Forbes Israel Logo

איזה מין גולש אתה? מחקר חדש חושף חמישה סוגים עולמיים של משתמשים ברשת

חברת מאסטרקארד העולמית ביצעה מחקר על הרגלי הצריכה של אנשים באינטרנט, שחשף חמישה סוגים של משתמשים, כל אחד עם מאפיינים משלו, אשר מיוצגים באופן כמעט שווה על פני כלל האוכלוסייה העולמית. כל "אישיות דיגיטלית" כזאת נמדדה על פי תחושותיהם של המשתמשים, הפעולות שהם מבצעים הקשורות לשיתוף במידע אישי, ולפי מידת החשיבות שהם מייחסים לנתונים הקשורים אליהם.

המחקר בוצע בין החודשים נובמבר 2012 ועד מרץ 2013, בארצות שונות, וכלל סקר שהקיף למעלה מ-9,000 צרכנים דיגיטליים בגילאי 16-65, המעורבים לפחות בפעילות מקוונת אחת בשבוע.

למרות שמרבית הצרכנים כיום מראים בקיאות הולכת וגוברת בניהול זהותם המקוונת, המחקר מגלה כי קיימת היררכיה ברורה בסוג המידע אותו הם מוכנים לשתף, ומידת האמון שלהם בארגון מולו הם פועלים תלויה בסוג הארגון.

ברשת קיימות 5 זהויות מוגדרות ושונות | אילוסטרציה: shutterstock

איזה "אישיות דיגיטלית" אתה?

1. ״משתפים פתוחים״ (Open Sharers): כ-21% מהצרכנים המקוונים משתייכים לקטגוריה זו, אשר נוטה לכלול יותר גברים (60%) מנשים. משתפים פתוחים הם הקבוצה "הדיגיטלית" ביותר מבין החמש, וחבריה נוטים להתנהלות ופעילויות מקוונות שלעתים מגלמות גם סיכון. מחצית מהם גולשים ברשת יותר מ-10 פעמים ביום, וכאשר הם משתפים את המידע האישי שלהם הם מצפים לקבל בתמורה הנחות וגישה לשירותים שונים.

2. ״מתקשרים פשוטים״ (Simply Interactors): קבוצת האישיות הזו (21%) כוללת כמה ממשתמשי הרשתות החברתיות המסורים ביותר, אולם הם אינם צרכנים דיגיטליים בעלי ידע רב בטכנולוגיה. בכל הנוגע לקניות מקוונות, מרביתם (80%) יבצעו את המחקר אודות המוצרים באופן מקוון, אך 63% יעדיפו בכל זאת לערוך קניות בחנויות "אמיתיות". למרות שמידע אודותיהם משמש למיקוד הפניות השיווקיות אליהם, הם לא מייחסים ערך רב לנתונים שלהם, ולכן לא מביעים דאגה מיוחדת בנוגע לשימוש בהם.

3. ״קונים בלבד״ (Solely Shoppers): קבוצת האישיות המקוונת הזו מאופיינת בהסתמכות על האינטרנט למטרת עריכת מחקרי שוק וביצוע קניות חכמות. מרביתם המוחלט (90%), אשר מהווה 21% אחוזים מכלל הצרכנים המקוונים, מבצעים מחקר אודות מוצרים באופן מקוון בטרם הקניה, ומחציתם נעזרים בטלפון הסלולרי שלהם על מנת לבדוק מחירים. למרבה ההפתעה, יש לחברי הקבוצה הזו מודעות נמוכה בנוגע לשיווק ממוקד – רק 37% מהם מודעים לכך שאתרי מדיה חברתית עושים שימוש בנתונים האישיים שלהם לצרכי התאמת פרסומות.

4. ״משתמשים פסיביים״ (Passive Users): כפי שמרמז השם, חברי הקבוצה הזו עדיין לא השתכנעו לגמרי בערכו של האינטרנט, ולפיכך נוטים לבלות את כמות הזמן הפחותה ביותר בגלישה ברשת בהשוואה לכל שאר הקבוצות. משתמשים פסיביים, המהווים 20% מכלל הצרכנים המקוונים, משתמשים פחות ברשתות חברתיות (48% בלבד), ואינם מבצעים כמות רבה של רכישות באינטרנט. בהשוואה לחברי הקבוצות האחרות, הם נוטים יותר לבצע קניות באמצעות הטלפון הסלולרי שלהם, ומביעים נכונות רבה יותר לספק את הנתונים האישיים שלהם בתמורה למשהו.

5. ״מגינים פרואקטיביים״ (Proactive Protectors): חברי הקבוצה הזו, המהווים 17% מכלל הצרכנים המקוונים, מודעים מאוד לשיווק ממוקד. למעשה, 82% מהם מודעים לכך שמשווקים יכולים להציג בפניהם פרסומות המתבססות על היסטוריית החיפושים והגלישה שלהם. הם נוטים להשתמש פחות ברשתות חברתיות, שומרים בקנאות רבה יותר על הגדרות הפרטיות שלהם לעומת שאר הקבוצות, ונוקטים צעדים על מנת להגן ולשלוט בעקבות הדיגיטליים שלהם.

בניגוד לפילוח המעניין, המאפשר להנגיד תוכן שיווקי לכל אחד מסוגי המשתמשים הללו, מעניין לגלות שדווקא בפרטמטרים ה"רגילים" של גיל, הכנסה ומקום מגורים, לא ניתן להצביע על נטיה ספציפית כלפי כל אחת מהקבוצות

דנאל כהן, מנכ"ל מסטרקארד ישראל, מספר שגם בישראל זוהו הרגלים דומים מאד לממצאי המחקר הנוכחי, ואף חדים יותר. ממחקר שנערך השנה בישראל נמצא כי "63% מהישראלים המחזיקים בסמארטפון או טאבלט נעזרו בו לשימושים כדוגמת בנקאות, חנייה, הזמנת כרטיסי קולנוע, תשלום חשבונות ואפילו צ'ק-אין מקוון לטיסות לחו"ל".

אז איזה אישיות דיגיטלית יש לכם?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.