חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פוליטיקאים: לא מבינים בכלכלה? אל תדברו על זה

בדיון הכלכלי, לכל אחד יש דעה. אולם דיון אמיתי ומשמעותי בנוגע לצעדים כלכליים ולהשלכות השונות שיכולות להיות לכל צעד – כדאי שיתנהל בין אנשים שבקיאים בתורות הכלכלה. האם אזרח מהשורה יודע להגיד מהם הגורמים לאינפלציה או מה יכול לעצור אותה? האם הוא יכול להסביר לנו את הקשר בין שער חליפין, ריבית, ורמת התעסוקה, או מה נדרש במצב של דפלציה?

ככלל, בעולם הכלכלה, צריך לדעת שהכל מורכב ממגוון גורמים משתנים (פקטורים). כל תהליך יוצר רצף של אירועים. בלתי אפשרי לבחון את הדברים רק בצורה חד שלבית, של "אירוע" ו"השפעה אחת". כל אירוע בכלכלה – יוצר רצף של שינויים, ומשפיע על מגוון גורמים.
ניקח, לדוגמה, את השפעת העלאת שכר עובדים על המשק. מהלך שכזה, גורר כמובן גידול בעלויות המעבידים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אם מדובר בשוק שבו אין תחרות בלתי מוגבלת מחו"ל במחיר קבוע, שוק עם עקומת היצע עולה – כדוגמת שוק המזון – המעביד "יפיל" את העליות על הצרכן, כלומר יעלה מחירים. הצרכנים הם אלה שיספגו למעשה את מחיר העלאת השכר לעובדים.

שלי יחימוביץ'. עד כמה היא בקיאה בענייני כלכלה? | צילום: ארטיום דגל

אם מדובר בשוק עם תחרות בלתי מוגבלת עם יבוא מחו"ל, שוק שבו ישנה עקומת היצע ישרה במחיר קבוע – דוגמת ענף הטקסטיל – המשמעות היא שכדי שהמפעל לא ייסגר, יהיה צורך לקצץ במספר העובדים כדי לשמור על עלויות תחרותיות. מהלך שכזה יגרום למובטלים חדשים בשוק. במידה והמהלך לא יצליח, יצטרך בעל המפעל לסגור אותו ולפטר את כל העובדים.

לכאורה, המסקנה היא שלא כדאי לפתוח את המשק לתחרות מחו"ל, כדי לא לפגוע ביצרנים הישראלים, ובכך להבטיח משרות עבודה לעובדים ישראלים. אז זהו, שלא: מצב כזה יפגע בצרכנים – שלא יוכלו לקבל את המוצרים הטובים ביותר במחירים הטובים ביותר. זו תהיה פגיעה מהותית בצרכן. האם אנו מוכנים לשלם את מחיר תוצאות אלו בכדי להביא להעלאת שכר העובדים?

הדיון הכלכלי הוא איזון עדין בין אינטרסים שונים. זו שאלה של איזונים ובלמים, והבנה של מערכות שונות ששלובות אחת בשנייה. אין מקום לדיון פופוליסטי וזול בדיון הכלכלי. דיון כזה גם לא יכול להיות דיון של 'שחור או לבן'; אין אמת אחת. יש מדיניות שנבנית בזהירות ובודקת את עצמה לכל אורך הדרך.

יאיר לפיד. בין פופוליזם לפרגמטיזם | צילום: מרק ישראל סלם

לצערנו, בעת האחרונה, ככל שקלחת הבחירות הולכת ומתלהטת, ונראה שסוגיות כלכליות- חברתיות תהוונה חלק מכריע בסוגיות שיעמדו להכרעת הבוחר, ישנם גורמים פוליטיים שבוחרים להשתמש במתודה של דיון פופוליסטית וזול, ומבלי להבין את מורכבות הבעיה. 

תמוה בעיני, כיצד 'המתדיינים' הקולניים ביותר בסוגיות כלכליות שונות הם אלה שמבינים הכי פחות את מורכבות הכלכלה. קל להבטיח הבטחות – אולם אם אותן המפלגות יידרשו גם לקיים – הן יגלו שקשה מאוד יהיה לעשות זאת.

יכולה להימתח ביקורת בנוגע להתנהלות כלכלית. גם אז, יש לזכור שמי שלא עושה, גם לא טועה. מתמודדים יקרים לכנסת הבאה – בבקשה כבדו את עצמכם ואת בוחריכם והעלו את הרמה של הדיון הכלכלי.

* הכותבת היא ד"ר לכלכלה, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומימון בקבוצת פ.ק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן