Forbes Israel Logo

שייקחו כסף מהבנקים במקום ממעמד הביניים

בעקבות המצוקה התקציבית אליה נקלע באחרונה, החליט האוצר לסגור פער של 14.4 מיליארד שקל באמצעות העלאות מסים וקיצוץ תקציבי. כעת נשאלת השאלה האם הדרך בה בחר מוצדקת.

אין ספק שיש למנוע עלייה בגירעון. השאלה היא כיצד. האוצר בחר בדרך הקלה – העלאת מסים על סיגריות ובירה, שתכניס מיליארד שקל, והעלאת מע"מ, שתכניס כ־4.4 מיליארד שקל נוספים. גם תקציב המדינה יקוצץ, דבר שיפגע, כמובן, בשירותים שהיא מעניקה. אבל יש גם פתרונות אחרים, כאלה שיש צורך להיערך אליהם מבעוד מועד. 

לקבלת כל העדכונים, החדשות והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בשנים האחרונות הכבידה הממשלה על חברות וסקטורים. שינוי החוק לעידוד השקעות הון פגע בעיקר בתעשיות הכבדות של דשנים, פתיחת התחרות בתקשורת פגעה בחברות התקשורת, ועדת ששינסקי הטילה מס למפרע על רווחים עתידיים ועכשוויים של תעשיית הגז, מהומת הקוטג׳ פגעה בשווי של תנובה, ורק גוף אחד לא נפגע – הבנקים.

לפיכך, טוב תעשה הממשלה אם תנהג כפי שנהג טוני בלייר כשנבחר לראשות ממשלת בריטניה: יש להטיל היטל חד־פעמי על הבנקים בסכום של 700 מיליון שקל, 10% מהרווח. כמו שאמר בסוף יולי המפקח על הבנקים: "הגיע הזמן שהבנקים יהיו קשובים לרחשי הציבור״.

נושא נוסף הוא ההון השחור בישראל. על אף שהיקפו ירד בשנים האחרונות, הוא עדיין תופעה נפוצה. האוצר מגייס 600 פקידי שומה, שייקח זמן להכשירם, מה שאמור להכניס 1.5 מיליארד שקל מהון שחור. אין שום סיבה שלא להגדיל את מערכות המחשוב ולגייס אנשים נוספים לשירותי המסים, ואף לגבות באמצעות היס״מ אזורים שאין המשטרה ופקידי המס מעיזים להיכנס אליהם. צדק חברתי הוא להטיל מס על מעלימי המס, לא על משלמי המס. יעד של 5 מיליארד שקל בשנה ממעלימי מס הוא סביר לחלוטין. 

יעד נוסף הוא שכבת הבינלאומיים של ישראל. לישראל יש הכנסות מנכסים פסיביים בחו״ל – סגירת פרצות על הכנסות אלו תחייב דיווח לשלטונות של "חברה נשלטת זרה״ (חנ״ז). על פי הערכות, ההכנסה ממקור זה תגיע ל־400 מיליון שקל בשנה. 

אפשר גם לעשות מה שעשה הנשיא בוש בשנת 2005: מי שהחזיר לארה״ב רווחים מחו״ל בתקופה קצובה שילם מס בשיעור של 5% בלבד. האוצר אינו צריך לחזור בו מהצעתו להעביר את "הרווחים הכלואים״ של חברות רב־לאומיות למתכונת החוק החדש לעידוד השקעות הון. 

גם היום חברות יכולות להוציא כסף לחו״ל להשקעה ללא תשלום דיבידנד, כך שהכסף כלוא רק חלקית. מיסוי של 6%־12% יכול להכניס 3 מיליארד שקל. מי שטס לפריז, לונדון או רומא משלם מע״מ על שהייתו במלון. בישראל התיירים פטורים, כאילו אנחנו עדיין מדינה מתפתחת. הטלת מס יכולה להכניס לפחות מיליארד שקל בשנה.

אז מי אמר שחייבים להעלות את המע״מ הרגרסיבי? הצדק מתחיל בתשלום המס, הן של השכבות החזקות והן של החלשות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.