Forbes Israel Logo

“פישר הותיר ההחלטה על הורדת הריבית ליעקב פרנקל”

החלטתו של נגיד בנק ישראל היוצא, פרופ' סטנלי פישר, להותיר את הריבית במשק על כנה – 1.25% – סחטה תגובות רבות בשוק הפיננסים. "בנק ישראל החליט להמתין עם מהלך נוסף בתחום שער הריבית, עד שהנגיד החדש יכנס לתפקידו ויתקבלו נתונים המעידים על הצורך בביצוע הפחתה נוספת", אמר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות.

"התייצבות שער הדולר סביב רמה של 3.65 שקלים ומנגד אי הוודאות בהשפעת הציפיה לצמצום ההרחבה הכמותית בארה"ב תורמים לתנודות שערים בשווקים", הוסיף פריימן. "שער ריבית אפסי מאבד את השפעתו בשווקים וראוי כי את התחמושת הזו ישמור הנגיד פרנקל לעת מבחן".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

"נאום ברננקי ומינוי יעקב פרנקל לנגיד הבא טרפו את הקלפים ואיפשרו לסטנלי פישר לוותר על הורדת הריבית גם החודש", אמרו בחברת פיוניר תכנון פיננסי. "פישר לא רצה להשאיר את פרנקל ללא תחמושת ריבית, והתחזקות הדולר בעקבות נאום ברננקי הקלה עליו את ההחלטה להשאיר את הריבית על כנה".


סטנלי פישר | צילום: לע"מ

"בעקבות ההחלטה השקל יתחזק מעט, מכיוון שהייתה ציפייה אצל המשקיעים להורדת הריבית", המשיכו בפיוניר. שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בחברה, מעריך עוד כי "גם פרנקל, בדומה לפישר, צפוי לראות במלחמה על שער החליפין את היעד החשוב ביותר בטווח הנראה לעין. אם שער הדולר לא יתייצב על 3.6 שקלים ומעלה, הוא לא יהסס להוריד את הריבית בהמשך".

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות הלמן אלדובי, טוען גם הוא כי פישר השאיר את החלטת הריבית לפרנקל: "להערכתנו היה נכון יותר להוריד את הריבית פעימה נוספת לנוכח האינדיקטורים הכלכליים האחרונים המצביעים על ירידת מדרגה בקצב הצמיחה במשק ועל אינפלציה נמוכה מאוד, כפי שהשתקפה במדד מאי האחרון שהיה נמוך מהציפיות", אמר ארצי. "למרות שברור שמבחינה כלכלית נכון להוריד את הריבית ולעודד את המשק, פישר החליט, כנראה, להשאיר את ההחלטה לנגיד הבא ולאפשר לו מרווח פעולה גדול יותר בהתמודדות עם ההאטה הצפויה".

"קשה להאמין שנחזור לרמות ריבית פריים של מעל 10% כפי שהיו בקדנציות הראשונות של פרופ' פרנקל, אבל מומלץ לקבע לפחות 20% מהמשכנתה בריבית קבועה שאינה צמודה למדד או לפריים", טוען עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות. "כעת יש להתאים את המשכנתה למציאות של חוסר ודאות".

ואילו יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אומר כי "התחזקות הדולר בעולם שבאה כתוצאה מהידיעות על הכוונה לסיים את ההרחבה הכמותית תומכת בימים האחרונים בשערו של הדולר אל מול השקל וכפועל יוצא מקטינה את הדחיפות של הבנק המרכזי להמשיך ולצמצם את פער הריביות אל מול הריבית הדולרית באופן מיידי".

 "הפחתת ריבית נוספת מיידית הייתה מגדילה את הסיכון בשוק הדיור ועשויה הייתה להגדיל את פאניקת הביקושים, כפי שבאה לידי ביטוי בנתוני המשכנתאות של חודש מאי", סיכם פגוט. "אנו מעריכים שהריבית במשק תרד ב-0.25% ברבעון האחרון של שנת 2013 עם התגברות סימני ההאטה במשק, כפועל יוצא מצעדי הממשלה וירידה נוספת בלחצים האינפלציוניים". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.