המחליף של ה"האמר" בצבא ארה"ב: ג'יפ משוכלל עם הנעה חשמלית

לפני כארבע שנים הוטלה על "המרכז למחקר וניוד" של צבא היבשה האמריקאי המשימה לפתח מחליף לג'יפ ההאמר המזדקן עם הנחיה ברורה: "לאזן בין יכולת לשאת משקל, ביצועים והגנה" – ולעשות זאת מבלי להגיע לעלויות אסטרונומיות.

אותו מרכז פיתוח אכן הצליח לשלב באב הטיפוס בין הדרישות השונות, ולאחרונה נראה שגם סיפק מענה לדרישה נוספת: הנעה חשמלית, אשר תאפשר לכוחות המיוחדים תנוחה מבצעית שקטה במיוחד. הנעה חשמלית או היברידית לכלי רכב מבצעיים אינה דבר חדש, נבחנה בעבר ואף הוצגו אבי טיפוס מעניינים למדי, בהם אפילו אופנוע חשמלי של חברת ג'נרל מוטורס.

דגם האבטיפוס של ה"בוקסר" החדש | מתוך יוטיוב

האב-טיפוס שבווידאו המצורף שוקל כמעט כמו האמר – 6,300 ק"ג – והוא מונע במנוע טורבו דיזל של סובארו המפיק 175 כ"ס וכ-30 קג"מ. אך מנוע זה רחוק מלהיות מספיק לשנע משקל כה גדול, ולכן ה"בוקסר" מתוגבר על ידי שני מנועים חשמליים המפיקים עד 370 כ"ס ו-120 קג"מ נוספים. לפי דובר צבא היבשה של ארה"ב, הרכב מסוגל לעבור כ-34 ק"מ באמצעות הנעה חשמלית בלבד, ולהגיע לטווח של 540 קילומטרים באמצעות הנעה משולבת.

העדר שרשרת הנעה מסורתית (אין גל הנע) מאפשר שיפור ההגנה לחיילים בפני מטעני גחון – יתרון נוסף של ההנעה החשמלית. הרכב גם מסוגל לטפס שיפוע קדמי של 25 מעלות ושיפוע צד של 35 מעלות. נכון לשלב זה גם עלותו המשוערת של הכלי הסדרתי אינה בשמים, ונראה כי מחירו לו יעלה על 250,000 דולרים ליחידה.

קשה להאמין כי היה זה היעד אשר עמד לנגד עיניהם של המפתחים בצבא ארה"ב, אך הרכב החדשני בהחלט יסייע למאבק העולמי בזיהום ויפחית את פליטת גזי החממה על ידי צי הרכבים של צבא ארה"ב. עם שורת יתרונות מרשימה שכזו, האם אנו צפויים לראות את הרכב החדש מחליף את הג'יפים המיושנים גם בשורות צה"ל? נחכה ונראה. 

 

לכתבה באתר שטח

עוד באתר שטח:

הכירו את הפורשה מקאן

מבחן רכב: סובארו פורסטר טורבו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן