ענקיות הטכנולוגיה אפל וגוגל היו פעם ביחסים קרובים, קרובים מאד. מנכ"ל גוגל לשעבר, אריק שמיט, היה חבר בדירקטוריון אפל ואפילו נאם באירוע רשמי של החברה, בהשקת אחד ממכשירי האייפון בשנת 2007. עם זאת, היחסים החמים נשארו בגדר זכרונות רחוקים בלבד וכיום שוררת בין שתי החברות יריבות מרה.
אחת מהסיבות המובילות לכך היא מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, שמייסד אפל – סטיב ג'ובס טען בזמנו כי היא מועתקת לחלוטין ממערכת ההפעלה של אייפון. ההאשמה הבוטה הציתה יריבות קשה בין החברות שמאז מסרבת לדעוך ואף מחמירה לאורך השנים.
מאז הכרזת המלחמה הדיגיטלית, אפל הצליחה להוביל מהלכים שהרגיזו את גוגל, כמו הסתרת פרסומות גוגל במכשיריה והחלת הגדרות פרטיות נוקשות במיוחד שהגבילו את הופעת הפרסומים במכשירי אפל בכלל. כמו כן, אפל הספיקה לרכוש לה יריבים נוספים בזירה הווירטואלית. לפני מספר חודשים הצליחה להרגיז את הרשת החברתית פייסבוק לאחר שינוי מחמיר נוסף בהגדרות הפרטיות של משתמשי אפל.
כאמור, סלע המחלוקת העיקיר בין החברות נסוב סביב מערכות ההפעלה של המכשירים, אנדרואיד מול מערכת iOS וכן שני הדפדפנים המתחרים של החברות, גוגל כרום ודפדפן ספארי.
בשבוע שעבר נחשף כי אפל, למרות צעדיה המתריסים, סגרה עסקת ענק סודית עם גוגל וניצלה את חוזקתה של גוגל בתחום החיפוש. מנוע החיפוש של אפל 'ספארי' מופעל למעשה באמצעות גוגל, כך שכל חיפוש בו עובר ישירות דרך מאגרי המידע של המתחרה, כולל חיפושים קוליים שמתבצעים באמצעות Siri. החשיפה חוללה עניין רב בקרב אנליסטים, שמעריכים כי העסקה שווה כסף רב וכי הסכומים שמשלמת גוגל עבור הזכות להפעיל את שירותיה במכשירי אפל ימשיך לעלות בשנים הקרובות.
מומחים מעריכים כי התשלום שגוגל מעבירה לאייפון עבור שימוש משני במנועי החיפוש שלה מגיע לסכום של כ-15 מיליארד דולר מדי שנה וכי הסכום צפוי לעלות השנה ל-20 מיליארד דולר, כך לפי פרסום של אתר 9to5Mac. כמו כן, נחשף כי גם מיקרוסופט ניסתה להיכנס לתחרות בתחום והציעה שירותים דומים לאפל, מה שצפוי להעלות את ההצעה של ענקית החיפוש ל-סכום של 22 מילארד דולר עד שנת 2022. נכון להיום, לא ברור כמה שנים פועלות גוגל ואפל באופן הזה.
"משנים את כללי המשחק"
העסקה זכתה לתשומת לבם לא רק של האנליסטים, אלא גם של הרגולוטורים שטענו כי הדיל הסודי מצמצם את התחרות (הקטנה ממילא) בתחום ומקשה מאד על היריבים. בצל הביקורת, ישנן שמועות כי אפל תשיק מנוע חיפוש חדש בקרוב, שיהיה עצמאי לחלוטין ובעל הגדרות פרטיות חמורות שישמרו על היסטוריית החיפושים של המשתמשים.
"אפל מנסה לייצר שירות חדש שיהיה מבוסס על פרטיות המשתמשים, בעוד גוגל עושה בדיוק את הדבר ההפוך ומתבססת על חיפושי המשתמשים ומנצלת אותם כדי להפיק רווחי ענק. אם אכן אפל תצליח לייצר מנוע חיפוש שיילחם בגוגל, זה ישנה לחלוטין את חוקי המשחק", מסביר זאק דופמן, אנליטט מחברת STC.