חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

סין רוצה להיות מעצמת הסחר הגדולה בעולם – גם אם צריך לזייף קצת בדרך

"סביר מאוד שסין עברה את ארצות הברית, והפכה בפעם הראשונה למדינה המובילה בסחר בטובין ב-2013" אמר זנג יושאנג, דובר רשות המכס בסין, במהלך ההכרזה על נתוני דצמבר, בתחומי היצוא והיבוא, ביום שישי האחרון, שחותמים למעשה את כל השנה.

נפח המסחר של סין, הוא אומר, היה 389.8 מיליארד דולר בדצמבר, שיא סיני לחודש אחד. היצוא, דרך אגב, הגיע לרמה של 207.7 מיליארד דולר.

נפח המסחר של המדינה בשנה החולפת היה ללא ספק מרשים. בפעם הראשונה אי פעם, עבר המסחר בסין את רף 4 טריליון הדולר. בשנת 2013 כולה, הסתכם היצוא של סין ב-2.21 טריליון דולר, והיבוא עלה ל-1.95 טריליון דולר. הגידול של 7.6% בנפח המסחר, כמעט והחמיץ את התחזיות בביג'ינג, שעמדו על 8% לשנת 2013. זנג כינה את התוצאות "אבן דרך עבור האומה שלנו בתחום הסחר הבינלאומי".

עקיפת ארה"ב, כפי שאומר לנו זנג, היא אכן רגע חשוב. אולם, מדובר באינדיקציה להתרוממותה של סין רק אם הנתון אכן נכון, וישנם רבים שאינם מאמינים שהמספרים שמשחררים בבייג'ינג הם נכונים. כולם מסכימים שבמהלך השנה החולפת דיווחו במכס הסיני על מספר פעולות יצוא כוזבות.

היקף מסחר של 4 טריליון דולר | צילום: Shutterstock

מן העבר השני, חלק מהאנליסטים אומרים שאפילו אם הדיווחים על היצוא היו לא מדוייקים, עדיין עקפה סין את ארה"ב. הם טוענים שברגע שמחלקת הסחר האמריקאית תשחרר את נתוניה לשנת 2013 בחודש הבא, נוכל לראות שסין התעלתה מעלה ארה"ב בכ-250 מיליארד דולר בקירוב. אם כן, גם אלו המפקפקים באמינות הנתונים המגיעים מבייג'ינג מסכימים כי ההפרש אינו יכול להיות כה גדול עד כי תתהפך התמונה.

אם כך, כמה גרועה באמת היא הסטטיסטיקה הסינית? יצואנים, כשהם מדברים על המספרים של השנה שעברה, תמיד מציינים את היצוא להונג קונג בחודשי ינואר-אפריל, כאשר למרות שהונג קונג באופן רשמי היא חלק מהרפובליקה העממית של סין, היא מחוז שיפוט נפרד עבור סחורות. במהלך ארבעת החודשים הללו, סוחרים עשו שימוש במסמכי יצוא מזוייפים על מנת להביא כסף חם לסין. רבים מהמשתתפים בחגיגת המסמכים הזו, הרוויחו בגדול, בעיקר משקיעים וספקולנטים, שהימרו על עליה בשער הרנמינבי (המטבע הסיני).

אין ספק שיצוא פיקטיבי להונג קונג במהלך ארבעת החודשים הללו, הסתכם בפחות מ-250 מיליארד דולר. חברת המחקר הפיננסית Global Financial Integrity, השוותה את המספרים של סין והונג קונג לגבי הרבעון הראשון של 2013, ומצאה שהיצוא מסין להונג קונג, על פי הדיווחים מבייג'ינג, היה גדול ב-54.6 מיליארד דולר מהיבוא שנרשם מסין להונג קונג, על פי נתוני העיר העצמאית, באותה התקופה. למרות הדיווחים על התגובה החמורה שננקטה כלפי מדווחי הכזב על ידי הרשויות הסיניות, חוסר ההתאמה שנמצא ברבעון השני של השנה היה גדול גם כן. ככל הנראה, במחצית הראשונה של 2013, 93 מיליארד דולר נכנסו באופן בלתי חוקי לסין, דרך דוחות יצוא כוזבים בשילוב עם הונג קונג.

ועדיין, יצוא פיקטיבי להונג קונג במחצית השנה הראשונה, אינו, ללא כל צל של ספק, סוף הסיפור. פעולות דומות החלו להופיע כבר בחודש יולי. ברויטרס תיארו גם את מחזור היצוא החריג של חודש ספטמבר בסין, כזרימה של כסף חם בשווי 16 מיליארד דולר, והעלו את הטענה כי 24 מיליארד דולר בלתי חוקיים זרמו למדינה באוקטובר. עוד דווח, כי בחודש נובמבר הנתונים שפרסמה בייג'ינג היו "חשודים", ואפילו נתון היצוא בדצמבר, שביטא גידול מאכזב של 4.3% בלבד בהשוואה לחודש הקודם, היה עדיין מספיק גבוה כדי שנעניק לו מבט מקרוב. עלינו לזכור, שבהשוואה לדצמבר 2012, הגידול היה פנומנלי, ומנופח כמעט בוודאות.

יחידה עצמאית בתוך הרפובליקה העממית. הונג קונג | צילום: Shutterstock

ההתעוררות של הדוחות המזויפים, לאחר ולמרות התערבות הרשויות בחודש מאי, מראה שהבעיה הפכה לא רק לנפוצה, כי אם גם קשה לפתרון. אחיזת הברזל של סין במטבע שלה אינה מרתיעה את אלו המעוניינים להזרים כסף לתוך המדינה.

בנוסף, עלינו לזכור שהסטטיסטיקות מבייג'ינג מעוותות גם על ידי נתוני יבוא מפוברקים, כשהסינים ממשיכים להוציא את הכסף שלהם מהמדינה. בריחת ההון – ולא פיתוח הכלכלה – נראית כסיבה המרכזית לגידול היבוא המפלצתי של 8.3% בחודש שעבר, בהשוואה לדצמבר אשתקד, נתון שתפס את האנליסטים עם המכנסיים למטה.

למרות הכל, רשויות המס במדינה עומדות מאחורי הסטטיסטיקות שהן מפרסמות. מר זנג אפילו הגן מפורשות על נתוני היצוא להונג קונג. כל זה אומר שנתוני הסחר מבייג'ינג, עבור 2013, חשודים כולם, או לפחות בלתי מדויקים באופן משמעותי, ואי הדיוק הזה יהיה בעל השלכות אין ספק. הוא ישפיע, למשל, על נתון התוצר הלאומי הגולמי, שאמור להיות מפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של סין ב-20 בינואר.

משום שהרשויות בסין מסרבות לשוב ולבחון את המספרים שפרסמו, הדרך היחידה בה נוכל להבין את מצב המסחר האמיתי במדינה, היא באמצעות הצלבת המספרים עם כל שותפות הסחר של סין. הפערים בנתונים עתידים להיות ניכרים, ולא רק מול הונג קונג. מול דרום קוריאה למשל, סין דיווחה שהיצוא למדינה ב-2012 עלה בשיעור של 5.7%, וזאת בזמן שדרום קוריאה עצמה דיווחה שהיבוא מסין באותה שנה ירד ב-6.8%. עוד כדאי לציין, שמרבית הסחר עם דרום קוריאה כלל אינו עובר בנמל הסחורות של הונג קונג.

זנג אולי צודק, בסופו של דבר, כשהוא אומר שכיום סין היא האומה מס' 1 בסחר, אולם בעת הזו נדמה שהוא סתם מתרברב, וממילא אין בידינו מספיק נתונים כדי באמת לאשש את הטענה הזו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן