חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

צועדים לשנה חדשה: איך תראה הכלכלה העולמית בשנת 2015?

כלכלת ארה"ב שרדה שנה נוספת. השנה הייתה אמורה להיות שנת עליית הריבית בארה"ב וחזרת הצמיחה בשווקים המתעוררים, אך במקום זאת הייתה זו שנה בה ארה"ב עמדה לבדה. הכלכלה האמריקאית נתנה ביצועים חיוביים השנה אשר עלו על ציפיות האנליסטים – מדד הדאו ג'ונס עבר את רף 18,000 הנקודות החודש ושיעור האבטלה ירד מתחת ל-6%. ובעוד ההכנסות יציבות, מחירי הבנזין נמוכים יותר מ-2.60 דולר לגלון בפריסה ארצית.

יסודות כלכליים, מחירי נכסים נמוכים עבור קרקע ונדל"ן, שלטון חוק חזק וסביבה רגולטורית יציבה הפכו את ארה"ב לבעלת השוק הטוב ביותר להשקעה עבור משקיעים גלובליים. לטוב ולרע, הכלכלה האמריקאית היא שוב מנוע הצמיחה העולמי לקראת שנת 2015.

השוק הטוב להשקעה | צילום: thinkstock

השמש לעולם לא שקעה

ארה"ב, קנדה ובריטניה נמצאות כולן במסלול להעלאת הריבית ב-2015 כתוצאה מכך שהכלכלות שלהן נכנסות למחזורים עצמיים של התרחבות כלכלית. צמיחה במקומות העבודה מביאה להכנסה גבוה יותר, שמובילה לרווחים גבוהים יותר לעסקים, המדרבנת גיוס גל נוסף של עובדים וצמיחת שכר מהירה יותר, אשר מייצרת הוצאות צרכנים גבוהות יותר באזור. השמש לא שקעה במושבות הבריטיות לשעבר, למעשה בתחום השווקים המתעוררים, הודו נשארה פייבוריטית לשנת 2015, הודות למנהיגות חזקה בבנק ההודי המרכזי ובחירתו של ראש הממשלה, נרנדרה מודי בחודש מאי האחרון.

הפד סיים ליישם את תכנית ההקלה הכמותית באוקטובר 2014 כצפוי. אך באחת מההפתעות הגדולות ביותר של השנה האחרונה, החליטו הבנק המרכזי האירופאי והבנק המרכזי של יפן להמשיך את התוכנית מהמקום בו הפד הפסיקו.

השפע בנזילות הפיננסית העולמית תומך בשווקי ההון הגלובליים ותנועות ההון בעולם ומרסן את שיעורי הריבית לטווח הארוך בכלכלות המדינות המפותחות. זרמים אלו עוזרים לרסן את שיעורי הריבית בארה"ב, שבה למרות מדיניות מוניטרית פחות מרחיבה של הפד, התשואה ל-10 שנים עומדת על 2.17% נכון לעכשיו, בהשוואה לתשואה של 3% בינואר. "אנו מצפים שהתשואה ל-10 שנים תגיע לרמה של 2.75% עד סוף שנת 2015, עם ביקוש מצד משקיעים זרים וציפיות לירידת האינפלציה באמריקה שירסנו את העלייה בריבית" אמר ווליאם ריגל, מנהל השקעות בכיר.

מדד ה-S&P 500 הגיע ליעד הביניים השנה, אך נראה כי יעד גבוה יותר ברמה של מעל 2,150 נקודות בהחלט אפשרי. עם זאת, התנודתיות תהפוך לגורם בולט יותר בהתמודדות המשקיעים ככל שהריבית תעלה.

האם המשקיעים מתעלמים מהסיכונים הפוליטיים?

ירידת מחירי הנפט היא חיובית עבור יבואני סחורות כמו סין והודו, אך היא גם בשורה טובה לצרכנים והעסקים האמריקאים. עם זאת, למרות מחירי הנפט הנמוכים, צמיחת התמ"ג הסינית עלולה לאכזב וליפול מתחת ל-7% בשל ביקוש חלש מאירופה ותמיכה מקומית ירודה. משתנה חשוב למשקיעים במניות הסיניות עשוי להיות המהלך של הבנק המרכזי של יפן, מהלכים מצד הבנק היפני יכולים לתת דחיפה לנכסי סיכון באסיה.

צילום: thinkstock

במסגרת האירופית והשווקים המתעוררים בכלל, הסיכון הגדול ביותר מגיע מרוסיה. תגובה כוחנית מדי מצידו של ולדימיר פוטין לסנקציות המערביות עלולה לגלוש לעימות רחב יותר ולערער את היציבות בשווקים. הכלכלה הרוסית, התלויה במידה רבה על יצוא אנרגיה כבר נפגעה קשות מהירידה במחירי הנפט ומנפילת ערך מטבע הרובל,זאת למרות המאמצים האחרונים המוצלחים לחיזוקו של הרובל. בשבוע שעבר, הרובל נסחר קרוב ל-70 רובל בעבור דולר אחד וביום שלישי הוא כבר התחזק ל-54.

"לירידה במחירי הנפט השפעה פיננסית עצומה על רוסיה שצפויה לעבור תאונה פיננסית כאשר יהיה ברור לכל כי העתודות הרוסיות אינן מספיקות בכדי לענות על כל הצרכים שלה", אומר ג'ק ריבקין, מנהל נכסים בכיר.

כל אלו מובילים את ביל אדמס, כלכלן בינלאומי בכיר לשירותים פיננסיים לשאלה -מה משותף בין מלחמת האזרחים הסונית-שיעית בסוריה ובעירק למלחמה באוקראינה ולבחירות ביוון? "במשך שנים, קרבות היורו והבוץ הטובעני במזרח התיכון היו אמורים לאיים על ההתאוששות העולמית, אך במבט לאחור השפעתם הייתה מינימלית" אומר אדמס.

אחרי כל כך הרבה אזעקות שווא, יכול להיות שהמשקיעים שוכחים את השפעות הסיכון הפוליטי? "האפשרות שהמפלגה השמרנית מובילה בסקרים לבחירות הפרלמנט הבריטי ב-2015, והיכולת שלה לעמוד בהבטחתה לבצע משאל עם בנושא החברות הבריטית באיחוד האירופי, היא אולי הדוגמא הבולטת ביותר של שאננות כלפי סיכון פוליטי" אומר אדמס.

לעת עתה, נראה שמשקיעי ההון מוכנים להמר על שלושה דברים: ראשית, סין התחמקה מנחיתה קשה.שנית, השוק האמריקאי הוא השוק המתפתח החדש ושלישית, הבנקים המרכזיים ימשיכו להציל אותם גם בשנת 2015.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן