Forbes Israel Logo

שינויים בהרגלי הצריכה: מעבדות המחקר הסודיות של חברת eBay נחשפות

אולי זוהי השראת גיבורי הקומיקס המפורסמים, ואולי זהו ניסיון אמיתי להסתיר נתח מפעילותן – אבל כיום, כל חברת ענק טכנולוגית אשר מכבדת את עצמה מחזיקה במתחם מעבדות סודי אשר פעילותו סמויה מעיני הציבור. באותן מעבדות פועלים מיטב המפתחים והחוקרים בכל אחד מתחומי הפעילות בכדי לפתח את "הדבר הגדול הבא" – בין אם מדובר במכשיר סלולרי חדש, ברכב אוטונומי, או בפרויקט הבלונים השאפתני של גוגל, אשר מתיימר לספק אינטרנט אלחוטי לעולם כולו.

לאורך השנים האחרונות הלך ונחשף דבר קיומן של המעבדות השונות. בראש ובראשונה פרצו אל התודעה הציבורית מעבדות "גוגל X", שם עובדים מיטב עובדי החברה על הפרויקטים השאפתניים והיומרניים ביותר (דוגמת פרויקט הבלון המדובר, הרכב האוטונומי, הגוגל גלאס, ושאר פיתוחים מרתקים). לחברת אמאזון יש את "Lab126" בקופרטינו, שם מפתחים עובדי החברה את דגמי הדור הבא של מכשיר הקינדל המוכר ואת מכשיר הסמארטפון של החברה. אפילו אפל חשפה את קיומן של המעבדות "השחורות" של החברה, אותן הקים מייסד החברה המנוח סטיב ג'ובס בכדי שירכזו את הפעילות הסודית והרגישה ביותר באשר לפיתוחים העתידיים שיציגו.

אך למרות כל זאת, קשה להזכיר את חברת איביי (eBay) באותה נשימה עם כל אלו. לא מכיוון שלא מדובר בענקית טכנולוגית, שכן איביי הלכה וביססה את מעמדה לאורך השנים כפלטפורמת הסחר האלקטרוני הגדולה והחדשנית בעולם, אשר מגלגלת מיליארדי דולרים ומאפשרת לגולשים מרחבי העולם כולו לסחור ביניהם במגוון סחורות. אך מכיוון שמדובר בפלטפורמה אינטרנטית בלבד ולא בחברת פיתוח טכנולוגיה, קשה לדמיין גם את עובדי איביי מסתובבים בחלוקים במעבדות סודיות, בניסיון לפתח את "הדבר הגדול הבא". ובכן, כעת מסתבר כי החברה דווקא מחזיקה מתחם מסקרן במיוחד של מעבדות סודיות – אשר נחשפות לראשונה.

"מתעסקים בעתיד של הצרכנות". סייפר (משמאל) מדגים את המסך | צילום: רייאן מאק

מעבדות סודיות – קצת אחרת

באיביי, אשר תציין בשנה הבאה 20 שנים לפעילותה, לא מפסיקים לחשוב על "הצעד הבא", לדבריהם. כעת, מסתבר כי החברה לא מסתפקת בביסוס שליטתה בתחום הקמעונאות ברשת – ובחברה לוטשים עיניים גם אל תחום הקמעונאות המסורתי – קרי רכישות בחנויות, ולא רק באלו הוירטואליות. תחום הקמעונאות ברשת אמנם נחשב לאחד מתחומי הפעילות הצומחים ביותר בשנים הקרובות, אך הרכישות בחנויות הפיזיות עדיין מהוות כ-90% מסך הרכישות בעולם המערבי. ולשם בדיוק רוצה איביי לחדור ולשם כך, היא הקימה את המעבדות הסודיות שלה באחד מפרברי העיר סאן חוזה, תחת השם "מעבדות קמפבל" ועם היעד השאפתני "לשנות את עתיד הקמעונאות".

רמז ראשון לכיוון המסקרן אליו הולכת איביי הגיע כבר בחודש שעבר, כשהחברה חשפה שיתוף פעולה מסקרן בינה לבין מעצבת האופנה רבקה מינקוף. באיביי סייעו לה בהקמת חנויות בוטיק בניו יורק ובסן פרנסיסקו, אך לא מדובר בחנויות בוטיק "רגילות" – אלא בחנויות חכמות, אשר כוללות כמה מהטכנולוגיות החדישות אשר פותחו במרתפי איביי, ואשר יעברו בפעם הראשונה לשלב הניסוי בשטח, אשר כולל לקוחות ממשיים.

סוד מוחלט בהחלט

"במהלך השנים הראשונות, לא רצינו שאף אחד ידע מי אנחנו ועל מה אנחנו עובדים", מספר האלי סייפר, אשר עומד בראש "המעבדה לחדשנות בתחום הקמעונאות" של חברת איביי. "אפילו האנשים אשר עבדו איתנו בבניין לא הורשו להיכנס למתחם, וצוות העובדים המצומצם נדרש לשמור על עמימות וסודיות מוחלטים כלפי חוץ". כל מדיניות הסודיות הזו, הפיתוחים והניסויים התכופים אשר ערכו החוקרים במעבדות העניקו למתחם את השם "מערת העטלף" בקרב העובדים.

עד עכשיו, מדיניות ה"חדשנות הקמעונאית" של החברה הסתכמה בעיקר בהתקנת מסכי מגע חכמים בחנויות שונות, אשר החליפו בהצלחה טכנולוגיות קודמות ואפילו את הסיוע האנושי של המוכרים במקרים רבים. המסכים החכמים יודעים להכווין את הלקוחות לפריטים מבוקשים, להציג מחירים, מידות, צבעים ודגמים אשר זמינים במחסן – ואפילו לרשום הזמנות למוצרים אשר חסרים במלאי. כעת, המסכים החדשים יוכלו לשמש אפילו כ"מראות חכמות" – אשר יוכלו להציג כבר על בבואת הלקוח המתבונן את דמותו במגוון בגדים ואביזרים. סייפר גם מספר כי המראות ידעו להציע אביזרים נוספים ולהעריך את המידה של הלקוח. הפעם, במקום מסכי פלזמה מיושנים ומסורבלים, בחברה עובדים באמצעות מסך ענק בשווי 300,000 דולר אשר הוזמן במיוחד מפינלנד, ומגיב למגע כף היד ממש כמו שמסך הסמארטפון מגיב למגע האצבעות. "בוא רק נגיד שאנחנו עוד בוחנים את השפעות הטכנולוגיה הזו", מחייך סייפר במסתוריות.

המעבדה המסתורית בראשה עומד סייפר נחשבת למסקרנת במיוחד בעקבות אופי המחקרים הנערכים בה. במקום להתמקד בפיתוחים טכנולוגיים גרידא כמו יתר מעבדות החברות אשר הזכרנו בתחילת הכתבה, במעבדה של סייפר נערכים מחקרים במגוון אדיר של תחומים – החל ממדעי ההתנהגות ודרך פסיכולוגיה, כלכלה, תקשורת וגם הנדסה ומדעי המחשב. באמצעות שילוב בין תחומים מגוונים כל כך, מקווים החוקרים להצליח ולפצח עוד שלב בניסיון להפוך את תחום הצרכנות על פיו.

נחשפים | צילום: thinkstockphotos

את המעבדה הקים סייפר כבר לפני שנתיים, אך עצם קיומה נשמר עמום עד לחודשים האחרונים. באיביי מסרבים לחשוף את תקציבו המדויק של הפרויקט, אך סייפר מעיד כי הסכומים רק הלכו וגדלו מאז הקמתה. ברבעון האחרון בלבד, השקיעה החברה לא פחות מ-511 מיליון דולר ברבעון האחרון על מחקר ופיתוח מוצרים.

"זו הדרך שלנו להישאר רלוונטיים", מספר סטיב ינקוביץ', סגן נשיא איביי והבוס הישיר של סייפר. "זו הדרך שלנו להבין – מה נוכל לעשות יותר? איך נוכל להמשיך ולהתפתח?". ובינתיים, נראה כי גם התוצאות מגיעות בשטח. מנכ"ל רשת החנויות של רבקה מינקוף, בעלה אורי מינקוף, מספר כי היקף המכירות בחנויות החדשות הכפיל את עצמו מאז נכנסו לשימוש הטכנולוגיות החדשות אשר "משפרות משמעותית את חווית הקנייה" – ומספר גם על היתרון הנוסף, בדמות הנתונים אשר אוספת המערכת החכמה על הבגדים אשר מדדו הלקוחות – ובחרו שלא לרכוש בסופו של דבר.

"מה שאנחנו עושים היום זה המחר של תחום הקמעונאות", בטוח סייפר. בין בלוני האינטרנט המרחפים, המכוניות האוטונומיות ודגמי האייפון של השנים הבאות – החוקרים במעבדה הסודית של איביי עסוקים גם בפיצוח הרגלי הצריכה של העתיד. יהיה מעניין, זה בטוח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן