Forbes Israel Logo

תשמרו בבטן: 6 משפטים שאסור להגיד בראיון העבודה הבא שלכם

תאמינו או לא, אבל לפעמים מספיק רק משפט אחד מוטעה בשביל להרוס ראיון עבודה מצוין. אכזרי ככל שזה נשמע, זו אכן המציאות: משיחות עם מנהלים ואנשי גיוס רבים, שב ועלה אותו ניגון חוזר – ומעציב במיוחד. רבים מהם נזכרו במרואיין או מרואיינת אשר שמרו על אווירה נעימה, הפגינו מקצועיות, קור רוח ובאופן כללי – הותירו רושם חיובי למדי על המראיין. ואז, ללא כל אזהרה מוקדמת, משפט אחד שיצא להם מהפה הצליח להפוך את הקערה על פיה – ולקלקל לחלוטין את הרושם אשר הותירו על המראיין.

ואכן, אינספור כתבות, מאמרים וספרי הדרכה יספקו מגוון רחב של עצות בדבר המשפטים "הנכונים" ביותר להגיד בראיונות העבודה. אך מעטים בלבד יזהירו מפני אלו משפטים כדאי להיזהר במיוחד, או במילים פשוטות: המשפטים שיוכלו לחרב לכם את ראיון העבודה. במיוחד לשם כך, בדקנו עם עשרות מנהלים ומנהלות, ראשי מחלקות גיוס ומנהלי תחום משאבי אנוש מה הם המשפטים שיוכלו להפוך על פיו כל ראיות עבודה – גם אם הכל הלך חלק עד לאותו הרגע.

אז אם אתם עומדים לפני ראיון עבודה חשוב בקרוב, שננו היטב את המשפטים האלה –והשקיעו כל מאמץ בכדי להימנע מלהגיד אותם. 

1. "אני רוצה להקים עסק משלי". רבים גורסים כי הפגנת שאיפה להקמת עסק תבליט תכונות חיוביות כמו עצמאות, שאפתנות וביטחון עצמי. אך מרבית המנהלים עמם שוחחנו טענו כי משפטים כאלו, אשר הפכו לפופולריים במיוחד לאחרונה לדבריהם, משיגים בדיוק את ההפך: עבור המראיין, המרואיין נתפס כאופרטיוניסט אשר רק מחפש אחר מקום עבודה זמני, אותו יוכל לנצל בדרכו למטרתו האמיתית.

צילום: thinkstock

2. "איך אני עד עכשיו?". מנהלים רבים נזכרו במרואיינים אשר ניסו להפיג את המבוכה באמצעות שאלה פשוטה – איך הרושם אשר הם מותירים עד כה. אך למרות שעל פניו מדובר בשאלה נחמדה והוגנת, המנהלים מספרים כי היא משדרת חוסר ביטחון עצמי, כמו גם חוסר יכולת הערכה עצמית (תכונה אשר מסתבר כי מרבית המגייסים בהחלט מביאים בחשבון בתהליך הגיוס) ואף חוסר התחשבות – שכן המנהלים מרגישים כי הוכנסו למצב לא נוח ולא נעים, רק לשם נוחותו של המרואיין.

3. "כאילו", "אממ". נכון, לא מדובר במשפט של ממש. גם לא מדובר בהברות רצוניות, ולרוב מדובר פשוט בפעולה אוטומטית אשר אנו מבצעים כשאנו נתקעים ללא מילים. זו בדיוק הסיבה בגינה מגייסים רבים סולדים ממרואיינים אשר משתמשים רבות במילים/הברות אלה: הם מעידים על יכולת מילולית נמוכה, על חשיבה איטית, ועוד עלבונות שונים לאינטליגנציה של האדם אשר עושה בהם שימוש נרחב.

4. "מה החברה עושה בדיוק?". ללא ספק, הזוכה הגדול בתחרות "המשפטים שממש אמור להגיד בראיון עבודה". המנהלים והמגייסים כולם טענו כי זהו המשפט המרגיז ביותר, אשר עשוי להביא לסיום מוקדם של הראיון – עד כדי כך הוא מרגיז אותם. אמנם יש מרואיינים אשר מאמינים משום מה כי שאלה שכזאת תפגין עניין ורצון ללמוד לעומק, אך מעל הכל היא מבטאת זלזול וחוסר רצינות. ואם יש דבר שאנשים לא אוהבים להרגיש, זה שמזלזלים בהם.

5. "אני צריך להרוויח X". אמנם לא מדובר בהסכמה גורפת, אך מגייסים רבים נזכרו במרואיינים אשר העלו את נושא השכר כבר בשלב מוקדם של הראיון. כולם הסכימו כי עדיף קודם כל לשכנע את המראיין כי אתה אכן האדם לו הוא זקוק בתפקיד – ואז לעבור ולדון בסוגיות הכלכליות. לרוב, הם טוענים, הדבר גם יתבטא בשכר גבוה יותר.

6. "כמה זמן ייקח הראיון?". מעל לדרג מסוים, אנשים מנסים לשדר כי הם חשובים למדי. אצל רבים מהם, הדבר מתבטא בניסיון לשדר שהם עסוקים וממש עושים מאמץ בכדי להצליח ולהגיע לראיון. אבל תזכרו: המקום היחיד בו התחושה שאתם עסוקים וחשובים תוסיף לכם נקודות היא בתוך ראשכם שלכם. בקרב המראיינים, כך נראה, היא רק תפגע בסיכויי הקבלה שלכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.