Forbes Israel Logo

צרות של עשירים: 10 טיפים לאנשים דקיקים שרוצים להשמין

כאשר מסתכלים סביב, נדמה שכולם מנסים לרדת במשקל, אוכלים מזונות דיאט, סופרים קלוריות ועסוקים בגילוי עוד ועוד שיטות ורעיונות להתמודד עם מגפת ההשמנה. מול הרוב הקולני הזה יש גם את הרזים הנצחיים. אלה שאוכלים מה שהם רוצים, כמה שהם רוצים ומתי שהם רוצים – ולא עולים במשקל… ובין אלה יש לא מעטים שמבקשים לעלות במשקל. גם עבורם המשקל תופס נפח גדול בחיי היומיום – אבל הפוך. הם מנסים להוסיף משקל, מתקשים להגיע ליעד – ועוד יותר מתקשים לשמור על התוצאות לאורך זמן אם הצליחו לעלות במשקל. 

בדרך כלל נוטים ליחס את הסיבה המרכזית למצב הזה לגנטיקה. ואכן, לתורשה יש משקל (תרתי משמע) משמעותי במבנה הגוף שלנו. לרבים מהרזים שבסביבה יש גם הורים רזים, אחיות ואחים רזים ו… דודות רזות. אבל לא תמיד זו הגנטיקה, לעיתים אלה דפוסי האכילה. למשל, חלקם אוכלים כמויות קטנות, 

"מתמלאים" אחרי שאכלו מרק, משאירים חצי מנה בצלחת, ועל קינוח בכלל אין מה לדבר לא נשאר מקום. מכירים את הטיפוסים האלה? מעצבנים, אה?

גם האוכל שיעדיפו יהיה לא פעם דל שומן, גם אם לא מבחירה מודעת. הם ילכו על מנה אפויה על פני מטוגנת, ידלגו על קינוח ויסתפקו בקפה. יש מביניהם שאוכלים כדי לחיות ולא חיים כדי לאכול, במידה זו או אחרת. הם לא אלה שירוצו בשבוע הראשון לבדוק את טעמי הגלידות בגלידריה החדשה שנפתחה בקניון.


צילום אילוסטרציה: IngImage / ASAP

ולפעמים הסיבה היא הוצאת קלוריות – בפעילות גופנית, שגבוהה יותר מהכנסת הקלוריות מהאוכל. יש והפעילות יזומה כמו ריצה, שחיה או צעידה ויש שהיא אגבית כמו טיפוס במדרגות, סחיבה של משאות או שעות מרובות "על הרגלים". אה, ועוד משהו, "תיאבון בריא" אופייני יותר לאלה שבעודף משקל, לאנשים רזים לא פעם "אין תיאבון" ובמצבי לחץ – אפילו קלים – ימעיטו עוד יותר באכילה.

מעניין שאותן שתי הסיבות שמביאות בעלי עודף משקל לביקור אצל דיאטנים מביאות גם את הרזים: אסתטיקה ובריאות ולהיפך. יש אנשים רזים שחשים בטוב ובכושר טוב, אך לאחרים הרזון מלווה בתת משקל שמעיד על מאגרים מדולדלים, עצמות שאינן חזקות דיין וקושי להתאושש ממחלות שונות. 

אחד התפקידים של רקמת השומן שמתחת לעור הוא לרפד ולשמור על איברים פנימיים מפני פגיעות ופציעות, להגן על הגוף מפני טמפרטורות נמוכות, וכמובן לשמש כמאגרי אנרגיה בעת מחסור. כאשר הצריכה הקלורית נמוכה מדי, הסיכוי לפתח מחסורים ברכיבים תזונתיים חיוניים כמו מינרלים וויטמינים – גבוה יותר, ויתכן שיופיעו סימפטומים כמו חוסר ריכוז, כאבי ראש ונשירת שיער. אצל נשים הדבר עלול לפגוע בפוריות. אחד הסימנים לתת משקל הוא הפסקה של המחזור החודשי או אי סדירות שלו.

אז הנה 10 טיפים לרזים שרוצים להוסיף משקל:

איך לאכול:

1. אכילה לעיתים קרובות, כל שעתיים-שלוש.
2. לשתות אחרי הארוחה, לא לפניה ולא במהלכה (הנחיה זו נכונה גם לגבי מרק).
3. כדי שהארוחות תהיינה אטרקטיביות יותר, כדאי שיהיו צבעוניות, בצורות ובמרקמים שונים.
4. הסיכוי לאכול יותר ואולי לאכול בכלל גדול יותר בחברת ידידים.
5. כמו כל אימוץ של הרגל חדש, כדאי לבצע שינויים קטנים ולאורך זמן.
6. שילוב פעילות גופנית אינה "בזבוז או שריפת קלוריות", אלא תורמת לחיזוק הגוף ולעיצובו (רקמת השלד והשריר), החשובה עם העלייה במשקל.

מה לאכול:

לשלב בתפריט היומי מזונות מרוכזים בקלוריות למשל: אבוקדו, טחינה, בוטנים, אגוזים ושקדים למיניהם (50 גרם ביום), תיבול נדיב של סלטים ותבשילים בשמן זית או שמן קנולה. כל אלה עשירים בקלוריות ובשומן "טוב" ודלים בכולסטרול ושומן רווי להבדיל מחמאה, שמנת וגבינות 30% שומן.

לשים לב לחלבונים איכותיים בתפריט לבניית רקמת שריר כמו ביצים ודגים. עדיף טיגון על פני אידוי או אפיה.

לשלב בתפריט היומי גם פירות מיובשים שהם בעלי נפח קטן ותרומה קלורית לא מבוטלת.

מאחר שקיים חשש למחסורים תזונתיים בגלל כמויות מזון קטנות, מומלץ להתייעץ עם מומחה מקצועי (דיאטן, רופא) לגבי תוספים כמו מולטי ויטמין. אין צורך במשקאות אנרגיה, שיקים למיניהם, אבקות חלבון וכו' כתוספת קלורית.

הכותבת היא דיאטנית קלינית

[email protected]

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן