גזרו קופון: הבנקים הרוויחו 30-50 מיליון דולר על עסקת רוזנפט-BP

עסקת הנפט הענקית של חברת רוזנפט הניבה לבנקים הגדולים בעולם רווחים של 30-50 מיליון דולר. המוסדות הפיננסים קיבלו את התשלום עבור שירותים שנתנו לשני הצדדים בעסקה שתחומי התיווך והייעוץ הפיננסי. העסקה במסגרתה מכרה חברת BP את השליטה בפרויקט TNK-BP לרוזנפט הפכה את חברת הנפט הלאומית של רוסיה לגדולה בעולם. 

על פי דיווח של חברת הייעוץ הפיננסי פרימן, הסכום אותו יגזרו הבנקים יהיה נמוך יותר מהמצופה מעסקאות בסכומים כאלה מאחר והבנקים הפחיתו מעט את עמלות העסקה בעקבות לחצים שהפעילה חברת BP בטענה כי יש להוזילן משום שהיא מוכרת את רישיונה לחברה ממשלתית. 

על פי נתונים של חברת פרימן, מחירי העמלות בעסקאות בענף, שמימדיהן קטנים מאלה של פרויקט TNK-BP נע בין 10 מיליון דולר ל-35 מיליון דולר. 

חברת הנפט הגדולה בעולם, רוזנפט | צילום: רויטרס

את הסכום הגדול ביותר צפוי לקבל בנק מורגן סטנלי, ששימש כיועץ הפיננסי הראשי עבור חברת הנפט הבריטית BP. בנוסף גם חברת הייעוץ הפיננסי UBS ובנק קרדיט סוויס גילמו תפקיד חשוב בצד של BP.

חברת רוזנפט נעזרה בשירותיהם של בנק מורגן סטנלי, חברת סיטי גרופ ובנק אוף אמריקה וכן בשירותיהן של חברות הייעוץ רנסנס קפיטל ולמברט אנרג'י.

חשוב לציין כי העמלות המצויינות לא כוללות את התמורה על שירותי הייעוץ המשפטי שקיבלו חברות הנפט.  

במסגרת העסקה שנחתמה בתחילת השבוע תמכור חברת BP את שליטתה בפרויקט TNK-BP לרוזנפט תמורת 55 מיליארד דולר, כאשר BP תקבל 12.3 מיליארד דולר במזומן וכן 18.5% מהמניות של רוזנפט, מה שיגדיל את שליטתה של BP ברוזנפט ל- 19.75%. 

בנוסף רוזנפט תרכוש גם את חלקה של חברת AAR, קונסוציום של ארבע חברות אנרגיה רוסיות אחרות בפרויקט TNK-BP תמורת 28 מיליארד דולר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן