Forbes Israel Logo

תעשיית הרכב בלחץ: הציבור נוטש את הרכבים הפרטיים עבור דרכי תחבורה אלטרנטיביות

אם את או אתה גרים בתל-אביב, או בערים דומות לה ברחבי העולם, סביר להניח שאין בבעלותכם מכונית. בנוסף, מחקר חדש שנערך על ידי חברת היעוץ העסקי האמריקאית אליקס, מסביר שזו רק ההתחלה. בשנים האחרונות צצים עוד ועוד אותנו סטראט-אפים ואפליקציות שגורמים לנו ללכת בדיוק בכיוון הזה – החל משירותי השכרת מכוניות למספר שעות, ועד לאפליקציות שיתוף מכוניות ונסיעות עם זרים. אילולא השירותים הללו, כך על פי המחקר, היו צפויות יצרניות המכוניות למכור כ-500,000 רכבים נוספים בעשור האחרון.

יתרה מזאת, מבצעי המחקר מעריכים כי עד לשנת 2021, מכירותיהן של כ-1.2 מיליון מכוניות תאבדנה, בשל כך שעל כל מכונית שמתווספת לאחד משירותי השיתוף – מספר מדהים של 32 מכוניות חדשות אינן נרכשות בידי גורמים פרטיים. מה שאולי מדאיג יותר עבור יצרני המכוניות, היא שאלו כנראה החדשות הטובות.

על פי המחקר, ששודר ברשת הטלוויזיה האמריקאית CNBC, במחקר שכחו להתייחס לאפליקציות שירותי ההסעות החברתיות, שדומות במהותן לשירותי מוניות, כמו Uber ו-Lyft, שהופכות את חייו של האורבני ללא הגלגלים לקלים אף יותר. אז כמה נורא זה עוד יכול להיות?

צריך לשקול את הדבר הבא: מספר המשפחות האמריקאיות, שאינן מחזיקות מכונית, נמצא בעליה מאז שנת 2007, זאת לאחר שהצטמצם כמעט בכל שנה מאז שנות ה-60, והוא מתקרב כעת ל-10%. למרות שאין ספק שגם למיתון היה תפקיד כלשהו בעיצוב המספרים, מדובר בפחות ממה שהיינו משערים. ראשית, המעבר בחזרה לעיר הולך ותופס תאוצה, וכידוע – בעיר אמצעי התחבורה ההמוניים זמינים הרבה יותר. שנית, הדור הצעיר פחות ופחות מעוניין בהחזקת מכונית פרטית. שלישית, מגמת ההתרחקות ממכוניות פרטיות החלה עוד בשנת 2004, כשהכלכלה עוד הייתה משגשגת. אמת מידה בה משתמשים בארה"ב למשל, של כמה מיילים עובר אדם אחד ברכבו בכל יום, הייתה במגמת עליה קבועה במשך כמה עשורים, עד לאותה שנה, ולא שבה לעצמה מאז. רק לשם המחשה – אחרי 8 שנים של ירידות ברצף, האמריקאים נוהגים בממוצע את אותה כמות שהם היו נוהגים בשנת 1996.

הטרנד החדש – נסיעה משותפת תמורת השתתפות בהוצאות | צילום: Shutterstock

זה לא שיצרני המכוניות אינם מודעים למגמה. חברת דיאלמר למשל, שמחזיקה בין היתר במותג מרצדס-בנז, היא גם זו שעומדת מאחורי מיזם המכוניות השיתופי Car2Go, שפועל גם בישראל, ומשכיר מכוניות סמארט קטנות (מותג נוסף של החברה) במודל השכרה פשוט, בדומה לאפליקציית השכרת המכוניות לטווח קצר – Zipcar. גם BMW השיקה שירות דומה משלה – DriveNow, וג'נרל מוטורס מצידה, מיסדה את היכולת של אינדיבידואלים להשכיר את מכוניותיהם לאחרים באמצעות RelayRides.

אבל, כל האמצעים שהזכרנו כעת עדיין כוללים איזשהו מימד של החזקה במכונית, נהיגה וחניה, זאת בעוד ששירותים כמו Uber, יכולים לשלוח למבקש מכונית עם נהג בתוך כ-10 דקות (בארה"ב בעיקר), שתוריד אותו היכן שירצה. אבל, כמו שאמרנו, השירות הזה לא עובד בכל מקום, אבל, אם יתפוס, הוא בעל פוטנציאל עצום לקחת מאיתנו את הצורך במכונית פרטית.

נכון להיום החברה גייסה יותר מ-360 מיליון דולר, והיא כעת בתהליכי התרחבות לכל העולם, ובזמן שהיא בוודאי אינה השירות היחידי בתחום, היא עושה כל שביכולתה כדי למצב עצמה כמותג המוביל בשוק. אין ספק שמדובר במוצר שהוא מוכוון אזורים עירוניים, ושם הוא יעבוד במיטבו. בסן פרנסיסקו למשל, מדווחים כי האפליקציה הפכה לקבועה דווקא בקרב דרי הפרברים, לא רע עבור שירות שפעיל משנת 2010 בלבד.

האתגר אולי הגדול ביותר עבור יצרני המכוניות, הוא שהפן הכלכלי של שיתוף מכוניות ונסיעות , פשוט משתלם עבור מרבית העירוניים. משתמשי Zipcar (שהמקבילה הפעילה לה בארץ היא Car2Go) שצריכים רכב רק כדי לערוך סידורים כמה פעמים בחודש, כנראה שיחסכו לעצמם כמה מאות שקלים, אם רק ישכירו מכונית באופן נקודתי ליום הנחוץ. הוצאה ממוצעת על אחזקת רכב, בסן פרנסיסקו למשל, יכולה להסתכם בכ-700$, ובעוד ש-28 ימי עבודה בחודש כפול 25 דולר לנסיעה באמצעות Uber למשל, אינה מהווה חיסכון בכסף, היא כן מהווה חיסכון באנרגיה השלילית שאנו מוציאים לעיתים בנהיגה, ובאופן כללי בזמן שעובר באופן הרבה יותר נעים במושב האחורי.

זיהו את המגמה – Car2Go, מבית מרצדס-בנז | Alfie Photography, Shutterstock

אם נסתכל על זה באופן מציאותי, מדובר בחדשות טובות עבורינו, אפילו אם מדובר בחדשות רעות עבור יצרניות הרכב, שחלקן, כאמור, דווקא זיהו את המגמה והתאימו עצמן למצב החדש. "המחקר מראה ששרותי שיתוף מכוניות רק ילך ויצבור עוד תאוצה, ואם זה יקרה, ההשפעה על יצרניות הרכב המסורתיות יכולה להיות הרסנית", אומר מארק וויקפילד, משותפות אליקס שביצעה את המחקר. שוב, כל זה התאפשר הודות לטכנולוגיה, ובמיוחד לאפליקציות הסמארטפונים שמאפשרות לנו לשמור מכונית להשכרה או "להזמין מונית" שנהגה פרטי, וכעת עשויה הטכנולוגיה גם לחזור כבומרנג לנושאות הדגל הגדולות ביותר שלה – יצרניות המכוניות.

הישראלים כרגע בעיקר אוהבים לנסוע בטרמפים, ויש לא מעט אפליקציות בחנויות האפליקציות שינסו למצוא לכם בדיוק את הטרמפ המתאים, גם לנסיעות בתוך הערים עצמן, ובתחום שיתוף המכוניות ניתן למצוא את שירות Car2Go, שזמין כרגע רק באזור המרכז, ובעיקר לתל-אביבים מביניכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.