Forbes Israel Logo

שובו של מירוץ החימוש? כך מצאה עצמה ארה"ב בנחיתות גרעינית מול רוסיה

בחודש ספטמבר הודיע הנשיא פוטין שרוסיה תפתח נשק גרעיני הרתעתי חדש מול איומי ארה"ב ונאט"ו. למעשה, הם כבר עשו זאת. ארסנל הנשק הגרעיני הטקטי של רוסיה עולה על זה של ארה"ב ונאט"ו. חברות הארגון מחזיקות רק ב-260 פצצות טקטיות ישנות. לארה"ב יש כ-200 פצצות עם קיבול כולל של 18 מגה טון שמפוזרות בגרמניה, איטליה, בלגיה, הולנד וטורקיה. לצרפת יש 60 פצצות.

לפי ניתוח במאמר שפורסם בפרבדה, לרוסיה יש 5,000 ראשי נפץ גרעיניים במגוון יישומים טקטיים, כולל טילים בליסטיים מסוג Iskander, טורפדו, וארטילריה. לארה"ב יש 300 פצצות B-61 טקטיות בשטחה, אך זה לא נוגע לחוסר האיזון. ארה"ב לא יכולה לשפר את מצבה כי היא השמידה רבים מהטילים נושאי ראשי הנפץ היבשתיים והימיים מהמלחמה הקרה.

האמנה האחרונה לצמצום הנשק הגרעיני בין ארה"ב ורוסיה, נטתה מאוד לכיוון הרוסים והם מיהרו לנצל זאת. רוסיה פיתחה טילי שיוט לטווח ארוך מדור חדש שבקרוב ייושם בצוללות של צי הים השחור וספינות מלחמה בים הכספי.

מחלקת המדינה האמריקאית אף הודתה בכך בדיווח שפורסם בתחילת ספטמבר ואמרה כי רוסיה עברה את ארה"ב ביכולות הגרעיניות לראשונה מזה 40 שנה. זה מצב מדאיג מאוד בהתחשב בשימוש שעושה מוסקבה בכוח בעימותיה האחרונים.


הנשק הגרעיני במערב הולך ומתיישן. ברוסיה לא מפסיקים לחדש | צילום: thinkstock

בארה"ב מצד שני, נראו בשנים האחרונות סימנים להתרופפות היחס הרציני כלפי נושא הגרעין: אחד מהם הוא מקרה חמור שבו שישה טילי שיוט גרעיניים התעופפו בטעות מעל שמי ארה"ב על גבי מפציצי B-52. הצוות לא היה מודע לכך ואף אחד לא שם לב שהם היו חסרים. 19 קצינים שילמו על כך בתפקידם. סדרה של פרסומים מביכים נוספים על התרופפות המשמעת והמורל בקרב יחידות הגרעין, השלימו תמונה מאוד לא מחמיאה.

אבל דברים יכולים להשתנות. בשבוע שעבר סיפר שר ההגנה הייגל לכתבים בפנטגון כי "הסקירות הפנימיות והחיצוניות עליהם הוריתי מראות שהעדר השקעה ותמיכה בכוחות הגרעיניים שלנו במשך יותר מדי שנים, השאירו אותנו עם שוליים צרים מדי בכדי להתמודד עם לחצים מתהדקים. התעלמות שגרתית מפרויקטי הגרעין שלנו במהלך השנים, העמידה בסכנה את יכולתנו להגיב לכל איום ממשי".

על מנת לטפל בכך, הייגל הודיע על העלאת התקציב לפרויקטי הגרעין של הפנטגון ב-10% מדי שנה בחמש השנים הבאות, או על תוספת של 8 מיליארד דולר בין 2016 ל-2020 ל-15 מיליארד הדולר המתוקצבים כיום.

נראה שהמסר נקלט בפנטגון שהודיע כי ישנה את הדרך בה הוא מתקצב את כוחות הגרעין ויעביר כספים לפרויקט הטיל הבליסטי הבין-יבשתי, למפציצים וצוללות גרעיניות מתוך חשבון נפרד מתקציב הביטחון. צעד כזה יקנה למשימות הגרעיניות של הצבא מעמד של כוח אמיתי בעיני הנהגה הבכירה.

"אנחנו חייבים להחזיר את היוקרה שמשכה את המוחות המבריקים ביותר בזמן המלחמה הקרה", הסביר הייגל. אך בשורה התחתונה עבור רוב האמריקאים, האפשרות של מלחמה גרעינית כלל אינה קיימת – לא כך עבור הרוסים. הם מוכנים וארה"ב חייבת להשגיח שהפער לא יהפוך למסוכן מדי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.