מוקול דנקר ואביני סריבסטווה עוסקים בצמצום התורים הארוכים. כמייסדי הסטארט-אפ Mashgin, שמאפשר תשלום על מוצרים בהתבסס על בינה מלאכותית, הם מעוניינים במיוחד לעזור לקמעונאים עסוקים במקומות כמו שדות תעופה ואצטדיונים על ידי סריקת פריטים מרובים תוך שניות.
משגין בונה קיוסקים חכמים המציעים תשלומים עצמיים ביותר מ-1,000 מיקומים, ללא צורך בברקוד או בסריקה. מערכת הסליקה קלה להתקנה, וכוללת מספר מצלמות המנתחות תמונה תלת ממדית של חפצים. הראייה הממוחשבת של משגין יכולה לזהות מוצרים ארוזים כמו גם אוכל על צלחת, מה שמאפשר ללקוחות בחנויות קמעונאיות, או דוכנים באצטדיונים ובקפיטריות לסיים עם התשלום עד פי 10 מהר יותר מאשר בקופות מסורתיות.
"אנחנו מבינים ש-75% מהרכישות הקמעונאיות עדיין לא מקוונות", אומר המנכ"ל אביני סריבסטווה. "כאשר קמעונאים משתמשים בטכנולוגיה שלנו, במקרים רבים המכירות עולות בפער עצום רק בגלל שאין יותר תורים".
מנורת שולחן ומצלמת אינטרנט
במקביל להופעתה הראשונה של החברה ברשימת פורבס AI 50, היא הודיעה לאחרונה על סבב גיוס של 62.5 מיליון דולר מסדרה B. בהובלת קרן ההון סיכון העולמית NEA. סבב זה מעלה את הערכת השווי של החברה ל-1.5 מיליארד דולר. החברה הרווחית גייסה עד היום 75 מיליון דולר והרוויחה כ-14 מיליון דולר בהכנסות בשנת 2021. תזרים המזומנים שנוסף בגיוס האחרון יאפשר למשגין להרחיב את הצוות שלה, המונה 20 עובדים, ולהגדיל את עסקיה באירופה.
משגין, שהושקה ב-2013, שיכללה את טכנולוגיית הבינה המלאכותית שלה שבע שנים לפני שהמגפה האיצה את אימוץ הקופות ללא קופאים. המייסדים דנקר וסריבסטווה נפגשו לראשונה במכון ההודי לטכנולוגיה דלהי, שם גרו באותם מעונות. הם סיימו את לימודיהם והלכו בדרכי קריירה נפרדות, אבל נפגשו שוב בעמק הסיליקון והחלו לעבוד על הרעיון לסטארט-אפ שלהם.
"אני זוכר את היום שבו יצר מוקול הדגמה פשוטה עם מנורת שולחן ומצלמת אינטרנט", נזכר סריווסטבה. זה היה לפני תשע שנים. בעוד שהם חשבו שיצירת הטכנולוגיה תימשך שישה חודשים, לקח להם חמש שנים לפתח את הטכנולוגיה בצורה חסכונית.
האלגוריתם ממשיך להשתפר
"מוקול ואני נסענו לחנות נוחות באמצע יולי, עמדנו שם שבועיים וצילמנו 20 עד 40 תמונות של כל פריט בחנות", אומר ג'ק הוגאן, סגן נשיא בכיר במשגין על האופן שבו הם בנו בתחילה מסד נתונים של 20 אלף תמונות לאימון האלגוריתם שלהם. עד היום בוצעו 35 מיליון עסקאות בקיוסקים של משגין, וכל עסקה מוסיפה עוד תמונות לאלגוריתם, מה שמחזק אותו.
דנקר, שהגה את הרעיון למערכת התשלום המהירה והקלה בזמן המתנה בתור בקפיטריה, אומר שהמערכת כעת מדויקת ביותר מ-99%. "זה נהיה קשה יותר באופן אקספוננציאלי ככל שמתקרבים ליעד של 95%", הוא אומר.
כמעט עשור לאחר מכן, משגין מתחרה בשוק צפוף יותר ויותר. בינה מלאכותית וטכנולוגיית ראייה ממוחשבת שינו ב-180 מעלות את חוויית הקמעונאות המודרנית: החל מהמראות החכמות של H&M המופעלות באמצעות קול ומאפשרות לקונים לצלם סלפי ועד לעגלות הסופר החכמות של אמזון המשתמשות בראייה ממוחשבת כדי לסרוק פריטים ולשלם דרך העגלה עצמה.
מעודדים אבטלה?
טכנולוגיית התשלום החכמה צפויה להיות שוק של כ-400 מיליארד דולר עד 2025, על פי מכון המחקר ג'וניפר. בשנת 2021, Instacart רכשה את פלטפורמת התשלום הטכנולוגית Caper AI. סטארט-אפים אחרים של בינה מלאכותית באותה קטגוריה, כמו Trigo הישראלית ו-Shopic רק הוסיפו לבאזז סביב התחום, מה שבסופו של דבר הצית חששות לגבי האופן שבו קופות חכמות יגרמו לפיטורי עובדים, רובם נשים.
אבל המייסדים אומרים שהחברה שלהם רק פותחת עוד מקומות עבודה. "רבים מהלקוחות שלנו מנסים באופן פעיל למלא אלפי משרות פתוחות. משגין עוזרת לעובדים שלהם להתמקד בדברים שאתה לא יכול לעשות עם אוטומציה", אומר סריבסטווה.
משגין גובה כ-1,000 דולר למכונה לחודש, בעוד שעלות הייצור נמוכה מהמתחרים. החומרה מיוצרת בקליפורניה, במקום להיות מיובאת ממדינות אחרות. "למעשה אנחנו משתמשים בחומרה ממש זולה במצלמות, ואנחנו יכולים לפרוס אתר תוך 15 דקות", אומר סריבסטווה. באזורים עם קישוריות לקויה, מערכות התשלום של משגין מקבלות מזומן ויכולות לתפקד גם ללא אינטרנט.
את הקיוסקים של החברה ניתן למצוא במדיסון סקוור גארדן בניו יורק ובאצטדיון Arrowhead בקנזס סיטי, בין שאר הזירות המרכזיות. אפשר לראות אותם גם בשדות תעופה גדולים כמו גם בחנויות הנוחות של דלק ארה"ב בטקסס.