מונית הכסף: באיזו עיר נסיעה למרחק 5 ק"מ עולה מעל 32 דולר, והיכן ממוקמת תל אביב ביחס לעולם?

כל כך הרבה כבר נכתב ונאמר על יוקר המחיה בארץ: החל ממחירי הדיור המאמירים, דרך מחירי הדלק והאלכוהול ועד לסערה התורנית, שכללה במהלך השבוע החולף את מחירי הירקות אשר טיפסו לשיאים חדשים. בין כל הנתונים, הפילוחים והטענות, פרסמה מחלקת המחקר של חברת הענק UBS מדד חדש, אשר בחן תחום אשר פעמים רבות נזנח בצד: מחירי הנסיעה במונית בערים שונות ברחבי העולם.

הנסיעה במונית אמנם לא נחשבת לצורך בסיסי כמו תחבורה ציבורית המונית (דוגמת אוטובוסים או רכבות) ובוודאי שלא ניתנת להשוואה למחירי הירקות, למשל. אך למרות זאת מסבירים גורמים בחברה כי נסיעה במונית נחשבת למדד אמין במיוחד אודות רמת ההוצאות של בני מעמד הביניים: אלו אשר מתבססים פעמים רבות על מוניות, שכן הם יכולים להרשות לעצמם לדלג על נסיעה באוטובוס הציבורי, אך עדיין אינם אמידים דיים כדי להחזיק רכב פרטי בערים הגדולות אשר נבדקו במחקר. לכן, על פי אותם גורמים, מחירי הנסיעה במונית נחשבים למדד אמין ומייצג עבור רמת המחירים אשר נדרשים לשלם בני מעמד הביניים בכל מדינה ומדינה.

לפחות על פי המדד הנוכחי, נראה כי מצבו של מעמד הביניים העירוני בישראל (או לפחות בתל אביב בה נערך המחקר) אינו בכי רע. אנשי החברה בחנו את מחירה הממוצע של נסיעה במונית לאורך 5 קילומטר בלב העיר, במהלך שעות הצהריים. המחיר הממוצע אשר נדרשו הבוחנים לשלם עבור נסיעה בתל אביב עמד על 10.98 דולר (42.18 שקלים) – גבוה בהרבה מיתר ערי המזרח התיכון, אך עדיין נמוך ביחס למרבית הערים אשר נבחנו באירופה.

איפה הכי יקר? | צילום: thinkstockphotos

תל אביב יקרה בהרבה, כאמור, ממדינות נוספות אשר נבחנו באזור המזרח התיכון: כך, למשל, מחיר נסיעה זהה באיסטנבול יעלה לכם 5.66 דולר, בעוד בקהיר תתבקשו לשלם 2.4 דולר בלבד. גם במדינות המזרח הרחוק נסיעה במונית מתגלה כזולה בהרבה: בבייג'ינג תשלמו על הנסיעה 4.42 דולר, בהונג קונג 3.65, בסיאול 4.45 ובטוקיו 7.31. בניו דלהי, אגב, הנהג המקומי יסתפק ב-1.54 דולר בלבד, וגם בקייב הפצועה המחירים צנחו ועומדים כעת על 1.59 דולרים.

מנגד, כאמור, תושבי תל אביב יכולים להתנחם בכך שהנסיעות במוניות בעיר עדיין זולות ביחס לרבות מערי אירופה. העיר היקרה ביותר בעולם לנסיעת מונית על פי המחקר הנוכחי היא בירת נורווגיה אוסלו, ובפער ניכר: נהגי המוניות בעיר דרשו עבור נסיעה בת 5 ק"מ לא פחות מ-32.10 דולר (123.32 שקלים!). גם בציריך השוויצרית דרשו הנהגים מחירים גבוהים במיוחד: 27.59 דולר (106 שקלים). באמסטרדם עמד המחיר הממוצע על 16.22 דולרים, בברלין 14.78 ובפריז 12.43. גם בארה"ב המחירים גבוהים מישראל: בלוס אנג'לס עמד המחיר הממוצע על 15.65 דולר, ובניו יורק על 11.67. בלונדון, אשר נחשבת לעיר היקרה בעולם, נרשמו מחירים זולים יותר מאשר בתל אביב – ועמדו על 10.09 דולר בממוצע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן