חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פוטין חוגג 60: עדיין שולט ברוסיה אך תלוי יותר מתמיד במחיר הנפט

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מציין ממש היום 60 שנה להולדתו. כוחו חלש מבעבר, אולם אם מחיר הנפט יישאר גבוה, ימשיך האיום המיידי כלפיו להיות קטן. תומכיו יחגגו מסיביר ועד רוסטוב, שבה תפרוש המשמרת הצעירה של מפלגת השלטון כרזה לאורך גשר אשר תסמל לדבריהם את התפקיד של פוטין באיחודן של אסיה ואירופה.

מתנגדיו יפגינו ליד הכיכר האדומה במוסקבה, תחת הסיסמה, "אנחנו שולחים את הזקן לפרישה". המארגנים מתכננים להעביר את המסר שלהם בכך שהמפגינים יביאו עמם מתנות המתאימות לפנסיונרים – ממשקפי קריאה ועד קטטר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פוטין עצמו ינוח בחברת בני משפחתו הקרובה, ואינו מתכנן חגיגות מיוחדות, כך מסר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב. כמה חודשים לאחר תחילת כהונתו השלישית כנשיא, יכול להיות שהגיע לגיל פרישה – אבל אין לו שום כוונה לפרוש.

לאחר 12 שנים כמנהיג העליון של רוסיה, מראים סקרי דעת קהל כי פוטין נהנה מתמיכה גבוהה יותר מאשר רוב הפוליטיקאים במערב, אבל נמוכה יותר מאשר בשיאה, במהלך תקופת נשיאותו הראשונה והשנייה, משנת 2000 עד 2008. בחודש אוגוסט האחרון ענו רק 48% מהרוסים כי הם מחזיקים בדעה חיובית לגביו, לעומת 60% בחודש מאי, כאשר החל קדנציה חדשה בת שש שנים.

אלא שסקר שפורסם השבוע קובע כי אחת מכל חמש נשים רוסיות תהיה עדיין מאושרת להתחתן עמו, למרות שהוא עומד להגיע לגיל שבו יכול יהיה כבר לפרוש לפנסיה. "הגיל אינו פקטור בהחלטותיו", אומר קונסטנטין פון אגרט, פרשן פוליטי, ומוסיף כי דעותיו של פוטין השתנו מעט מאוד מאז עלייתו לשלטון. "הראייה שלו די פרגמטית ומחלקת את בני האדם לשני סוגים – חבר או אויב".

ולדימיר פוטין. לא מתכוון לצאת לפנסיה | צילום: רויטרס

מי יירש אותו?

האויבים בולטים כיום יותר מאשר בעבר. פוטין התמודד בשנה האחרונה עם ההפגנות הגדולות ביותר נגד שלטונו, והמשקיעים הזרים, כמו גם האופוזיציה, מצביעים על חוסר בהירות במדיניות הכלכלית והפוליטית שלו.
פוטין הגיב להפגנות באמצעות חוקים אשר האופוזיציה טוענת כי נועדו "לחנוק" את ההתקוממות – לרבות החמרת הענישה בגין הוצאת לשון הרע והגדלת הקנסות המוטלים על המפגינים.

"כאשר אדם נמצא בשלטון – הוא משתנה באופן דרסטי, במיוחד אם הוא רוצה לשלוט לנצח", אומר בוריס נמצוב, מנהיג אופוזיציוני, במבט לאחור על השנים שחלפו מאז החליף פוטין את הנשיא בוריס ילצין. "פוטין שקיצץ במיסים וניסה להמשיך את דרכו של ילצין; ופוטין המנהיג העכשווי, הזועם, החמדן, המושחת והסמכותי – נראים כמו שני אנשים שונים".

הקרמלין דוחה כמובן את ההאשמות, ולפוטין ישנם עדיין מעריצים רבים. קונצרט יתקיים היום בעיר הולדתו, סנט פטרסבורג, ותומכים הגישו בקשה להיתר קיום עצרת תמיכה בת 60 אלף איש. ערוצי טלביזיה המנוהלים בידי המדינה צפויים לחגוג את שנות שלטונו בהצגת פרופיל זוהר של הנשיא.

פוטין טיפח דימוי של מנהיג אשר אינו מתבייש למתוח ביקורת נוקבת על המערב; הוא אימץ את הכנסייה האורתודוקסית שקמה לתחייה, והשתמש בהכנסות מהנפט כדי לצנן את חוסר שביעות הרצון. מדיניותו הפופוליסטית כללה עליות נדיבות בשכר במגזר הציבורי, הטבות סוציאליות נוספות ותוכניות פיתוח אזוריות.
אבל דימוי המאצ'ו, שנבנה במהלך השנים לאחר פעלולים כגון ירי חץ מרדים בנמר וטיסה במטוס קרב, הופך יותר ויותר להיות מושא סאטירה.

בין מילות ההתרפסות הרבות שנכתבו השבוע על פוטין בעיתונות הרוסית, הופיעו גם מאמרים ששאלו שאלות לגבי היעדר ממשיך דרך או תהליך שקוף של העברת המקל. "ברוסיה, עומד כיום פוטין לבדו בפסגתו של הר עם מדרונות תלולים שאף מטפס אינו יכול להגיע אליה," נכתב ביום שישי. "בתיאוריה יש לנו כלי לשנות את השלטון. בפועל אין לנו".

דימיטרי מדבדב. אויב או חבר? | צילום: רויטרס

מאבק מאחורי הקלעים?

נדמה כי סר חינו של דמיטרי מדבדב, בן הטיפוחים ששימש כנשיא במשך ארבע השנים האחרונות (משום שהחוקה אסרה על פוטין מלהתמודד בפעם השלישית ברציפות בשנת 2008), בעיני פוטין. מדבדב הוא כיום ראש הממשלה, אולם השניים עקצו בשבועות האחרונים זה את זה, ופוטין החל לבטל חלק מהמהלכים הליברליים יותר של מדבדב; מה שהצית מחדש את הדיון ביריבות בין קבוצות האינטרסים סביב השניים.

אלא שמספר אנליסטים מאמינים כי מחלוקת בין פוטין ומדבדב עשויה אמנם להתקיים – אולם אין קרע של ממש ביחסים ביניהם, וכי הכל נועד להקנות אשליה של פלורליזם תחת שלטון פוטין. "לעולם אל תשכח כמה פוטין נאמן לאנשים שעבד עמם", אמר מנהל מערבי מנוסה במוסקבה.

אם הכל ילך כשורה, יכול יהיה פוטין לבקש כהונה נוספת של שש שנים, לאחר שהמנדט שלו ייגמר בשנת 2018. כהונה נוספת תהפוך את תקופת שלטונו לארוכה יותר משל ליאוניד ברז'נייב, ש-18 שנות שלטונו זכו לעתים קרובות לביקורת בגין קיפאון כלכלי ופוליטי.

כלכלנים ואנליסטים פוליטיים טוענים כי האיום המיידי הגדול ביותר על פוטין הוא לא האופוזיציה, שנותרת מחולקת, אלא התלות של המשק הרוסי בייצוא האנרגיה. מחיר שיאפשר את המשך הבטחת תקציבה של רוסיה הוא מעל ל-100 דולר לחבית נפט, מה שהופך את הכלכלה – ואת פוטין – לפגיעים לנפילה משמעותית במחיר – שעומד כיום על 90 דולר.

"הממשלה פופולרית בקרב האזרחים משום שהיא מבזבזת יותר ויותר", אמר סרגיי גורייב, רקטור בית הספר החדש לכלכלה במוסקבה, אולם הוסיף: "אם מחיר הנפט היה 55 דולר, והממשלה היתה מוציאה רק את מה שהיא יכולה להרשות לעצמה במחיר הזה – אני חושב שפוטין כבר היה נעלם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן