חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

עדיין לא מתערב: הדולר נחלש ב-0.1% – היציג 3.618 שקלים

הדולר ממשיך להיחלש ובשוק ממתינים להתערבותו של בנק ישראל. היום צנח המטבע האמריקני כבר ב-0.3%, אך לקראת קביעת היציג הוא התייצב מעט וירד ב-0.1% לרמה של 3.618 שקלים – שפל של שנה וחצי. שער היורו ירד ב-0.2% ונסחר ב-4.639 שקל – שפל של 27 חודשים.

בבנק ישראל מודאגים ממגמת ההתחזקות של השקל, ועל פי ההערכות, נגיד בנק ישראל עשוי להתערב בקרוב בשוק המט"ח בניסיון לעצור את ייסוף המטבע המקומי. לטענת יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, הצעד הראשון שיעשה נגיד בנק ישראל סטנלי פישר יהיה הצהרתי. "פישר לא ירצה לעזוב ביוני ולהשאיר אחריו שדה חרוך. סביר להניח שהוא ייצא בקרוב בהצהרות שיבהירו לשוק שהמצב בשליטה". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לטענת פריימן, שוק המט"ח נמצא היום במצב בו המשקיעים רגישים במיוחד. הפעילות הכלכלית במשק ממשיכה להיות נמוכה. "ההאטה בפעילות הכלכלית תומכת בירידה בביקוש למט"ח, ובנוסף, הציפייה לירידה בביקוש למט"ח עם המעבר לשימוש בגז טבעי ממאגר תמר, תורמים לציפייה לעודפי היצע של מט"ח שתורמים לייסוף השקל. פוטנציאל חולשת האירו טרם מוצה, דבר הצפוי לפגוע בתנאי הסחר של הייצוא הישראלי לגוש האירו. יצואנים שלא פעלו בדרך מושכלת ולא רכשו הגנות מוצאים עצמם כעת בפני שוקת שבורה. שכן, עלות הגידור התייקרה חדות והשער המוגן נחות משמעותית, לעומת הרמות בהן ניתן היה להגן ולגדר את שווי תמורות הייצוא רק לפני חודשים בודדים".

סטנלי פישר, יתערב בקרוב? | צילום: מרק ישראל סלם

להערכת פריימן, פישר בדומה לעמיתיו באירופה ויפן, יבחר קודם כל להודיע כי לבנק יש מספיק רזרבות בהם ניתן להשתמש לייצוב השוק. "אנחנו מתקרבים לנקודה בה בנק ישראל יצטרך להתבטא בצורה ברורה יותר בנוגע למדיניות המט"ח. בשלב הראשון פישר ינקוט בטח באסטרטגיה של דראגי וירגיע את השוק".

עוד טוען פריימן כי לפני התערבות מעשית ישירה בשוק המט"ח יעדיף בנק ישראל לפעול באמצעים עקיפים יותר, דוגמת שימוש בבנקים זרים. רק במידה שמהלכים אלה לא יסייעו בהרגעת המצב, אזי יבחר הבנק להפעיל תוכנית רכישת דולרים.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "שילוב של גורמים כלכליים, גיאו-פוליטיים וגלובליים ממשיכים לתמוך בתיסוף בשקל בטווח הקרוב. האופוריה סביב תחילת הזרמת הגז ממאגר 'תמר' והפיכתה של ישראל לשחקנית בשוק הגז הטבעי העולמי, הצפי למשיכה של משקיעים וכסף זרים, מתווה הקיצוצים המסתמן של שר האוצר יאיר לפיד, ושיקום היחסים עם תורכיה – כל אלה מחזקים את מעמדה של ישראל ותורמים לכוחו של השקל. ואולם, אליה וקוץ בה: הייסוף בשקל פוגע ברווחי היצואנים ובכושר התחרות של הייצוא הישראלי ובצמיחת המשק".

לדבריהם, הנגיד הפורש מצוי במלכוד, שכן "בתנאים הנוכחיים, לאור ההיצעים הכבדים בשוק ולאור העובדה שיסיים תפקידו תוך חודשים ספורים וזהות מחליפו טרם ידועה, למהלך התערבות כזה עשוי להיות אפקט מוגבל, ואולי אפילו לגרום נזק".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן