חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

רפאל שרבו כהן

בן 14.5 מתל אביב. לומד בעירוני ד, סטודנט לתואר ראשון בפיזיקה באוניברסיטת ת"א.

חניך בתוכנית "מדעני וממציאי העתיד" באוניברסיטה, וכחלק ממנה משתלב במעבדת מחקר בתחום האבולוציה ולקיחת סיכונים. משתתף בפרויקט "First" בביה"ס, בו מכהן כקפטן הנבחרת. בשנה שעברה טס עם הנבחרת לתחרות בארה"ב לאחר שזכו בזו הארצית.


צילום: רוני פרל

איך נראה יום ממוצע שלך? שלושה ימים בשבוע אני לומד באוניברסיטה ויום נוסף עובד במעבדה. למזלי, יש לי הרבה חלונות בבית הספר, בגלל שסיימתי ללמוד מתמטיקה ופיזיקה. בזמן הזה אני עובד על הרובוט שלנו לתחרות במעבדת הרובוטיקה. שלוש פעמים בשבוע אני מנגן – פעם שיעור פסנתר, פעם שיעור גיטרה ופעם חזרה עם הלהקה שלי. ולמרות כל זה, אני מוצא זמן כל יום להימרח מול הטלוויזיה. 

ההורים שלך מבינים במה אתה עוסק? ברור שההורים שלי לא מבינים את כל המונחים המקצועיים, אבל אני משתדל להסביר להם. הם השקיעו בי המון ותמיד עזרו לי כשהייתי צריך. לדעתי, הפער מבחינת השפה הרבה יותר גדול מאשר הפער בהבנה הטכנולוגית. 

איך ייראה העולם בעוד עשרים שנה? זה כמובן בהנחה שעדיין נהיה פה עוד עשרים שנה. כל ההתנהלות שלנו מונעת מאגואיזם, זה יכול להביא לסוף העולם מהר מהצפוי, אבל אני מאוד מקווה שאני טועה. בהנחה שיהיה בסדר, אני מאמין שיהיו פה דברים שאנחנו לא מסוגלים לחשוב עליהם עדיין. אני מאמין שיצליחו לאחד בין כוחות פיזיקליים שכיום אנחנו לא יודעים בכלל שהם יכולים להתאחד – והתוצאה תהיה שנצליח לפרוץ לתחום חדש לגמרי, דוגמת מסע בזמן. יכול להיות שהתפיסות שלנו ישתנו בצורה משמעותית – האופן בו אנו תופסים את המונחים "בית", "מחיה" ו"ניהול מחיה" ישתנו ויובילו לשינוי מהותי בכל אורח החיים. 

מה דעתך על מערכת החינוך בישראל? למרות שאישית בית הספר ואני מצאנו את הדרך להמשיך לפעול ביחד, יש הרבה דברים שהייתי מתקן במערכת החינוך. כל המערכת בנויה על זה שלתלמידים יהיו ציונים "בסדר", זו שאיפה לבינוניות. אין שום שאיפה להברקות, ליציאה מהמסגרת. אני חושב שהמערכת צריכה להתבסס דווקא על למידה קבוצתית. תצוותו תלמידים חזקים לחלשים, ותנו להם להגיע יחד להישגים. ככה גם ילמדו דברים הרבה יותר משמעותיים מאשר עוד ציון במבחן. צריך לתת לתלמיד ציון ביחס לעצמו ולמימוש הפוטנציאל שלו, ולא ביחס לאיזה רף וירטואלי שמישהו החליט ואין לו שום קשר למציאות. אני רוצה שתלמיד יקבל הערכה ביחס לפוטנציאל שלו ועל איזה מן אדם הוא, גם מבחינה ערכית. וכמובן שכדי שכל זה יקרה חייבים למשוך אנשים איכותיים למערכת, ובשביל זה חייבים להעלות את שכר המורים ולייצר תדמית חיובית יותר למקצוע.

מה דעתך על הפוליטיקה הישראלית? אני לא מבין איך עם כל הטכנולוגיה שיש היום, מערכת הייצוג וקבלת ההחלטות במדינה נשארת מאחור. לדעתי, כל הצבעה משמעותית בכנסת צריכה להיות פתוחה לציבור דרך האינטרנט. אם תכניות ריאליטי יכולות, אני בטוח שגם הכנסת יכולה. 

תחביבים מעבר לטכנולוגיה: לנגן, לשחק במחשב וגם לראות טלוויזיה, כולל תכניות ריאליטי. "הישרדות", "היפה והחנון", "האח הגדול" – אלו סדרות שממש כיף לצפות בהן. 

מה החולשה שלך? אני קצת היפר, ואני יכול להיות מאוד לחוץ מכל מיני דברים, ואני צמחוני, למרות שעקרונית אין לי שום דבר נגד אכילת בשר. לא יודע להסביר את זה.
מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול? אני בטוח שארצה ללמוד כמה שיותר, ולשתף את הידע שלי. מסלול אקדמי זו אופציה, למרות שגם פיתוח טכנולוגיה לצרכים צבאיים ומודיעיניים נשמע לי מאוד מעניין. בכל מקרה, תחום המחקר ופיתוח טכנולוגיות חדשות מאוד קוסם לי. חשוב לי להגיד לחבר'ה בגילי לא לפחד מבתי-ספר ומציונים. תעשו רק מה שטוב לכם – תלכו, תחפשו, תרחיבו ותמצו את הפוטנציאל שלכם, ואל תפחדו ללכת לאוניברסיטה, זה לא כל כך מפחיד כמו שזה נשמע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן