Forbes Israel Logo

פרס נובל בכימיה הוענק לחוקרים הישראלים אריה ורשל ומיכאל לויט

החוקרים הישראלים-אמריקאים פרופ' אריה ורשל ופרופ' מיכאל לויט קיבלו היום (ג') בסטוקהולם את פרס הנובל לכימיה לשנת 2013. ביחד עם ורשל ולויט מקבל את הפרס גם פרופ' מרטין קרפלוס. השלושה מקבלים את פרס הנובל על מחקרם לפיתוח מודלים ממוחשבים להבנת מערכות כימיות מורכבות.

בנימוקי וועדת הפרס נכתב כי "הם שמו את היסודות לתוכנות החזקות שמשמשות להבין ולחזות תהליכים כימיים", נאמר בהצרה של הוועדה המלכותית השבדית למדעים. "מודלים ממוחשבים שמהווים מראה לעולם האמיתי הפכו לחלק קריטי ברוב החידושים שנעשים בכימיה כיום".

לאחר ההודעה על הזכייה אמר אז אריה ורשל, "זו הרגשה טובה מאוד כי זה לא היה בטוח. ציפתי לכך ואף פעם לא בטוח אם זה יקרה ומתי. הבשורה שלנו היא שבנינו מודלים ממוחשבים שהם מספיק חכמים כדי להבין מה הפרוטאין עושה ולא רק איך הוא נראה, כפי שהיה בעבר. אפשר לרפא כך הרבה מחלות כי לפעמים הפרוטאינים לא עובדים כמו שצריך, וגם כמובן החשיבות של להבין כדי לדעת".

פרופסור מיכאל לויט (משמאל) במעמד קבלת הפרס | צילום: רויטרס

ורשל נולד בישראל, בקיבוץ שדה נחום ב-1940. לאחר שירותו בצה"ל, החל ללמוד בטכניון בחיפה, שם סיים תואר ראשון בכימיה בהצטיינות יתרה. בהמשך, סיים את לימודי הדוקטורט שלו בפיזיקה כימית במכון ויצמן. בין השנים 1972-1976 סיים לימודי פוסט דוקטורט באוניברסיטת הרווארד, שבסיומם שב למכון ויצמן.

ב-1976 עזב את מכון ויצמן לאחר שלא נמצא לו תקן קבוע במכון. כתוצאה מכך הוא הצטרף לפקולטה לכימיה באוניברסיטת דרום קליפורניה שם הוא חוקר ומלמד עד היום.

מיכאל לויט היה בן 21 כשהגיע לישראל. בישראל הכיר את אשתו רינה, אמנית ופסלת, שאתה חזר לאנגליה וב-1971 סיים את הדוקטורט בביולוגיה חישובית באוניברסיטת קיימברידג'.

בין השנים 1979-1987 חזר לישראל וכיהן כפרופסור במכון ויצמן למדע. ב-1986 עבר לאוניברסיטת סטנפורד מכיוון שרק שם יכל להמשיך את מחקרו ולא אושר לו לעבוד גם בישראל במקביל. עם זאת ללויט יש אזרחות ישראלית, הוא מחזיק כאן בית ושניים מילדיו חיים בישראל. מרטין קרפלוס הוא פרופסור יהודי-אמריקאי מאוניברסיטת הארוורד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.