Forbes Israel Logo

סרינה? הכירו את הספורטאית המרוויחה ביותר בכל הזמנים

נעמי אוסקה, הטניסאית היפנית בת ה-22, הכניסה בשנה האחרונה 37 מיליון דולר, יותר מכל ספורטאית אחרת בהיסטוריה. כך היא עשתה את זה

נעמי אוסקה הייתה בת שנה בלבד כשסרינה וויליאמס זכתה בתואר הגרנד סלאם הראשון שלה בשנת 1999. תשע עשרה שנה לאחר מכן, אוסקה גברה על וויליאמס באליפות ארצות הברית הפתוחה כדי לזכות בגרנד סלאם הראשון שלה. זה היה אחד המשחקים השנויים במחלוקת בהיסטוריה הפתוחה, שכלל שלוש הפרות קוד שנקראו נגד וויליאמס. עכשיו האס בת ה-22 הכתה את יריבתה האגדית שוב, הפעם בזכות התרברבות כספורטאית בעלת השכר הגבוה בעולם.

אוסקה הרוויחה 37.4 מיליון דולר ב-12 החודשים האחרונים מכספי הפרסים והחסויות, 1.4 מיליון דולר יותר מסרינה, וקבעה שיא רווחים של כל הזמנים עבור ספורטאית בשנה אחת; מריה שרפובה החזיקה בעבר בשיא, בשנת 2015, עם 29.7 מיליון דולר.

אוסקה מדורגת במקום ה-29 בקרב 100 הספורטאים בעלי השכר הגבוה ביותר, ואילו וויליאמס נמצאת רק במקום ה-33. זו הפעם הראשונה מאז 2016 ששתי נשים נכנסות לשורותיה של רשימת 100 הספורטאים בעלי השכר הגבוה ביותר, כאשר רשימת 2020 המלאה תוצג בשבוע הבא.

"לאנשים שמחוץ לעולם הטניס, אוסקה היא פנים יחסית רעננים עם סיפור רקע נהדר", אומר דייוויד קרטר, מומחה לספורט עסקי בבית הספר מרשל לעסקים של אוניברסיטת USC. "שלב את זה עם היותה נערה ורב-תרבותית, שתי תכונות שעוזרות לה להדהד בקרב קהלים צעירים ובינלאומיים, והתוצאה היא הופעתו של אייקון שיווקי של ספורט עולמי".

אלופת גרנד סלאם

ההתעלות שמה קץ למסלול הניצחון המכריע של וויליאמס, שהייתה הספורטאית בעלת השכר הגבוה בעולם בכל אחת מארבע השנים האחרונות, עם הכנסה שנתית לפני מס שנעה בין 18 מיליון דולר ל-29 מיליון דולר. אלופת גרנד סלאם 23 פעמים שגבתה כמעט 300 מיליון דולר במהלך הקריירה שלה מספונסרים שעטפו את הכוכבת בת ה-38.

עלייתה של אוסקה לראש הטבלה הייתה התכנסות מושלמת של מספר גורמים. היא הוכיחה את עצמה לראשונה במגרש, עם כותרות גרנד סלאם גב אל גב בטורניר ארה"ב 2018 ובטורניר אוסטרליה הפתוח בשנת 2019. זה פלוס המורשת שלה – אם יפנית ואב אמריקני-האיטני – עזרו להפריד אותה מהלהקה; בגיל 20 בלבד כשזכתה בתואר הפתוח שלה, היו לה את הקוליות הנדרשת ואישיות מרתקת.

שורשיה של אוסקה הם מכריעים לאישור הכוכבות שלה. היא נולדה ביפן. כשהייתה בת 3 היא ומשפחתה עברו לארה"ב, התיישבו בלונג איילנד ואז עברו לפלורידה; אחותה הגדולה, מארי, משחקת גם היא במעגל המקצוענים.

היא הפכה למקצוענית בשנת 2014, חודש לפני יום הולדתה ה 16. היא נכנסה אל 40 הגדולים של WTA בשנת 2016 וזכתה בתואר הראשון שלה במרץ 2018 באינדיאן וולס. ב-12 החודשים שלאחר מכן היא הפכה לשחקנית היפנית הראשונה שזכתה בסלאם, והטניסאית האסיאתית הראשונה שאי פעם דורגה במקום הראשון בעולם.

הספונסרים מחכים בתור

אוסקה החזיקה אזרחות כפולה, אולם בחרה בחכמה לייצג את יפן לקראת אולימפיאדת הקיץ בטוקיו 2020, שנדחתה כעת ל-2021. ההחלטה הפכה אותה למצרך חם עוד יותר לספונסרים האולימפיים, כמו פרוקטר אנד גמבל, איירווייס וניסן, שחתמה על אישור עוסקת באוסקה בכדי להשתמש בה סביב שיווק למשחקים. היא צפויה להיות אחת מפניה של האולימפיאדה, שעוררה רמות התרגשות חסרות תקדים בקרב הציבור היפני לפני פרוץ וירוס הקורונוויר.

אוסאקה החזיקה אזרחות כפולה, אולם בחרה בחכמה לייצג את יפן לקראת אולימפיאדת הקיץ בטוקיו 2020, שנדחתה כעת ל- 2021. ההחלטה הפכה אותה למצרך חם עוד יותר לספונסרים האולימפיים, כמו פרוקטר אנד גמבל, כל ניפון איירווייס וניסן, שחתמו על חוזי פרסום עם אוסקה בכדי להשתמש בה בשיווק סביב המשחקים. היא צפויה להיות אחת מפניה של האולימפיאדה, שעוררה רמות התרגשות חסרות תקדים בקרב הציבור היפני לפני פרוץ וירוס הקורונה.

אוסקה. לטניסאית היפנית-אמריקנית-האיטית יש רק חמישה תארים בקריירה, אך הם כוללים צמד גראנד סלאמס ואת פרס הוולס ההודי היוקרתי. צילום: shutterstock
אוסקה. לטניסאית היפנית-אמריקנית-האיטית יש רק חמישה תארים בקריירה, אך הם כוללים צמד גראנד סלאמס ואת פרס הוולס ההודי היוקרתי. צילום: shutterstock

הספורטאית האחרונה שזכתה בתואר המרוויחה ביותר, חוץ מוויליאמס ושרפובה, הייתה אחותה של סרינה, ונוס, בשנת 2003. טניס נותרה הדרך היחידה עבור נשים לדירוג לצד כוכבי הספורט הגברי בעלות השכר הגבוה ביותר. שרפובה, לי-נא, סרינה וויליאמס ועכשיו אוסקה הן הנשים היחידות שמדורגות בין 100 המשתכרים בספורט מאז 2012. האתלטית בעלת השכר הגבוה ביותר בכל שנה מאז שפורבס התחיל לעקוב אחר הנתונים בשנת 1990, הייתה שחקנית טניס, כשבשנות ה-90 היו אלה סטפי גרף ומרטינה הינגיס.

שחקני טניס נחשבים לשלטי חוצות מהלכים בספורט העולמי העיקרי היחיד בו בין גברים ונשים יש רמת שוויון מסוימת בתשלומי המשכורת שלהם, הודות לקהלים בגודל דומה שמתכוונים לצפות בטורנירים. גובה הפרסים בארבעת אירועי גרנד סלאם היו שווים מאז 2007, אם כי גברים עדיין מרוויחים יותר בטורנירים ברמה נמוכה יותר.

תזמון מושלם

הדמוגרפיה של אוהד הטניס הופכת את חסות השחקנים המובילים לאטרקטיביים עבור מותגים. בטורניר האמריקאי הפתוח בשנה שעברה, הנוכחות הייתה לטובת נשים ביחס של 56 ל-44, דבר נדיר באירועי ספורט גדולים; 78% היו בעלי תואר ראשון לפחות לעומת 35% בארה"ב בסך הכל; ההכנסה הממוצעת למשק בית הייתה 216 אלף דולר. מדובר בקבוצה עם הכנסה פנויה משמעותית, מוכנה לרכישת ביגוד, ציוד ספורט, מכוניות, שעונים ושירותים פיננסיים.

ההיגוי של המותג אוסקה הוא סוכנות הטניס IMG, שנשענת על ההיסטוריה שלה עם כוכבות טניס פורצות דרך. כאשר אוסקה החלה לפרוץ הפך סטיוארט דוגוויד לסוכן הראשי שלה ב- IMG, לאחר שייצג את שרפובה ולי.

עסקת הלבשה היא כמעט תמיד הקמפיין או החסות הגדולים ביותר עבור כוכבי טניס, והתזמון של אוסקה היה מושלם. היא פגעה בשוק הפתוח בדיוק אחרי שזכתה בשני פרסי גרנד סלאם. זה עורר מלחמה בין נייקי לאדידס – נותנת החסות הקודמת שלה. The Swoosh הגיח מלמעלה ושילם לה יותר מ-10 מיליון דולר בשנה שעברה בהסכם שימשך עד 2025.

אוסקה הבטיחה עסקה נדירה ביותר, אך משתלמת, בחוזה שלה עם נייקי. ענקית בגדי הספורט תמיד מחייבת את שחקן הטניס שלה להיות לבוש בנייקי מכף רגל ועד ראש, בלי שום סמלי לוגו אחרים על החולצות או הכובעים. מדובר בנדל"ן משתלם עבור המשווקים מכיוון שמצלמות מתמקדות מקרוב בשחקן כשהוא חובט את הכדור או מתכונן כדי לחבוט בכדור חזרה.

לאוסקה יש כיום 15 חוזים עם נותני חסות, כולל מותגים עולמיים כמו ניסן מוטור, שיסיידו ויונקס, שבמחבטי הטניס שלהם היא משתמשת כבר למעלה מעשור; כמעט כולם שווים שבע ספרות בשנה.

השראה לקמפיין

IMG השתמשה במומחיותה ביפן עם קיי נישיקורי, שמעולם לא זכה בגרנד סלאם אך הוא השחקן היפני המצליח ביותר אי פעם, והשיג חסויות בשווי 30 מיליון דולר בשנה.

שרפובה, לי ונישיקורי סללו את הדרך לפריצת הדרך השיווקית של אוסקה. "היה לנו מזל שיש לנו משרד מתוחכם מאוד בטוקיו שכבר היה לו ניסיון עם קיי", אמר ראש מחלקת הטניס של IMG, מקס אייזנבוד, לפורבס בשנה שעברה. "מערכות היחסים באזור זה מאוד חשובות".

עם שפע מזומנים מחסויות, אוסקה שיתפה פעולה עם מספר מותגים בשנה שעברה, עם נתחי שוק והון משמעותיים, כולל משקה הספורט המתהווה BodyArmor ו-Hyperice, שמייצרים מוצרים המסייעים לגוף בהתאוששות ותנועה.

מנהל השיווק של BodyArmor, מייק פדלה, אומר כי אוסקה הייתה אחת מההשראות לקמפיין המודעות "Only You" שהושק השבוע. "נעמי מחויבת מאוד לשכלל את המשחק שלה על המגרש וחלק עצום זה מה שהיא עושה מחוץ למגרש עם האימונים, התזונה וההידרציה שלה", הוא אומר.

"אני ממש מתחברת לרעיון של למצוא עסק צעיר צומח ולהוסיף ערך לתהליך הזה", אמרה אוסקה לפורבס בשנה שעברה. "הנחתי את הצוות שלי למצוא מותגים התואמים את אישיותי ותחומי העניין שלי".

כעת, מותגים עומדים בתור על מנת לעשות עסקים עם נעמי אוסקה.

צילום התמונה הראשית: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן