Forbes Israel Logo

"רוצה להרוויח 100 אלף דולר ולחיות עד גיל 100": המורשת של רוקפלר, האדם העשיר בהיסטוריה

ג'ון ד. רוקפלר הצהיר כבר בגיל 16 על 2 המטרות הגדולות של חייו: לחיות עד גיל 100 ולהרוויח 100,000 דולר. אך גם הנער השאפתן באותם ימים לא יכול היה לדמיין עד כמה יצליח במטרותיו: רוקפלר הרוויח הרבה יותר מ-100,000 הדולרים אשר הציב לעצמו כיעד, והפך לאיש העשיר ביותר אשר חי מאז ומעולם. באשר ליעדו השני – הרי שהוא יכול להיות מאוכזב מעט, שכן הוא חי "רק" עד גיל 98 (מרשים במיוחד לאור העובדה שנפטר בשנת 1939).

כיום, 75 שנה לאחר מותו, משפחת רוקפלר ממשיכה להיות אחת המשפחות החזקות והעשירות בארה"ב, עם הון המוערך בכ-10 מיליארד דולר, אשר ממקם אותם במקום ה-24 ברשימת המשפחות העשירות בארה"ב. אך כל המורשת האדירה הזו התחילה, כאמור, בצעיר שאפתן במיוחד במדינת אוהיו.

כבר בגיל 16 החל רוקפלר לעבוד כמנהל חשבונות בעיר אוהיו, אליה היגרה משפחתו מניו יורק. סך ההכשרה המקצועית שלו הסתכמה בקורס בן 10 שבועות בבית הספר המקצועי להנהלת החשבונות, כמו גם בשנים של חיים בצל אביו הסוחר, אשר לפי הביוגרפיה של רוקפלר הצהיר כי "אני נוהג לרמות את ילדיי בכל הזדמנות. אני רוצה שייצאו חדים ככל האפשר".

לאחר שהרוויח סכומים פעוטים בתחום הנהלת החשבונות, פנה רוקפלר הצעיר לתחום חדש ומסקרן במיוחד: עסקי הנפט. רק שנים בודדות לפני כן הצליחו המדענים לעשות שימוש מסחרי ב"זהב השחור" – וג'ון דיוויסון רוקפלר החליט להמר על המשאב. 25 שנים לאחר מכן, כבר היה רוקפלר לאדם העשיר ביותר בעולם באותם ימים – כשמחקרים שונים והערכות גורסים כי בהשוואת שערי המטבע בין התקופות השונות – הונו של רוקפלר היה הגדול ביותר אשר הוחזק בידי אדם פרטי מאז ומעולם. 

ג'ון ד. רוקפלר (משמאל) עם בנו. אחת המשפחות המשפיעות בארה"ב | מתוך ויקיפדיה

חברת הדגל שהקים, "סטנדרט אויל", שלטה בכ-90% משוק הנפט בארה"ב. השפעתה ניכרת על השוק העולמי עד היום, שכן לאחר פירוקה בשנת 1911 (בעקבות החוק האמריקאי למניעת מונופולים) רבות מחברות הבת שלה הפכו לשחקנים הגדולים בשוק האנרגיה העולמי כיום – דוגמת חברת BP, קארבון וקונקו פיליפס.

ההשפעה של משפחת רוקפלר על המשק והחברה בארה"ב לאורך השנים הייתה אדירה, ואת השפעותיה המוחשיות אפשר לראות החל מקו הרקיע של מנהטן ועד למפרץ מקסיקו. גורדי שחקים, מבנים שונים, בתי חולים ואסדות קידוח – וכמובן, אוניברסיטת שיקגו המפורסמת, אשר הוקמה בכספים אשר תרם רוקפלר, מתוך כוונה להקים מרכז אקדמאי באפטיסטי (רוקפלר תרם לצורך הפרויקט 80 מיליון דולר, השווים ל-2 מיליארד דולר כיום). גם כיום ממשיכים בני המשפחה לנהל את "קרן רוקפלר", אשר ממשיכה לתרום לפרויקטים שונים ברחבי ארה"ב ומוערכת בכ-3.5 מיליארד דולר.

אז כמה היה שווה ג'ון ד. רוקפלר? היזם הצעיר הפך בשנת 1916 למיליארדר הראשון בעולם – כשהונו חצה לראשונה את רף מיליארד הדולר. לאורך השנים המשיך רוקפלר לנהל את עסקיו ונכסיו באופן מבריק, ועד מותו הוערך הונו בסכום השווה ל-340 מיליארד דולר כיום – פי ארבעה מהונו של ביל גייטס (האדם העשיר בעולם כיום על פי דירוג פורבס) וכ-1.5% מסך הייצוא האמריקאי באותה שנה.

ומה עושים בני משפחת רוקפלר כיום? רבים מהם פנו לעולם העסקים, והשתלבו בהנהלות החברות אשר נותרו מאימפריית הענק של ג'ון ד. כנראה שבן המשפחה המצליח ביותר בתחום זה הוא דייויד רוקפלר, אשר שימש כמנכ"ל הבנק הלאומי צ'ייס (התאחד עם ג'יי פי מורגן). הונו של דיוויד מוערך כיום בכ-3 מיליארד דולר. בנוסף, לדיוויד רוקפלר הוצעו שורה של תפקידי מפתח בממשל האמריקאי דוגמת מזכיר האוצר או נגיד הבנק הפדראלי – הצעות אליהן סירב פעם אחר פעם.

אך בניגוד אליו, בני משפחה רבים אחרים פנו דווקא לתחום הציבורי – והשתלבו בתפקידי מפתח בפוליטיקה האמריקאית. אחיו של דיוויד, נלסון רוקפלר, הוא כנראה הידוע שבהם – כאשר התמנה לתפקיד סגן נשיא ארה"ב כסגנו של הנשיא ג'ראלד פורד. אח נוסף למשפחה, וינטרופ אלדריג' רוקפלר, הפך למושל הרפובליקני הראשון במדינת ארקנסו. גם בנו, ווינטרופ פול רוקפלר, כיהן כמושל המדינה עד מותו המוקדם בשנת 2006, ובן משפחה נוסף, ג'ון דיוויסון רוקפלד ה-4, מכהן כיום כסנאטור מטעם מדינת וירג'יניה.

כל המורשת האדירה הזו החלה, כאמור, בצעיר שאפתן בן 16 באוהיו. ג'ון רוקפלר אמנם לא חי עד גיל 100 (אם כי לא היה רחוק מכך) – אך הוא בהחלט יכול היה להתגאות לא רק בהון האדיר אשר צבר לאורך השנים – אלא גם בהותרת אחת המורשות החשובות והמשפיעות בהיסטוריה של ארה"ב במאות השנים האחרונות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.