Forbes Israel Logo

פמוג'ים – האימוג'ים הנשיים החדשים שיעצימו נערות צעירות

בין אם אוהבים אותם או לא, אי אפשר להתכחש לתפקיד המשמעותי שיש לפרצופוני האימוג'י, בדרך בה אנו מתקשרים בימינו. התמונות הקטנות מפיחות חיים במסרונים שלנו, ומחקר חדש מראה כי אנשים מגיבים לפרצופונים באותה צורה בה הם היו מגיבים אילו היה זה אדם אמיתי. כך הם בעצם מעודדים אותנו להגביר את האינטראקציות שלנו האחד עם השני.

מאז הולדתן ביפן, הדמויות המיוצרות הקטנות האלו במכשירים הסלולריים שלנו, עברו כברת דרך ארוכה. החברה המובילה בשוק הסלולר היפני שיצרה אותן, NTT DoCoMo, השיקה אותן בתחילה כסדרה של 172 דמויות גרפיות, אשר ליוו את פלטפורמת המסרים של החברה. לדמויות הייתה הצלחה מסחררת בקרב הצרכנים היפנים, וכאשר שירותי המסרונים בסלולר התרחבו לשאר העולם, האימוג'ים הצטרפו אליהם ומשכו תשומת-לב גלובלית.

אבל, האם האימוג'י מסייעים לתחזק סטריאוטיפים מגדריים? פלטפורמה בשם "מייקרס", אשר מעבירה סיפורי נשים דרך וידאו ואמצעים דיגיטליים אחרים, מבקרת את אוסף דמויות הנשים של האימוג'י. היא טוענת כי הבחירות של נערות צעירות נותרות מוגבלות – כלות, נסיכות, או רקדניות סלסה.

מייקרס מפרגנת לאלפבית האימוג'י המגוון שעודכן לאחרונה, אשר כולל פרצופונים עם מבחר צבעי עור, אוריינטציה סקסואלית ואפילו מקצועות. אבל יחד עם זאת, כאשר מגיעים לנשים ולנערות – האפשרויות מעטות. למרות שהשנה היא 2015, נראה כי הזכות של נשים לטכנולוגיה יומיומית נשארה תקועה אי שם בשנות ה-50.
"בהשוואה לנושאים גלובליים גדולים יותר העוסקים בנשים, האימוג'ים נראים לכאורה חסרי משמעות. אך יש לזכור כי הדמויות הקטנות האלו הפכו לשפה העיקרית בה נערות צעירות משתמשות כדי לבטא את עצמן במסרונים או במדיה החברתית", אומרים במייקרס.

מייקרס טוענת כי אם נערות צעירות לא רואות שופטת בית-משפט עליון או קצינת משטרה, הן אולי לא ישאפו להיות כאלה, לפי הגישה של "צריך לראות את זה כדי להיות כזה".

האימוג'ים החדשים מציגים גייוון – אבל לא מספיק | צילום: thinkstock

אם אתם מתקשים לראות אימוג'ים שמעצימים נשים, מייקרס כבר דאגה לכך. הפלטפורמה עיצבה פמוג'ים – פרצופונים נשיים של דמויות נשיות מרכזיות בארה"ב, כמו אופרה וינפרי וביונסה. בין הדמויות ישנן גם שופטת בכירה בבית-המשפט העליון וקומיקאית. בכך מייקרס משדרת לחברת אפל ולשאר מפתחות הסלולר, שהן צריכות ייצוג נרחב יותר של נשים באלפבית האימוג'י שלהן, על-מנת לבצע מאמץ אמיתי כדי לתמוך בשונות. אחרת, ייווצר מצב בו נערות צעירות יקבלו מסר מוטעה.

הגבלת התפקידים לנשים ונערות שרואים באימוג'ים, היא הרסנית באותה מידה גם עבור נערים. מדוע להגביל משתמש צעיר, לראות תפקידים שמובנים כביכול רק לנשים? אם אימוג'ים הם גוף קבוע בתקשורת הטכנולוגית העולמית שלנו, לא עדיף שנעודד ילדות להיות נשות עסקים משפיעות או עורכות-דין, במקום לעודד אותן להיות נסיכות?

אנחנו צריכים להתייחס לאימוג'ים, באותה הצורה בה אנו מתייחסים לפרסומות ומוצרים המכוונים לילדים. בשורה התחתונה? לשדר לצרכנים הצעירים שלנו, שהדור הבא שלנו יהיה כזה שילמד על מגוון ויעודד שוויון.

צריך לשבח את מייקרס על כך שהצליחה להרחיב את הראייה שלנו על אימוג'ים, אבל הצעד הבא שייך לענקי הטכנולוגיה. אפל למשל, צריכה לגרום לפמוג'ים לקרום עור וגידים. אם תכליל אותם בעדכון הבא של האייפון, אפל תוכל לשחק תפקיד משמעותי בחיזוק נערות צעירות.
חברות סלולר צריכות לתפוס את ההזדמנות הזו. אני יודעת שאני אשתמש בפמוג'י של אופרה וינפרי ולא בכלה או ברקדנית סלסה. ואני מקווה גם שהבת שלי תשתמש בה גם, אם רק תהיה לה האפשרות הזו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.