-79% מעובדי קבוצת מעריב, צפויים להמשיך ולהיות מועסקים בקבוצת מעריב או אצל הרוכשת, למשך חצי שנה.

העברת התשלום עבור העסקה תתבצע בחלקים, כאשר במועד השלמת העסקה יועברו 10 מיליון שקל, וכן דסק"ש תהא זכאית לקבל 7.6 מיליון שקל שמקורם בתשלומי מנויים בתקופה שקדמה למועד השלמת העסקה. עד ל-15 בנובמבר ישלם בן צבי 7.5 מיליון שקל נוספים וכך גם עד ל-31 בדצמבר, ויתרת התשלום תועבר בפעימות במועדים מאוחרים יותר.

דנקנר | צילום: סיון פרג'

כמו כן, החל ממועד השלמת העסקה נשוא ההסכם ולמשך 30 יום, תהיה הרוכשת זכאית לעשות שימוש במשרדי המוכרת בנכס הידוע כ"בית מעריב" בתל אביב, ללא תוספת עלות.

השלמת העסקה נשוא ההסכם כפופה למספר תנאים מתלים, בהם אישורו של בית המשפט לקבלת צו הקפאת הליכים; אישורה של רשות הגבלים עסקיים לרכישת נכסי אי.די.בי; ואישורם של תאגידים בנקאיים שהינם בעלי שעבודים על נכסי אי.די.בי.

היום ב-12 צפויים עובדי העיתון לקיים הפגנת מחאה מול משרדי העיתון בתל אביב, ולצעוד אל עבר משרדי דסק"ש במגדלי עזריאלי.

יו"ר מעריב: "יום עצוב, אבל מעריב ימשיך לצאת כעיתון"

יו"ר מועצת המנהלים של מעריב, דני יעקובי, התראיין הבוקר לתכנית "מה בוער" עם רזי ברקאי בגלי צה"ל. "ההסכם שנחתם בין מעריב לקבוצת בן צבי הוא שבן צבי קונה את נכסי מעריב, לא את החברה", אמר יעקובי, "והוא יעשה בהם שימוש להמשך הוצאת העיתון. הנכסים כוללים את הנכסים הפיזיים, התוכנה, האתר, כל מה שמפעיל את מעריב למעט מערך ההפצה ובית הדפוס. באופן מעשי מעריב ניצל וימשיך לצאת כעיתון יומי".

"אי אפשר שלא להזדהות עם אנשים חרדים ומתוסכלים, אבל זה נוגע לגבי מקומות עבודה רבים", המשיך יעקובי. "בן צבי התחייב בסיכום שייקח כ-300 איש מקרב אנשי העיתון, כשאני מעריך שרובם הגדול יהיה עיתונאים. הוא ינהל מו"מ עם כל עובד ועובד בנפרד, כלומר הם אכן יהפכו עובדים חדשים. אין כרגע פירוט בין מנהלה לעיתון".

 

מעריב מחליף ידיים | צילום: R&B Media

לגבי מערכי השירות וההפצה אמר יעקובי: "התחייבנו לתת לבן צבי שירותי הדפסה למשך חצי שנה לפחות, כך שעובדיו לא עוזבים. אנחנו צריכים עדיין לסגור את פרטי העלות. לגבי הפצת המנויים – גם שם ישנה התחייבות למתן שירותי הפצה לחצי שנה. יחד עם זאת מתנהל מו"מ לגבי הפעלת מערך ההפצה באופן קבוע, ולא רק לחצי שנה. אני מעריך שרובם המכריע יישאר. ברמה המיידית מדובר על 1500 איש שימשיכו בעיתון לפחות בחצי השנה הקרובה, וכ-400 שלא. בהסכם היה מאמץ גדול שישארו כמה שיותר עובדים".

ומה בנוגע לפנסיה ופיצויים עבור אלה שיפוטרו? "חד משמעית – כל כספי הפנסיה של העובדים הופקדו כנדרש עפ"י חוק. כנ"ל לגבי כספי הפיצויים. בפנסיה לא חסר שום דבר. לגבי כספי הפיצויים, אנחנו עושים כעת שתי עיסקאות, גם עיסקת בית הדפוס תושלם בחודשים הקרובים והכספים מעיסקאות אלו מיועדים להשלמת הפיצויים. נוחי דנקנר הבטיח שבמידה ויהיה חוסר – דסק"ש תשלים לפי חלקה".

"זה יום עצוב", סיכם יעקובי, "אבל ההבדל הוא שמעריב ממשיך להיות עיתון במדינת ישראל. אני רוצה להביע אמון בבן צבי ואני חושב שצריך לתת לו את הקרדיט שיעשה עיתון טוב".

ניידות ליד בית מעריב, אתמול | צילום: אלי דסה

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', התייחסה גם היא לנושא בתכניתו של צרור: "זו מכה קשה תעסוקתית וחברתית, מהלומה בבטן הרכה של מעמד הביניים העובד. האנשים יתקשו מאוד למצוא פרנסה חלופית כי עולם העיתונות נתון במשבר קשה. מאחורי הדימוי הזוהר של אנשי התקשורת – יש אנשים עובדים ומפרנסים משפחות לא במשכורות עתק וזו מהלומה לדמוקרטיה".

יו"ר ועד העובדים: "בלעדינו העיסקה לא תתממש"

יו"ר ועד העובדים של מעריב, חגי מטר, התייחס הבוקר בביטול לעסקה: "מבחינתנו עסקה שנחתמה בלעדינו היא לא עסקה והיא גם לא תתממש", אמר מטר לפורבס. "אנחנו דרשנו וממשיכים לדרוש הבטחה בכתב לגבי כל חובות העבר והבטחת הזכויות של מי שיפוטר ומי שיישאר לעבוד. נערוך משמרות מחאה בתיהם של נוחי דנקנר ועופר נמרודי. אנחנו גם דורשים סיוע מהממשלה למקום, זה מקום עבודה שנסגר ו-2,000 אנשים עלולים לאבד את עבודתם".

עובדי העיתון הפגינו בשבועות האחרונים נגד עסקת המכירה, וקיימו משמרות מחאה מול ביתם של דנקנר ובעל השליטה הקודם (המחזיק מניות בעיתון) עופר נמרודי. ערב ראש השנה ביקשו העובדים גם מראש הממשלה נתניהו להתערב במשבר. במכתב ששלחו לנתניהו דרשו העובדים את התערבותו במשבר, שלדבריהם יוסיף 2,000 איש למעגל האבטלה. "אי התערבותכם", כתבו העובדים, "עלולה להוביל למציאות בלתי נסלחת שבה ניזרק כולנו למעגל האבטלה. אי התערבותכם היא בבחינת הסרת האחריות מאזרחים עובדים, משלמי מסים ושומרי חוק. אי התערבותכם היא פגיעה בדמוקרטיה. אי התערבותכם היא הפקרתנו". 

אמש הגיע המאבק בין העובדים לבין ההנהלה לשיא חדש כאשר לאסיפת החירום שקיים ועד העובדים הגיעו ניידות משטרה ומאבטחים פרטיים שמנעו גישה מהעובדים לקומת ההנהלה. העובדים החליטו אמש לעלות את המחאה מדרגה וייקמו היום הפגנה נוספת ב-12:00 כאשר יצעדו מבית מעריב עד משרדי דסק"ש בעזריאלי. כמו כן החליטו אמש העובדים לקיים משמרות מחאה מול ביתם של נוחי דנקנר ועופר נמרודי. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.