חבר בוועדת הריכוזיות רומז: "היינו תחת לחצים מצד גורמים עסקיים ופוליטיים"

סיכומי הדיונים בוועדת הריכוזיות נחשפו הבוקר בגלי צה"ל. חברי הועדה מצוטטים בפרוטוקולים כאומרים שמופעלים עליהם לחצים, כאשר אחד מהדוברים אמר כי "חשוב להבין שהועדה מרכזת תשומת לב אדירה מגורמים עסקיים ובתקופה האחרונה גם מגורמים פוליטים".

דובר אחר הוסיף כי "המאבק הגדול יהיה על הוראות המעבר ומכירת האחזקות הקיימות ולא על המגבלות העתידיות". דובר נוסף מצוטט כאומר כי "יש חשש שאם מישהו יחזיק בחלק מהתשתיות, הוא יכול יהיה, אפילו אם רק ברמיזה, לאיים בסגירת ברז על מנת להפעיל לחץ על גורמים שונים במשק ועל הממשלה".

עוד מצוטט בדו"ח אדם האומר כי "קיימת רשימה מסוימת של תופעות לא רצויות שהפירמידה יוצרת – למשל, עושק מיעוט וחוסר יכולת להשתלט על החברות". עוד אמרו במסגרת הוועדה כי "במנדט הנוכחי של הרשות להגבלים עסקיים אין דרך לחקור שוק ריכוזי – נוכל לבדוק את השווקים באופן אקטיבי כאשר יעבור התיקון של מחקרי שוק".

זהבה גלאון. "ניצחון השקיפות" | צילום: מרק ישראל סלם

חברת הכנסת זהבה גלאון, אשר הובילה את המאבק לחשיפת הפרוטוקולים, אמרה הבוקר כי "פרסום סיכומי הדיונים הוא ניצחון של עיקרון השקיפות וזכות הציבור לדעת. אמשיך לפעול לפרסום שמות הדוברים בוועדה".

"מסיכומי הדיונים עולה שיש לפחות קבוצה אחת במשק שיש לה אג'נדה של שליטה ריכוזית והון ושליטה שמאפשרים ניצול את המצב הקיים לטובת צבירה של כוח", הוסיפה גלאון. "יש לאפשר לציבור לשפוט האם ועדת הריכוזיות הושפעה מלחצים חיצוניים", סיכמה.

הוועדה שהוקמה באוקטובר 2010, בחנה את סוגיית התחרותיות הענפית והמשקית מתוך כוונה להפוך את המשק למשוכלל ותחרותי יותר. הוועדה עסקה בשלושה נושאים: אחזקה צולבת של נכסים פיננסיים וריאליים, מבנה אחזקה פירמידלי והקצאת נכסי מדינה.

בראש הוועדה עמד מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, ובתחילת דרכה גם מנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי. חברי הוועדה היו: ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר (שהחליף את פרופ' זוהר גושן), הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג, המפקח על הבנקים, דודו זקן (שהחליף את רוני חזקיהו), המשנה לנגיד בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, הממונה על תקציבים, גל הרשקוביץ' (שהחליף את אודי ניסן), הממונה על ההגבלים העסקים, פרופ' דיויד גילה (שהחליף את רונית קן), המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, והכלכלנית הראשית ברשות ניירות ערך, גיתית גור-גרשגורן.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן