Forbes Israel Logo

פישר: "אם ישראל תעשה שלום עם הפלסטינים הכלכלה תצמח ב-5%"

ישראל זקוקה לרפורמות כלכליות ופוליטיות, כולל הסכם שלום עם הפלסטינים כדי שהכלכלה שלה תצמח בקצב מהיר לטווח הארוך – כך אומר נגיד בנק ישראל היוצא, פרופ' סטנלי פישר, אשר נפרד אתמול רשמית מתפקידו בתום 8 שנים. פישר הוסיף גם כי החרדים צריכים לקחת תפקיד גדול יותר בכלכלה.

ברויטרס מציינים כי כלכלת ישראל הציגה צמיחה חזקה יחסית במהלך כהונתו של הנגיד, למרות המשבר הכלכלי העולמי, ופישר הוגדר כ"מבוגר האחראי" בין קובעי המדיניות במדינה.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

בנוגע לשער החליפין, אמר פישר כי השער הנוכחי (היציג – 3.637 שקלים) משקף את כלכלתה החזקה של ישראל, והביע תמיכה ברפורמות בתחום המסים, הרגולציה וסקטור הדיור ובמאמצים להגדיל את היצוא לסין כדי לשמור על צמיחת הכלכלה.

בבנק ישראל מעריכים את הצמיחה ב-2013 ב-3.3%, אך פישר מאמין כי אם ישראל תבצע רפורמות ותעשה שלום עם הפלסטינים ועם שכניה, הצמיחה יכולה להגיע לשיעור שנתי של 5-4%.


פישר | צילום: רויטרס

"שלום יביא לצמיחה מהירה יותר", הוא אמר בראיון, אך הוסיף: "צמחנו בשיעור נאה מאוד ב-2008-2003 גם בלי שלום, והתאוששנו היטב מהמיתון העולמי בלי שלום".

בראיון מתייחס פישר גם לשילוב החרדים בשוק העבודה: "המצב הקיים לא יכול להימשך הרבה זמן", הוא אומר.

במהלך 8 השנים שלו במשרד, צמחה הכלכלה הישראלית ב-4.3% בממוצע, האינפלציה עלתה ב-2.5% בממוצע לשנה, שיעור האבטלה צנח בחדות והחוב הציבורי צנח ל-73.1% מהת"ג, מול 93.9%. "המספרים הללו טובים, אך לא מצוינים", אומר פישר.

שקל חזק

פישר, אשר עוזב שנתיים לפני תום כהונתו, הוזכר כמחליף אפשרי לנגיד הבנק הפדרלי בן ברננקי, אך מסרב להתייחס לנושא. הוא אומר כי הוא לא בטוח מה יעשה הלאה, אך כי הוא שוקל לחזור לחיים האקדמיים, כמו גם לעבודה הממשלתית.

הוא אמר כי ישראל ממשיכה להגדיל את היצוא לסין, אך לא על חשבון שותפותיה הטבעיות לסחר – אירופה וארה"ב. "סין מייצגת הזדמנות אמיתית לצמיחה, ואנו מגדילים את הצמיחה גם בהודו", אומר פישר.

מאז 2008, נאבק פישר בשקל המתחזק, בעיקר באמצעות רכישת דולרים והורדת הריבית. "זו כלכלה חזקה, והשקל הוא מטבע חזק", אמר פישר, ודחה את הטענה כי הוא חזק מדי. "יש לנו עודף קל במאזן התשלומים, אז קשה להגיד שהשקל מוערך הערכת יתר".

בנוגע לממשיכו, נגיד בנק ישראל החדש-ישן יעקב פרנקל, אמר פישר כי האינסטינקט של פרנקל יהיה להשאיר את סביבת האינפלציה נמוכה. "רק כאשר משיגים את זה אפשר להמשיך למטרות אחרות, כמו צמיחה כלכלית. למיטב ידיעתי, השאיפות הללו לא רחוקות מאוד ממה מהגישה של יעקב", אמר פישר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.