חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo
משחק של ברצלונה. צילום: Shutterstock
משחק של ברצלונה. צילום: Shutterstock

כדורגל, פוטבול או כדורסל: פורבס מדרג את קבוצות הספורט היקרות בעולם

למרות שהשנה האחרונה לא היטיבה עם הליגות הבינלאומיות - נראה כי הקבוצות המובילות המשיכו להרוויח. מהו הענף המוביל ומי הקבוצה העשירה מכולן?

אין ספק שהשנה האחרונה לא היטיבה עם תעשיית הספורט העולמית, בלשון המעטה. בעקבות מגיפה הקורונה חוו ענפי ספורט שלמים פגיעה קשה – אם זה הכדורגל, ענף הספורט הפופולארי בתבל, הבייסבול, הפוטבול האמריקאי או ה-NBA, ליגת הכדורסל הטובה בעולם. עונות שלמות קוצרו, טורנירים בינלאומיים נדחו, הקהל הורחק מן המגרשים ואירועי ספורט שלא בוטלו – נערכו מול יציעים שוממים.  

שלבי הפלייאוף המכריעים של ליגת ה-NBA למשל, חגיגת ספורט גדולה עבור כל אוהד כדורסל מושבע, נערכו בשנה החולפת בבועה מדכאת. ללא האווירה המחשמלת של עשרות אלפי האוהדים שבשנים רגילות משמשים כתפאורה מרשימה באירוע הזה, מה שהפך אותו לאירוע טלוויזיוני גלובלי.

אפילו ה׳סופרבול׳ האמריקאי, גמר אליפות ליגת הפוטבול (NFL) שנחשב ליום חג בתרבות האמריקאית ולאירוע הספורט הנצפה ביותר במדינה, ״זכה״ השנה לרייטינג הנמוך ביותר ב-14 השנים האחרונות. כך בדיוק קרה גם לליגת הקולג׳ האמריקאית – שם נפלו שיעורי הצפייה לשפל דווקא ברגעי ההכרעה של הטורניר הפופולארי, שנאלץ לחזור לפעילות ללא ארבע הקבוצות החזקות ביותר שלו.

שחקן NBA אילוסטרציה. צילום: Shutterstock
שחקן NBA אילוסטרציה. צילום: Shutterstock

לכל אלו יש להוסיף את הסערה שהתרחשה, ועדיין מתחוללת, בכדורגל האירופאי, עם ההכרזה של ראשי 12 המועדונים העשירים באירופה על פרישה מאופ״א והקמת ליגה סגורה ועצמאית של קבוצות עלית – ׳הסופר-ליג׳.

זו הייתה מערבולת פוליטית-כלכלית שצברה תאוצה בחסות השלכותיה הקשות של המגיפה על הקבוצות – אלו שהעמיקו את חובות המועדונים ודרדרו באופן חד ומהיר את מצבם הפיננסי, והביאו לזעזוע ענף הספורט המסורתי והשמרני.

מתאוששים מהמערבולת הכלכלית

למרות כל האירועים החריגים שהתרחשו בשנה החולפת בחסות הקורונה, מסתמן כי בשורה התחתונה, קבוצות הספורט היקרות בעולם דווקא הוסיפו לשווי שלהן – והפכו עשירות אפילו יותר, גם בשנה הקשה הזו.

על פי דירוג מיוחד שמפרסם מגזין פורבס עולה כי סך השווי הממוצע של 50 קבוצות הספורט היקרות בעולם עלה בשנה האחרונה בשיעור של כ-10% לעומת השנה שעברה, וטיפס לשווי ממוצע של לא פחות מ-3.4 מיליארד דולר – עלייה בשיעור של 55% בהשוואה לשווי המצטבר של הקבוצות לפני חמש שנים.

על פי דירוג פורבס השנתי, קבוצת הספורט בעלת השווי הגבוה בעולם לשנת 2021 היא קבוצת הפוטבול של דאלאס, ׳הקאובויס׳, שזוכה לפי ההערכה לשווי של 5.7 מיליארד דולר.

מתוך משחק של הדאלאס קאובויז. צילום: Shutterstock
מתוך משחק של הדאלאס קאובויז – הקבוצה העשירה בעולם. צילום: Shutterstock

מיד אחריה במקום השני עם שווי של 5.25 מיליארד דולר – נמצאת קבוצת הבייסבול המיתולוגית של ניו-יורק, ׳היאנקיז'. את המקום השלישי משלימה קבוצה ספורטיבית נוספת הישר מהתפוח הגדול – ה׳ניו-יורק ניקס׳, שלמרות ביצועים בינוניים למדי על הפרקט, מצליחה להפגין עליונות פיננסית מרשימה וזוכה לתג מחיר של 5 מיליארד דולר.

לוגו של היאנקיז. צילום: Shutterstock
היאנקיז – מתמקמים במקום השני. צילום: Shutterstock

הקבוצה בעלת השווי הגבוה ביותר מבין קבוצות ה-NBA עוקפת בסיבוב את האלופה המכהנת ה׳לוס-אנג׳לס לייקרס', שנמצאת במקום השביעי ברשימה עם שווי של 4.6 מיליארד דולר, וגם את ׳גולדן-סטייט ווריורס׳, אשר זכתה בשלוש טבעות אליפות בשש השנים האחרונות ונמצאת במקום השישי עם 4.7 מיליארד דולר.

שתי קבוצות הכדורגל היקרות בעולם הן ברצלונה עם 4.76 מיליארד דולר, שנמצאת במקום הרביעי ברשימה, ומיד אחריה ריאל מדריד שנמצאת במקום החמישי עם 4.75 מיליארד דולר. יחד עם באיירן-מינכן , ששווייה מוערך ב- 4.21 מיליארד דולר, שלושת הקבוצות מהוות את 'ראש החץ' של קבוצות הכדורגל בטופ 10 ברשימה העולמית.

דומיננטיות כלכלית לספורט האמריקאי

50 הקבוצות המובילות בספורט העולמי על פי הרשימה מגיעות מארבעה ענפי ספורט שונים ומשתי יבשות בלבד – אמריקה ואירופה. למעלה ממחצית (26) מהקבוצות בעלות השווי הגבוה ביותר בעולם משתייכות לליגת ה-NFL, ליגת הפוטבול האמריקאית. לעומת זאת מככבות ברשימה תשע קבוצות מליגת ה-NBA ומספר זהה של קבוצות כדורגל שמגיעות מהליגות הבכירות של אירופה, בייחוד מהפרמייר-ליג האנגלית.

בהתאמה לחלוקה זו אפשר להבחין בדומיננטיות עצומה של הספורט האמריקאי במפת הספורט העולמית, על פני יתר מדינות העולם, כאשר למעלה מ-80% מהקבוצות העשירות בעולם מקורן במעצמה האמריקאית.

עשירית מהקבוצות המובילות הן קבוצות אנגליות, הכוללות את מנצ׳סטר יונייטד, ליברפול, מנצ׳סטר סיטי, צ׳לסי וארסנל, שתיים מספרד – ברצלונה וריאל מדריד, באיירן מינכן מגרמניה ופריס סן ז'רמן מצרפת.

למרות היתרון המספרי הברור של קבוצות ה׳פרמייר-ליג׳ האנגליות, אשר מונה חמש נציגות ברשימה לעומת ארבע קבוצות בכל יתר הליגות באירופה, אף אחת מקבוצות הליגה האנגלית לא התברגה בעשירייה המובילה.

למעשה, למרות מצבן הפיננסי המורכב, ערכן של שתי הקבוצות הספרדיות בעלות השווי הגבוה ביותר – ברצלונה וריאל מדריד, גבוה בכ-15% מהשווי של שתי הקבוצות האנגליות הבכירות – מנצ׳סטר יונייטד עם שווי של 4.2 מיליארד דולר וליברפול עם שווי של 4.1 מיליארד דולר.

מי שמחזיק בגרעין השליטה בבעלות על מועדוני העל האנגליים הבכירים, יונייטד וליברפול, הם למעשה בעלים אמריקאים: האחים גלייזר במנצ׳סטר ואנשי העסקים ג׳ון הנרי וטום ורנר בליברפול – המחזיקים בקבוצה נוספת הנמצאת בצמרת הקבוצות העשירות בעולם – ׳הבוסטון רד-סוקס׳ – קבוצת הבייסבול האמריקאית, הממוקמת לא רחוק במקום ה-20 עם שווי של 3.47 מיליארד דולר.

מתוך משחק של הרד סוקס. צילום: Shutterstock
מתוך משחק של הרד סוקס. צילום: Shutterstock
Follow The Money

מכירת חסויות וזכויות שידור הוא המנוע העיקרי העומד מאחורי המנגנון הכלכלי האדיר של קבוצות הספורט העשירות בעולם. על השאלה עד כמה משמעותי מבחינת יציבות פיננסית ובתזרים ההכנסות השנתי של הקבוצות, ניתן לענות על ידי התבוננות בעסקת המכירה האחרונה עליה חתמה מנהלת ליגת ה-NFL, הליגה העשירה בעולם והפופולארית ביותר בארה״ב. במסגרת העסקה, הנחשבת לאחת היקרות בהיסטוריה של הטלוויזיה, ישלשלו קבוצות הפוטבול האמריקאיות לכיסן 113 מיליארד דולר ב-11 עשר השנים הבאות, ללא קשר לביצועיהן על המגרש.

בדומה להן, גם קבוצות ה-NBA משחקות בליגה סגורה וזוכות להבטחת הכנסה שנתית, ללא איום ירידה או אי העפלה למשחקי הליגה – והן נהנות היום מתגמולים שנתיים בסך 2.6 מיליארד דולר בשנה.

לעומתן קבוצות הפרמייר-ליג צריכות להרוויח את התמלוגים הכספיים, וכשאיום הירידה לליגת המשנה מרחף מעל, מתחלקות קבוצות הליגה באופן כמעט שווה בכ-2.2 מיליארד דולר.

ריאל מדריד. צילום: Shutterstock
ריאל מדריד חוגגים ניצחון. צילום: Shutterstock

בליגה הספרדית, ה׳לה-ליגה׳, מתחלקים 50 אחוזים מכספי הטלוויזיה באופן שווה בין המועדונים, כאשר המחצית הנותרת מחולקת על פי התוצאות הספורטיביות בחמש העונות האחרונות וההשפעה החברתית של הקבוצות. הכוונה היא שבחלק הארי נוגסות בעיקר שתי קבוצות – ברצלונה וריאל מדריד, אשר הכניסו לקופתן (הריקה) קצת יותר מ-350 מיליון דולר ביחד – סכום השווה לתמלוגי שידור של קבוצה אחת מליגת הפוטבול האמריקאית.

זהו בדיוק הביטחון הפיננסי עליו מפנטזים מנהלי מועדוני הכדורגל הגדולים והפופולאריים בעולם ומה שעמד מאחורי החלטתם להקים ליגה סגורה שתבטיח זרם הכנסות יציב. ליגה סגורה כזו, כמו הליגות הבכירות בארה״ב, הייתה אמורה להבטיח להן הכנסה קבועה ללא קשר לביצועים הספורטיביים – בלי לחץ תמידי המרחף מעל הקבוצות, שבמקרה של אי העפלה לטורניר או ירידה לליגת המשנה עלולות למצוא עצמן בהסתבכות פיננסית קשה.

״תשלומי הסולידריות״ להם היו זוכים 12 המועדונים אם יוזמת ה׳סופר-ליג׳ הייתה יוצאת לפועל היו צפויים על פי ההערכות להצטבר לכ-12 מיליארד דולר במהלך תקופת ההתחייבות הראשונה. במקרה כזה הייתה ברצלונה קופצת ישירות אל המקום הראשון בדירוג קבוצות הספורט העשירות בעולם.

ליאו מסי במשחק של ברצלונה. צילום: Shutterstock
ליאו מסי במשחק של ברצלונה. צילום: Shutterstock

"Follow the Money", טוענת הקלישאה האלמותית. ואכן, כשעוקבים אחר נתיבי הכסף על פי התמונה שעולה מהרשימה המיוחדת של פורבס, ניתן  להבין טוב יותר את זרמי העומק שאת תוצאותיהם ראינו לאחרונה צפים מעל פני המים.

ניסיון הפרישה של קבוצות הכדורגל הגדולות והיוזמה להקמת ה׳סופר-ליג׳ נראית עתה ברורה והרבה פחות מפתיעה, במיוחד לאור הפופולאריות העצומה לה זוכים מועדוני הכדורגל האירופאיים לעומת העליונות הפיננסית המובהקת של קבוצות הספורט האמריקאיות.



תמונת הכתבה: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן