חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פריצת דרך מדעית: חומץ יכול להציל 73 אלף נשים בשנה מסרטן

לפני קצת פחות משני עשורים מונה רופא בשם סורנדרה ס.שסטרי כאחראי על תחום האונקולוגיה המונעת בביה"ח טאטה ממוריאל במומביי, הודו. אחד התפקידים העיקריים שלו: לצמצם את היקף הפגיעה של סרטן צוואר הרחם, שהורג כ-200 אלף נשים בשנה בעולם המתפתח, אולם נדיר יחסית במדינות המפותחות.

בארה"ב שיעור התמותה הוא רק 4,000 בשנה, תוצאה של הצלחת הגילוי המוקדם שמונע מוות מסרטן. בשונה מרוב סוגי הסרטן האחרים, סרטן צוואר הרחם מתחיל כפגיעה טרום-סרטנית שצוברת מוטציות. בדיקת פאפ (משטח צוואר הרחם) היא טכניקה שהומצאה בשנות ה-20 על-ידי ג'ורג' פאפניקולאו, פתולוג יווני מאוניברסיטת קורנל. במהלכה לוקח הרופא תאים מצוואר הרחם ושולח אותם למעבדה, לניתוח תחת מיקרוסקופ.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

משטחי פאפ שנתיים פירושם שרוב המקרים של סרטן צוואר הרחם שיתפתחו בארה"ב ייתפסו לפני שיהפכו לגידולים קטלניים. בהודו, שם הפגיעה של סרטן צוואר הרחם היא הקשה ביותר בעולם, עריכת בדיקת פאפ שנתית לכל הנשים נראית בלתי אפשרית.

"אין לנו את המעבדות הדרושות או כוח האדם המיומן הנחוצים לבדיקת פאפ. הבדיקה מצליחה במדינות שבהן היא מצליחה בזכות בקרת איכות טובה ותדירות הבדיקה", אומר שסטרי. היה לו צורך במשהו הרבה יותר זול. הרעיון שהוא ואחרים עלו עליו, היה לגנוב שלב אחד מההליך שמגיע לאחר בדיקת פאפ חשודה.

הרופאים שופכים חומצה אצטית – שהיא בעיקרון תמיסת חומץ סטרילית – על גבי צוואר הרחם, ומביטים דרך מכשיר הגדלה. לתאים סרטניים וטרום-סרטניים יש פחות מהציטופלזמה הצמיגית המאפיינת תאים בריאים, והחומצה האצטית גורמת להם למעשה להפוך לבנים כעבור דקה אחת בלבד. התאים הרגילים נשארים ורודים. 

דיוקן של ג'ייד גודי, כוכבת הריאליטי שנפטרה ממחלת סרטן צוואר הרחם | צילום: רויטרס

שסטרי דילג על מכשיר ההגדלה ועל הרופא, והחליט להכשיר את אותם עובדי שירותי רפואה שאחראים למתן חיסונים ואמצעי מניעה בסיסיים אחרים, כך שיוכלו לשים תמיסת חומצה אצטית בשטח. ב-1998 הוא השיג מימון מהמכון הלאומי לסרטן, אחד מהמכונים הלאומיים לבריאות של ארה"ב, כדי לערוך ניסוי קליני בן 15 שנה, שיערוך השוואה בין שימוש בבדיקת החומץ פעם בשנתיים לבין מצב של היעדר בדיקה, בקרב כ-150 אלף נשים.

התוצאות מוצגות בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית. בדיקת החומץ הפחיתה את שיעור מקרי המוות כתוצאה מסרטן צוואר הרחם מ-16.2 מכל 100 אלף נשים – ל-11.1 מכל 100 אלף נשים, הפחתה של 31%.

"זה מדהים", אומרת קרול אגהאג'ניאן, העומדת בראש מחלקת אונקולוגיה גניקולוגית במרכז הסרטן ממוריאל סלואן-קטרינג בניו יורק. "ניתן היה להציל אלפי חיים בעזרת הטכניקה הזולה הזו".

שסטרי ועמיתיו למחקר מעריכים כי בהודו לבדה יוכל השימוש בבדיקת חומצה אצטית למנוע 22 אלף מקרי מוות מסרטן צוואר הרחם מדי שנה. אם ניתן יהיה למסד אותו ברחבי העולם המתפתח, יעמוד הנתון על 73 אלף.

בהתבסס על תוצאות אלו מכוננות הממשלה הלאומית בהודו וממשלת מדינת מהאראשטרה, שמומביי היא בירתה, תוכניות לבדיקה של כל הנשים. אולם העברת ההליך הזה מביה"ח טאטה ממוריאל לשאר חלקי הודו, או מהודו ליתר העולם, מציבה אתגרים.

חומצה אצטית | צילום: מתוך ויקיפדיה

טד טרימבל, מנהל המרכז לבריאות גלובלית במכון הלאומי לסרטן, מציין כי עובדי שירותי הבריאות עשו יותר מסתם שימוש בבדיקות. הם עשו שימוש חדשני בטכנולוגיה חדשה – שימוש במצלמות דיגיטליות כדי לתעד בדיקות, כך שניתן יהיה לצפות בהן שוב מאוחר יותר, וביצעו מיפוי גיאו-מידע של שיכוני העוני של מומביי כדי שניתן יהיה למצוא נשים – וכן עשו גם שימוש ברישומים סופר-מאורגנים.

יתרה מכך, לדבריו העובדים עשו עבודה נהדרת בכך שווידאו כי נשים שנתגלו כבעלות פוטנציאל לסרטן יגיעו לטאטה ממוריאל כדי לעבור בדיקות. האם בתי חולים אחרים במדינות אחרות יהיו שקדנים כל כך מחוץ לסביבה של ניסוי קליני מבוקר? לא ניתן לדעת.

עדיין, מדובר בדוגמה רבת עוצמה לאופן שבו התערבות של לואו-טק בעלות נמוכה יכולה לפעמים לתפוס את מקומה של חדשנות היי-טקית. ב-2009 היה שסטרי שותף למחקר שפורסם בניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין, והראה שסבב יחיד של בדיקת חומצה אצטית שקול בערך לבדיקת משטח פאפ יחידה בגילוי סרטן צוואר הרחם; אולם אף אחת מהן לא טובה כמו ההמצאה החדשה יותר, הבודקת את הימצאותו של הדי.אן.איי הוויראלי של זני וירוס הפפילומה האנושי, שהם הסיבה העיקרית לסרטן צוואר הרחם.

אולם בדיקת הדי.אן.איי הוויראלי היא יקרה. אפילו בארה"ב היא כה יקרה, עד שלא תפסה את מקומה של בדיקת הפאפ. קרן ביל ומלינדה גייטס חברה ל-Qiagen, חברת הדיאגנוסטיקה ההולנדית, כדי ליצור יחד גרסה זולה יותר שעשויה להיות שימושית בעולם המתפתח.

אירמה אלפרו-בייטס, מנהלת בכירה בתחום הבריאות הגלובלית ב-Qiagen, אומרת שהחברה מודאגת בנוגע להצגת הבדיקה בארצות שאין בהן הציוד והמנגנונים הדרושים כדי לבצע אותה, או היכולת לוודא שנשים יקבלו טיפול ברגע שמתגלה סרטן צוואר הרחם. " חשוב מאוד שכשאנו מכניסים בדיקה למדינה מסוימת, המדינה הזו תהיה מוכנה לבדיקה", היא אומרת.

צילום: רויטרס

ועדיין, לדברי קרן גייטס, צריכה הבדיקה החדשה לעלות משהו כמו 5 דולרים, והיא קיבלה אישור רגולטורי מהאיחוד האירופי ואישור שיווק ברבים מהשווקים המתפתחים, לרבות הודו. אולם האישור מארגון הבריאות העולמי עדיין מתמהמה, והוא יהיה נחוץ כדי לאפשר לסוכנויות של האומות המאוחדות לרכוש את הבדיקה.

שסטרי אומר שאפילו אם הבדיקה תהיה זמינה, הוא כנראה ישתמש בה רק כצעד שני לאחר הסינון של שלב החומצה האצטית. העלות הנוכחית של בדיקה לאישה אחת היא בערך 30 רופי הודי, כחצי דולר ארה"ב. אפילו אם עלות הבדיקה הוויראלית ל-HPV (וירוס הפפילומה האנושי) יכולה לרדת ל-2 דולרים, עדיין עדיף יהיה להשתמש בה כדי לוודא גילוי סרטן אצל נשים שצווארי הרחם שלהן מראה אזורים לבנים לאחר שנחשפו לחומצה אצטית.

שיטות אחרות משמשות אף הן לסיוע בהפחתת מספר מקרי המוות כתוצאה מסרטן צוואר הרחם. בחודש שעבר הפחיתו מרק וגלקסו סמית קליין את מחירי שני החיסונים נגד HPV, גרדסיל וסרווריקס, ל-4.5 ול-4.6 דולרים למנה לשימוש בעולם המתפתח. מדובר בפחות מ-1/20 מהמחיר בעולם המפותח.

חדשות טובות מגיעות גם מהחזית הטיפולית: חוקרים בכנס האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית, הכריזו כי התרופה "אווסטין" של חברת רוש יכולה להאריך את חייה של אישה ממוצעת שנמצאת בשלב האחרון של סרטן צוואר הרחם ב-4 עד 17 חודשים. עדיין לא ברור מה ניתן לעשות כדי לגרום לכך שאווסטין, שעולה עשרות אלפים דולרים בשנה, תהיה זמינה לנשים באזורים הכפריים של העולם המתפתח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן