Forbes Israel Logo

שמיים צבעוניים: רעידת האדמה במקסיקו הביאה לאירוע יוצא דופן

רעידת אדמה בעוצמה של 8.1 בסולם ריכטר הכתה לפני מספר ימים במקסיקו, וכתוצאה ממנה הופיעו הבזקים של אור בוהק בשמי המדינה. ההבזקים, שהיו אורות בצבעים ירוקים וכחולים, הם תופעה יוצאת דופן הקשורה בהשלכות של רעידות אדמה גדולות.

הופעת האורות כתוצאה מרעידות אדמה קושרה פעמים רבות בעבר ללחצים טקטוניים ולפעילות סיסמית (הקשורה לחקר המדעי של רעידות אדמה). עם זאת, יש גם סיבה להאמין כי בחלק מהמקרים האלה מדובר באספקת חשמל שהופסקה עקב הרעידות. במרבית המקרים קשה לקבוע את המקורות המדויקים של האורות האלה, וגם אלו שהופיעו עתה במקסיקו, עדיין נמצאים בגדר תעלומה.

מה גרם לאורות להופיע? | צילום מסך מיוטיוב

נראה כי ישנן לא מעט סיבות שיכלו לגרום להופעת ההבזקים הצבעוניים. האורות נראים כברקים ויכולים לנבוע משחרור מסיבי של אנרגיה מהקרקע כתוצאה מרעידת האדמה. לחלופין, הם יכולים להופיע גם בגלל פיצוצים ממערכות החשמל הגדולות.

הופעת אורות מסוג זה דווחה לפני ואחרי רעידות אדמה במקרים רבים בעבר. בשנת 1975 הכתה רעידת האדמה "קלאפאנה" בהוואי (7.4 בסולם ריכטר), וכתוצאה ממנה הופיעו בשמיים הבזקי אורות בצבעים לבן וכחול. אירוע דומה נצפה ברעידת אדמה שהתרחשה בפרו ב-2007. התופעה נתפסה על המצלמה במהלך רעידת אדמה בפרו 2007. דבר אחד המשותף לכל רעידות האדמה המוזכרות, הוא שהן כולן היו מאוד חזקות בעוצמתן ועמדו על דרגה גבוהה מ-5 בסול ריכטר (דרגה המהווה את המעבר מרעידות אדמה קטנות יחסות לגדולות).


מחקרים מצאו כי הופעתם של אורות כתוצאה מרעידות אדמה יכולה להיגרם גם בשל תהליך של הפיכת מולקולות חמצן (O2) ליוני חמצן (O-). ברגע שמתרחש היינון, היונים יכולים לעבור דרך סדקים ובקעים קטנים בסלעים עד שהם מגיעים לאטמוספירה ויוצרים את האורות הייחודיים.

מחקר חלופי מצביע על היווצרותו של שדה חשמלי אינטנסיבי שנגרם על ידי תנועה של סלעים המכילים את המינרל קוורץ. מחקר נוסף מצא שכאשר שני סלעים מתחככים זה בזה, יש הפרדת מתח חיובית שיכולה, בקנה מידה גדול, לייצר את אותם אורות.

בעוד שהתופעה של האורות הנגרמים כתוצאה מרעידות אדמה נשארה מסתורית, היא מהווה תזכורת עקבית לגבי ההשלכות של כמות עצומה של אנרגיה המשתחררת במהלך רעידות אדמה גדולות.

בדרך כלל אנו מקשרים את חומרת רעידת האדמה לאובדן חיים ולנזק בתשתית. הופעת האורות מהווה דרך נוספת לכמת את כמות האנרגיה המעורבת ברעידת אדמה בעוצמה של 8.1, כמו זו שהכתה במקסיקו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.