Forbes Israel Logo

בלעדי לפורבס // מורי ארקין: זה נחמד להיות מיליארדר

שווי: 1.05 מיליארד דולר
מקור: תרופות
גיל: 60
אזרחות: ישראל
דירוג עולמי: 1332

איש העסקים משה (מורי) ארקין נכנס ל"מועדון המיליארד" של מגזין פורבס העולמי, בו חברים, בהתאם לשמו, אנשים אשר הונם מוערך במיליארד דולר או יותר. ארקין מתאר את כניסתו למועדון כ"מזל מוחלט". ארקין, בוגר יחידה 8200, הגיע בחודש אוגוסט למקום השלישי בדירוג יוצאי היחידות המובחרות בצה"ל, והונו הוערך עוד אז במיליארד דולר.

את הונו הראשוני הרוויח ארקין ב-2005, כשמכר את חברת התרופות הגנריות אגיס לחברת פריגו ב-390 מיליון דולר. מחצית מהסכום הוא קיבל במזומן, ואת חציו השני במניות – והחצי השני הוא זה שהשתלם לו במיוחד. מניות פריגו נסקו ב-500% מאז 2005, מה שהביא לכך ש-10 מיליון המניות שקיבל ארקין כשמכר את אגיס היו שווות לו היום מיליארד דולר אם היה מחזיק בכולן. אך ארקין מוכר מניות מאז 2008, וכעת הוא מאשר כי ברשותו רק רבע מהנתח שהחזיק בפריגו, בשווי רבע מיליארד דולר. שאר הכסף הושקע בנכסים אחרים, כולל ברכישת 3% ממניות בנק הפועלים. אך ארקין השקיע גם במספר סטארט אפים ישראלים בתחום הרפואה. המהלכים הללו השתלמו, והפכו את ארקין למיליארדר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ארקין, בן 60, שירת ביחידה 8200 כשאביו הקים חברת הפצת תרופות קטנה. הוא סיים את השירות ב-1972 כדי לעזור לאביו, אך השניים הבינו שסוף לא נעים צפוי למיזם: חברות התרופות הגדולות החלו להקים לעצמן מחלקות הפצה, מה שצפוי היה למחוק מהשוק חברות צד שלישי. ארקין היה אחראי על שינוי מיקוד העסק מהפצה לייצור תרופות גנריות, וב-1983 הוא קרא לחברה אגיס תעשיות.

הוא ניהל את אגיס במשך שני עשורים, לפני שהחל בניסיונות למכור אותה לחברות הגדולות. מגעים עם Ivax ב-2004 לא הבשילו, אך מאוחר יותר באותה שנה נסגרה העסקה עם פריגו, אשר הייתה מוכנה לשלם פרמיה של 21% מעל שווי השוק של החברה, שהגיע ל-700 מיליון דולר. "היה לנו עסק מבטיח בשוק התרופות הגנריות בארה"ב, אך אהבתי את המסה הקריטית שפריגו הציעה למקסום הפוטנציאל שלנו, חשבתי שזו הייתה עסקה טובה", הוא אומר.

עדיין חולם על אמנות. ארקין | צילום: יח"צ

באותה השנה, חבר ארקין למיליארדר חיים סבן והשניים רכשו 30% מחברת בזק מן הממשלה. ארקין העמיד 10% מההון עבור הרכישה, ושלט ב-3% מהחברה. סבן וארקין החזיקו בבזק במשך חמש שנים, לפני שמכרו אותה ב-2010, וארקין קיבל תשואה נאה על חלקו בחברה. "אני לא מבין את עולם התקשורת", הוא אמר בזמנו. מאז, הוא דובק בתחומים בהם הוא שולט.

כעת ארקין מפקח על 100 מיליון דולר מהונו האישי המושקעים בקרוב ל-15 חברות סטארט אפ בתחום הרפואי, רבות תחת המטריה של ארקין השקעות. "אלה זמנים מלהיבים למי שמעורב במיזמים ישראלים", הוא אומר.

לארקין אישה ושלושה ילדים, והוא אומר שלהיות מיליארדר זה נחמד, אך זה לא מה שעושה אותו מאושר. "אשתי תמיד רוצה שנתרום יותר כסף", הוא אומר. כשהוא תורם, הוא מתמקד בעיקר במיזמים בתחום החינוך. עם זאת, כששואלים אותו על נקודה משמעותית בחייו, הוא מזכיר מאמר שכתב ב-1997 ופורסם במגזין אמנות – ובו הוא מנתח יצירה של מיכאלאנג'לו – כאחד מההישגים הגדולים שלו. עם זאת, הוא לא אוסף אמנות מתקופת הרנסנס. עדיין לא, לפחות.

כתבות נוספות בנושא:

דירוג פורבס: 10 בוגרי היחידות המובחרות העשירים ביותר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.