Forbes Israel Logo

גר בדמשק, לומד בטכניון: אלפי נרשמים ממדינות ערב לקורס מקוון שמעלה המוסד הטכנולוגי הישראלי

אלפי סטודנטים ממדינות ערב, בהן ערב הסעודית, מצרים ואף סוריה נרשמו לקורס מטעם הטכניון – המוסד החיפאי הוותיק והיוקרתי. לא מדובר בבדיחה, וגם לא פספסתם שום הסכם שלום אזורי – מדובר בקורס מקוון אשר יעביר פרופסור חוסאם חאיק באמצעות אתר אתר "קורסיירה" הפופולארי.

"קורסיירה" היא פלטפורמת אינטרנט כלל עולמית, אליה מעלים מוסדות אקדמאים מובילים מרחבי העולם קורסים מקוונים שלמים. בנוסף להרצאות הווידאו המהוות את שילדת הקורס, מהסטודנטים הנרשמים נדרשת חובת הגשת תרגילים באופן שוטף (לרבות הגשת מטלת סיום), קיום קשר רציף עם צוות הקורס, ועוד מגוון חובות ומטלות.

באמצעות האתר, ניתנת גישה לידע אקדמי לאנשים מרחבי העולם כולו, לרבות ממדינות העולם השלישי. אנשים אשר סביר להניח כי ללא האתר לא היו נחשפים לעולם לידע מסוג זה, בוודאי שלא היו זוכים ללמוד אותו מפי מיטב המומחים בעולם. ובנוסף לצבירת הידע, מוסדות אקדמאים רבים בעולם (לרבות הטכניון) מכירים בקורסים לטובת "נקודות זכות" הנדרשות מהסטודנטים במהלך לימודיהם.

השנה החליט גם הטכניון להצטרף לשורת אוניברסיטאות מובילות מהעולם, ולהציע קורסים מקוונים שלמים באמצעות האתר. לשם כך התגייס פרופסור חוסאם חאיק, אשר בנה קורס העוסק בננו-טכנולוגיה, או ליתר דיוק – בננו חיישנים. את הקורס הוא מעביר בשלוש שפות שונות – בעברית, בכיתות הטכניון, ובאנגלית ובערבית באופן מקוון. זאת במטרה להגיע לקהל סטודנטים גדול ומגוון ככל הניתן – ולהפיץ את הידע לכמה שיותר בני אדם.

"למדע ולאקדמיה אין גבולות". פרופסור חאיק | צילום: יח"צ

"למדע ולאקדמיה אין גבולות", אומר פרופסור חאיק בראיון מיוחד, "אנחנו שמים דגש על מחשבה אקדמית, ועל הפצת הידע האנושי לכמה שיותר סטודנטים ברחבי העולם. חשוב לנו להראות גם לקהל במדינות ערב שישראל היא מדינה נאורה ומתקדמת, עם אנשים טובים שרוצים שלום".

כיום, כ-5 חודשים לפני עלייתו לאוויר, למעלה מ-20,000 סטודנטים כבר נרשמו לקורס של פרופסור חאיק – מהם 3,000 לקורס שיינתן בשפה הערבית. מבט בנתוני ההרשמה מגלה כי בין הנרשמים ניתן למצוא 700 נרשמים מערב הסעודית, 600 ממצרים וכ-400 מסוריה. "אלפי הנרשמים ממדינות ערב מוכיחים את המשמעות והחשיבות של הפרויקט הזה" ממשיך פרופסור חאיק. "בדף הקורס ובמהלך ההרשמה מודגש כי מדובר במוסד ישראלי. האלפים שנרשמים יודעים ללא ספק כי אנו ישראלים, והם נרשמים בשמחה".

מנגד, לדבריו, יש גם כאלו אשר שינו את דעתם לאחר שהבינו כי מדובר במוסד ישראלי: "יש כאלו שכבר החלו את תהליך הרישום והיו איתי בקשר, ולאחר שפתאום הבינו כי מדובר בטכניון בחיפה כתבו דברים קשים, והצהירו ש'לא ישתפו פעולה עם האויב הציוני'. לראייתי, ההפסד כולו שלהם. הם מונעים מעצמם את היכולת ללמוד, להתפתח ולהתקדם עקב שנאה ופחד. גם בארץ היו לא מעט תגובות קיצוניות ומכוערות של אנשים שהפכו עיוורים מרוב שנאה. זה מצער, אבל נותן מוטיבציה גדולה להמשיך ולהתקדם".

בין שלל התגובות, היו כאלו אשר האשימו את פרופסור חאיק ואת הטכניון ב"העברת ידע לאויב, אשר לבסוף ישמש לפיתוח כלי נשק שיופנו נגדנו". לדבריו, אלו האשמות מגוחכות: "הידע המועבר בקורס לא יוכל לשמש לשום פיתוח של כלי נשק כלשהו. הידע היישומי היחיד אשר ניתן להפיק מהקורס הוא בתחום אבחון המחלות והטיפול בבני אדם. אנשים יכולים להאשים ולקלל, אבל אנחנו עושים את שלנו".

יודעים בבירור שמדובר במוסד ישראלי. תמונת אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

פרופסור חאיק רואה בקורס כשליחות ממשית לטובת העולם. הקורס, כמו יתר הקורסים באתר "קורסיירה" ניתן בחינם, ופרופסור חאיק בונה את מערכי השיעור השונים (בשלוש שפות) בהתנדבות מוחלטת. לדבריו, "חשוב לזכור שלאזרחים רבים ברחבי העולם אין כל נגישות לידע האקדמי המתקדם ביותר, כשם שיש לנו בישראל. הרמה האקדמית בישראל גבוהה, והפצת הידע לעולם כולו היא תרומתנו לאנושות". בנוסף, הוא מאמין שמהלך כזה יוביל לשיפור תדמיתה של ישראל, בקרב הציבור הערבי ובעולם כולו: "חשוב להראות לכולם שיש פה רמה מדעית פנטסטית. יש פה מדינה מתקדמת, עם אנשים חכמים והגונים שרוצים לחיות בשלום".

בין שלל התגובות הקיצוניות שמגיעות – ממדינות ערב ובמדינת ישראל – פרופסור חוסאם חאיק ממשיך לעבוד קשה ובהתנדבות, ומחכה בקוצר רוח לפתיחת הקורס. "הלימודים המקוונים צוברים יותר ויותר פופולאריות ברחבי העולם, ומוסדות מובילים נוספים נותנים את ברכתם למהלך. יש אומרים שזהו 'צונאמי' ששוטף את המערכת – ואני שמח שאנו נהיה אחד הגלים המובילים בצונאמי הזה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.