Forbes Israel Logo

עולם קטן: עסקאות המיזוג והרכישה בתחומי המדיה, הטכנולוגיה והטלקום בעולם זינקו השנה

אחד מביטוייה (הרבים) של הגלובליזציה, הוא מספרן ההולך וגדל של עסקאות מיזוג ורכישה של חברות שונות ברחבי העולם. כמובן שניתן להעלות שורה ארוכה של טיעונים לכאן ולכאן האם מדובר בתהליך רצוי ודמוקרטי או דווקא בהמשך תופעת הריכוזיות והניצול העולמי, אבל השורה התחתונה נשארת: חברות הענק העולמיות ממשיכות לרכוש חברות קטנות, וחברות בינוניות וקטנות ברחבי העולם ממשיכות להתמזג וליצור חברות ענק חדשות.

בתחומי הטכנולוגיה, התקשורת והטלקום נדמה כי פועל מאין מעגל קסמים: חברות אלו הן בין הגורמים המרכזיים אשר מביאים ל"צמצום המרחק" הווירטואלי ולגלובליזציה מהירה, וזו, בתורה, היא שמביאה את אותן חברות לרכוש ולהתמזג עם חברות אחרות מרחבי העולם.

לפני ימים אחדים פרסמה קבוצת Mergermarket האמריקאית את הדו"ח השנתי אשר מסכם את עסקאות המיזוג והרכישה מסביב לעולם בשנת 2013 בתחומים אלו. הדו"ח מציג מספר נקודות מעניינות, אבל התמונה הכללית ברורה: מספר העסקאות ברחבי העולם בשנה החולפת עלה ב-50% ביחס לשנה שעברה. בסך הכל, סך עסקאות המיזוג והרכישה בתחומים אלו השנה עמד על 510.3 מיליארד דולר – 54.1% יותר מסך העסקות בשנת 2012, בעיקר בזכות 14 מגה – עסקאות, אשר עלו בערכן על 5 מיליארד דולר.

מתמזגים | צילום: shutterstock

עלייה באחוז העסקאות ובשווין ניתן למצוא בכל אחד מהתחומים הנבדקים, אך את העלייה המרשימה ביותר הציג השנה תחום הטלקום, כאשר סך העסקאות בתחום זה הגיעו ל-251.9 מיליארד דולר – 104.7% יותר מאשר בשנה שעברה. כמובן שתחום זה הושפע במיוחד מעסקת הענק בין חברת הסלולר הבריטית וודה פון לבין ורייזון האמריקאית – אשר עמדה על 130 מיליארד דולר. בתחום הטכנולוגיה, העסקה הגדולה ביותר אשר נרשמה השנה הייתה רכישת ענקית המחשבים דל על ידי מייסדה מייקל דל וקרן סילבר לייק – בעיסקה אשר הוערכה ב-20.2 מיליארד דולר והפכה את החברה לחברה פרטית.

בראייה גיאוגרפית, אין ספק כי ארה"ב שומרת על כוחה כשחקן המוביל בתחום, כשעסקאות על סך 301 מיליארד דולר (מתוך 510 מיליארד) בוצעו עם חברות אמריקאיות. לדברי קירסטי וילסון, עורך המחקר העולמי בחברת Mergermarket, גם מדינות אירופה, חרף ההתמודדות עם המשבר אשר פקד את האיחוד האירופאי, הציגו השנה נתונים מרשימים: "עסקאות עם חברות אירופאיות הוערכו השנה בסך של 132.2 מיליארד דולר – כמעט כפול משנת 2012, אז עמד הסכום על 67.1 מיליארד".

גוגל, אשר הודיעה לאחרונה על רכישת חברת Nest עבור 3.2 מיליארד דולר, הייתה לאחת השחקניות המרכזיות בתחום הטכנולוגיה – במיוחד כשמחברים את עסקת הענק הזו לרכישה גדולה נוספת של ענקית החיפוש – עסקת הרכישה של חברת "וויז" הישראלית.

אז האם מגמת העלייה הזו תימשך גם בשנה הקרובה? על פי הדו"ח, קשה להעריך. לדברי מארק אנדרס, עורך תחום הטכנולוגיה בדו"ח האחרון, כיום מתרחשים 2 תהליכים מרכזיים אשר יתנו את הטון בעתיד הקרוב: "ראשית, אנחנו רואים יותר ויותר חברות סטרט-אפ בוגרות ורציניות אשר יוצאות בהנפקות ציבוריות. חברות צופות בהנפקות המוצלחות בתחומים אלו השנה – והנפקת טוויטר בראשן – ושואבות מכך השראה".

מהעסקאות הבולטות בשנה החולפת. מייקל דל | צילום: רויטרס

מנגד, ממשיך אנדרס, חברות הענק בתחומים אלו חשות כי הן חייבות לרכוש כמה שיותר חברות קטנות – בכדי לשמר את היתרון שלהן בקרב נגד חברות הסטרט-אפ ההולכות ותופסות תאוצה. "שני תהליכים התרחשו מהר מן המצופה" הוא אומר. "הראשון הוא כי הציבור החל להשתמש במכשיר הסלולרי למגוון מטרות – רשתות חברתיות, גלישה ובמיוחד רכישות ברשת וצפייה בתכני מדיה – הרבה יותר מהר מהמצופה. השני הוא המעבר וההסתמכות המהירה של אנשים וחברות לטכנולוגיית ענן. שני שינויים אלו יביאו את חברות הענק לרכוש שחקנים מתחילים בתחום – פשוט בכדי להישאר במשחק".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.