Forbes Israel Logo

עיצוב מחדש: חצי האי אנטרקטיקה איבד שטח במשקל טריליון טון

קרחון במשקל טריליון טון התנתק מהאי של אנטרקטיקה ומעצב מחדש את חצי אי הקרח שנמצא בחלקו הדרומי של כדור הארץ.

שטח של כ-5,800 קמ"ר התנתק מאי הקרח מתישהו בין יום שני ליום רביעי בשבוע שעבר, וזאת על פי דיווח מטעם פרויקט מידאס (צוות מאנגליה אשר חוקר את תופעות האקלים והשינויים בחצי האי אנטרקטיקה), אשר נמצא במעקב אחריו. הפיצול של הקרחון היה צפוי כבר זמן רב, ולמרות שמדובר בהחלט בנתח גדול, הוא לא מחזיק במקום הראשון. בשנת 2000, התנתק בלוק של 11 אלף קמ"ר אשר נצפה באמצעות לוויינים, והוא זה שמחזיק בתואר.

גוש הקרח שהתנתק, יקרא ככל הנראה A68. הוא אמנם כבר צף באוקיינוס השקט, אבל לא תהיה לו השפעה מיידית על פני הים. עם זאת, בחודש שעבר, ד"ר תומס וגנר, מדען נאס"א אשר חוקר את הקריוספירה, הסביר כי התנתקותם של מדפי קרח יכולה להוביל למעין אפקט דומינו.

הוא הסביר כי "מדפי הקרח מחזקים את הקרחונים סביב אנטרקטיקה, והפריצה שלהם גורמת לזרימה מהירה של קרח לתוך הים. תהליך זה נחשב למפעיל הפוטנציאלי הראשון של עלייה מהירה בגובה פני הים."

מדף הקרח שהתנתק נמצא באזור באנטרקטיקה שנקרא "לארסן C". וגנר טוען כי האזור הזה אמנם לא כזה אשר כנראה עורר את ההתנתקות, אבל הוא כן יוכל לספק למדענים הזדמנות ללמוד את תהליך התנתקות מדפי הקרח.

על פי פרויקט מידאס, התנתקות מדף הקרח הזה מקטינה את אזור הלארסן C ב-12%. בשנת 2015 התפרסם מחקר המראה כי מדף הקרח החדש (לאחר ההתנתקות) עשוי להיות פחות יציב. המדף השכן, לארסן B, התפורר ב-2002 בעקבות קרע דומה שהתרחש ב-1995. אדריאן לוקמן, חוקר מאוניברסיטת סוואנסיה וחוקר ראשי בפרויקט מידאס, אומר שכדאי להמשיך לשים עין על אזור לארסן C.

"בחודשים ובשנים שלאחר מכן, מדף הקרח יכול או לצמוח מחדש בהדרגה, או עלול לסבול מאירועי התנתקות נוספים אשר עלולים בסופו של דבר להוביל לקריסה. הדעות בקהילה המדעית חלוקות. המודלים שלנו מראים שזה יהיה פחות יציב, אבל כל התמוטטות עתידית נמצאת במרחק של שנים או עשרות שנים", אומר לוקמן.

"כל התמוטטות עתידית נמצאת במרחק של שנים או עשרות שנים" | צילום: Fotolia

הוא אומר שאירוע השיא הזה של השבוע לא יכול להיות פשוט מואשם בשינוי האקלים, כפי שהוא הסביר במאמר אותו כתב: "בתמונות לוויין משנות ה-80, הקרע כבר היה בבירור שנים ארוכות, ואין ראיות ישירות לקשר את הנתק האחרון להתחממות הגלובלית, שכן היא אינה מעמיקה מספיק בתוך מדף הקרח. אי אפשר לומר שההתחממות הגלובלית היא המקור להתנתקות מדף הקרח שכן אזור לארסן C דווקא התעבה והתרחב בשנים האחרונות. לכן, קרוב לוודאי שזה יהיה מוקדם מדי להניח כי ההתחממות הגלובלית היא המקור להתנתקות".

באשר לקרחון עצמו, לוקמן אומר שהוא עלול להישבר לחלקים, כאשר חלקים מהקרח עשויים להידבק לחלק הגדול, וחלקים אחרים עלולים להיסחף למים החמים יותר בצפון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.