Forbes Israel Logo

שלא תישארו מאחור: 6 מאפיינים שכל מנהל יצטרך כבר בעתיד הקרוב

הקידמה הטכנולוגית, השינויים החברתיים, המגמות המדיניות ואפילו מזג האוויר: העולם מסביבנו לא מפסיק להשתנות לרגע, ולאחרונה נראה כי קצב השינויים הואץ במיוחד. שינויים אשר נמשכו בעבר עשרות שנים מתרחשים כיום בשעות בודדות, ואירועים אשר הוגדרו פעם כ"מהפכות" מתרחשים בכל יום בחיינו.

כל אלו משפיעים, בין היתר, גם על דמותם של המנהלים של העתיד הקרוב. במהלך עשרות השנים האחרונות הפך תחום לימודי הניהול (ובמיוחד מנהל עסקים) לאחד מחוגי הלימוד והמחקר הנחשבים והיוקרתיים ביותר, כשיותר ויותר משאבים הופנו בכדי לקדם את הידע הקיים ברשותנו אודות טכניקות ניהול מוצלחות ומועילות במיוחד. אך כל אלו משתנים גם הם ביחד עם שטף השינויים אשר פוקד את חיינו, וגם מאפייניו של המנהל הולכים להיראות אחרת לגמרי כבר בשנים הקרובות.

עומדים לפני שינוי | צילום: thinkstockphotos

אמנם בלתי אפשרי להתכונן כבר כעת לשינויים אלה, ובהחלט חשוב לזכור כי בכל הנוגע לעתיד לבוא – מדובר בהערכות ובספקולציות בלבד ולא במדע מדויק. אך אף על פי כן, לאחר עשרות שיחות עם מומחים בתחום, אנשי מקצוע, מנהלים בפועל וחוקרים שונים, בהחלט ניתן לנסות ולהעריך כי אלו יהיו הגורמים החשובים ביותר להצלחתו של המנהל בעתיד בשנים הקרובות.

1. מנהלים שאינם מנהיגים ימצאו עצמם בחוץ. כיום עדיין נותרת הפרדה ברורה בין מנהלים – אשר מפקחים על עבודתו של צוות עובדים ומוודאים כי אלו מבצעים את משימתם, לבין מנהיגים. הגורם המבדיל בין השניים הוא החזון: מנהיגים מחזיקים בחזון ברור אשר עומד כל העת לנגד עיניהם, והוא שמנחה אותם במהלך כל החלטה בחיי היומיום המקצועיים שלהם. בעתיד, הפרדה זו תהפוך ללא רלוונטית – פשוט כי גם המנהלים הפשוטים יהפכו לכאלה. בעידן בו מערכות תקשורת יאפשרו שליטה אוטומטית בהתקדמות הצוות ומאגרי מידע אינטרנטיים יאפשרו פתרון כל סוגיה מקצועית, המנהלים חסרי החזון יהפכו בעצמם לבורג קטן במערכת. לאלו אשר ישמרו על יכולות המנהיגות שלהם – לא יהיה כל תחליף, ומעמדם המקצועי יעלה אף יותר.

2. להוביל מה"שטח". אחת הביקורות אשר הושמעו על תפקודם של מפקדי צה"ל לאחר מלחמת לבנון השנייה הייתה כי הם נטו להתחבא מאחורי הטכנולוגיה החדשה, ולפקד על הכוחות "מאחור". ואכן, הפיתוחים השונים מאפשרים כבר כיום למנהלים להוביל את עבודת הצוותים מבלי "ללכלך ידיים" ולהוביל את העבודה באופן ממשי. אך מנהלים אלו צפויים לאבד אחוזים רבים מהערכת העובדים הכפופים להם, אשר יעבדו באופן טוב בהרבה עבור מנהל אשר לא יחשוש לנסוע מרחקים, לקיים פגישות, להוביל פיילוטים – ולעשות "עבודה מלוכלכת", אפילו כזו אשר כוללת יציאה מגבולות המשרד הממוזג.

3. להבין טכנולוגיה. אחת הבעיות עם לימודי מנהל העסקים באקדמיה, טוענים מומחים רבים, היא שליחתם של מנהלים אשר "מוצנחים" על צוותי עבודה מקצועיים – מבלי שהמנהל מבין את תחום העבודה כלל. שיטות ניהול עובדים זה דבר חשוב, אך אם בסופו של יום בין המנהל לבין העובדים אין כל "שפה משותפת", יעילות העבודה נפגעת.

לכן, מנהלי העתיד יהיו חייבים להבין את השפה החשובה ביותר של עולם העבודה: טכנולוגיה. אין הכוונה לכך שכל מנהל חייב להיות מהנדס או להבין כל נושא ונושא לעומק, אך בהחלט כדאי כי יהיה מסוגל לתקשר עם עובדיו אודות התקדמותם המקצועית, שיוכל לתת עצה, להבין את הבעיות, ואולי אפילו להציע פתרון מקצועי. מנהלים חסרי כל הבנה של התחום הטכנולוגי יימצאו עצמם גם כן הופכים לפחות ופחות רלוונטיים.

4. אמצו את הצניעות. בהמשך ישיר לנקודה האחרונה, אף מנהל לא יוכל להבין לעומק את כל התחומים המקצועיים. בעידן בו תחומי ידע רבים מתערבבים אלה עם אלה, מנהל אשר ינסה להציג מצג שווא לפיו הוא מחזיק בידע מושלם בכל תחום ותחום יצור אנטגוניזם בקרב העובדים, בעוד מנהל אשר ידע לבקש עזרה, לקבל עצה מקצועית מעובד כפוף לו ולהודות בחוסר ידע אבסולוטי – יצליח הרבה יותר.

לא בושה לבקש עצה | צילום: thinkstockphotos

5. תאמינו בשיתופיות. הכלכלה השיתופית אשר הולכת וצומחת בשנים האחרונות היא רק סימפטום אחד לתופעה הרחבה: הרשת מאפשרת לנו לשתף, והרבה. כמובן שאפשר להעביר ביקורת על הדור הצעיר אשר משתף כל מחשבה או תמונה, אבל אנשי מקצוע רבים נוטים לשתף ידע מקצועי אלה עם אלה. לכן, מנהלי העתיד יהיו חייבים להבין את המגמה, ולאפשר (ואף לעודד) את העובדים לסייע ולשתף ידע (כמובן כל עוד לא מדובר בידע רגיש), גם על חשבון שעות העבודה. כשהם יאלצו להתמודד עם פער מקצועי, סביר להניח שאותה שיתופיות תעזור להם באופן ניכר.

6. תכבדו את הגבולות שבין הפרטי לבין המקצועי. אחת הסוגיות המרכזיות והבעייתיות ביותר כבר בעידן הנוכחי היא ההבדלה שבין חייו הפרטיים של העובד לבין חייו המקצועיים. ריבוי הטכנולוגיות והנגשתן (החל מדוא"ל, דרך משחב נייד לכל עובד וכמובן גם הסמארטפון) הפכו את העובדים המודרניים זמינים בכל מקום ובכל שעה. כיום אמנם מנהלים רבים מצפים מהעובדים לשמור על זמינות זו, אך כבר כיום מתחילה מגמה לפיה העובדים מתרעמים על ציפייה זו. מנהלי העתיד חייבים יהיו לדעת לזהות את הגבולות (הברורים למדי)בין שעות העבודה לבין חייו הפרטיים של כל עובד ועובד – ולכבד את שעות אלו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.