Forbes Israel Logo

סלומינסקי: "אם לא נאשר את חוק הריכוזיות השבוע – הוא לא יאושר"

"יש לחצים לא פשוטים ישירים ועקיפים כדי שחוק הריכוזיות לא יעבור", כך אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) בישיבת הוועדה היום. "ישנם הרבה גופים במשק ואולי גם בממשלה שיהיה להם מאוד נוח שהחוק הזה לא יעבור, ולתחושתי אם לא נאשר את החוק השבוע האישור ידחה עד למושב החורף ובעצם החוק לא יעבור".

סלומינסקי אמר כי "על הועדה למנוע כמה שאפשר את האופציה של מערכת קשרים לא טובה ומצד שני עדיין לאפשר למשק לפעול להתפתח ולזרום. החמרה בצד אחד יכולה להרוס את הצד השני וצריך למצוא איזון נכון בין שני האלמנטים".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

על פי הצעתו של סלומינסקי, גוף פיננסי משמעותי יוכל להחזיק בגוף ריאלי משמעותי עד 10%, ואילו הבעלים של הגוף הפיננסי יוכל להחזיק בעוד 5% . לדבריו, "בכך מחמירים לא רק על הצעת הממשלה שהיא מהותית שונה אלא גם על "חוק ברודט" המאפשר לגוף פיננסי להחזיק עד 20% בגוף ריאלי".

כמו כן הציע סלומינסקי להותיר את הצעת הממשלה לפיה גוף פיננסי משמעותי יהיה גוף שמחזורו השנתי 40 מיליארד שקל וגוף ריאלי משמעותי הוא על מחזור או אשראי שנתי של 6 מיליארד שקל וזה למרות כי ח"כ דרשו להוריד את הרף אפילו עד הפרדה מהשקל הראשון. עוד הציע שגופים פיננסים יוכלו להחזיק בגופים ריאליים, ובכלל זה במונופולים שהיקף המחזור בענף הוא עד 3 מיליארד שקל בשנה.

בתוך כך ח"כ זהבה גלאון (מרצ) תקפה את דבריו של סלומינסקי ואת הצעתו. "הצעת הפשרה שהציע יו"ר ועדת הכספים לא משפרת את ההצעה הממשלתית ולקרוא להצעה הזאת "החמרה" זאת זריית חול בעיניים".

גלאון | צילום: מרק ישראל סלם

גלאון התייחסה להצעה שמאפשרת לגופים פיננסיים משמעותיים להחזיק בגופים ריאליים, כולל מונופולים עד 3 מיליארד שקל. "עדיף להשאיר את המצב הקיים על כנו, מאשר להצביע על מתווה שישמר את שליטת תאגידי הענק והבנקים הגדולים במשק".

בועדת הכספים מתקיימים בשבועיים האחרונים דיונים קדחתניים באשר לפרק ד' של חוק הריכוזיות הנודע לאחזקה צולבת של נכס פיננסי ונכנס ריאלי על ידי אותו בעל שליטה. בעוד היו חברי כנסת שדרשו הפרדה מוחלטת מהשקל הראשון נראה כי האופציה הזו מתרחקת וכי בועדה מנסים כעת להגיע לפשרה בין הפרדה מוחלטת לבין הצעת הממשלה הראשונית שהמליצה על הפרדה בין נכס פיננסי משמעותי (מחזור של למעלה מ-40 מיליארד שקל) ונכס ריאלי משמעותי (מחזור של למעלה מ-6 מיליארד שקל).

ההצעה שהוגשה היום כאמור ממליצה כי הבנקים (כגוף פיננסי משמעותי) יוכלו לשלוט עד 10% במונופולים, ובחברות ריאליות לא משמעותיות. כלומר, חברות ריאליות שהיקף המחזור והאשראי פחות מ-6 מיליארד שקל בשנה.

"העובדה שסלומינסקי קורא להצעה שלו מאוזנת לא הופך אותה למאוזנת", תוקפת גלאון. "זאת הצעה שמשרתת חברות ענק כמו שטראוס ופרטנר, ומעלה חשד לכניעה ללחצים של החברות האלה".

על פי גלאון הכשל הראשון הוא שהרף להגדרת תאגיד ריאלי משמעותי, שעומד על מחזור מכירות של 6 מיליארד ש"ח, גבוה מדי ומשאיר מחוץ לחוק חברות ענקיות. "ההצעה של הממשלה משרתת חברות כמו פרטנר של סבן, לדוגמא, או שטראוס של שרי אריסון, שיוכלו בזכות הממשלה לקנות בנק ולפגוע במתחרים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.