Forbes Israel Logo

האם אפשר לסמוך על עזרת הבנקים המרכזיים?

"לפי דעתי, תמיד כדאי להיות עם שני שקים על הגב. כך שאם מישהו מבקש ממך עזרה, תמיד תוכל להגיד לו: הי, מצטער, אני בדיוק עסוק עם השני שקים האלה." – ג'ון הנדי מתוך הספר "מחשבות עמוקות"

יתכן שהציפיות של השוק מהבנקים המרכזיים גבוהות מידי
 

הבנק המרכזי בסין – ההערכות בשוק הן כי הפחתת יחס הרזרבה הנדרש מהבנקים במדינה תהיה האפשרות המועדפת על קובעי המדיניות שם, מה שכמובן יגדיל את כמות הכסף ואת עלויות המימון ובכך יתמוך בכלכלה השניה בגודלה בעולם. למרות שמדובר בסבירות גבוהה, ממש לא בטוח שההשפעות יהיו מהותיות בהמשך, כאשר הציפיות כבר נמצאות בשוק והבנק המרכזי בסין כבר הפחית מאז חודש נובמבר האחרון את יחס הרזרבה שלוש פעמים, וכן בחודש שעבר הפחית את הריבית, לראשונה מאז שנת 2008. כלומר, איך הוא עוד יכול להפתיע? ההשפעות הגדולות של המדיניות המוניטארית בסין על השוק כנראה כבר מאחורינו.

הבנק המרכזי בארה"ב – אכזב בחודש שעבר את המשקיעים שלא הכריז על QE3, אלא רק על תוכנית מתונה בהרבה, של הרחבת מבצע טוויסט. עם זאת, הפחתת התחזיות הכלכליות שלו שכנעה את המשקיעים ש-QE3 עדיין על השולחן.  זאת משום שקודם כל, QE3 צפוי להתמקד גם ברכישות אג"ח מגובות נכסים, כלומר בעיקר משכנתאות. שוק הנדל"ן הקפוא והרצון לעזור למשקי הבית להחליף את המשכנתאות הקיימות בזולות יותר תומכות מאד במהלך.

בנוסף, תחזיות כלכליות מתונות יותר של הפד, בניהן העלאת שיעור האבטלה הצפוי ל- 2012 ל- 8.2%, תומכות באיתות נוסף לשוק שהריביות לא צפויות לעלות למשך תקופת זמן ממושכת, דבר שאפשרי גם ע"י הרכזה על QE3.

 ISM ליוני ירד אל מתחת לקונצנזוס החזאים ל- 49.7. כאשר רמה מתחת ל-50 מאותת על התכווצות סקטור התעשייה. הסעיף החלש ביותר בדיו"ח היה סעיף מחירי חומרי הגלם וסחורות, שהוא אינדיקטור דיפלציוני. כמו כן, תחזיות האינפלציה הן של השוק, הן של הפד והן של האנליסטים בירידה, גם על רקע הירידה במחריי הסחורות והתחזקות הדולר בעולם.

מצד שני, יש גם סיבות לאי קיום ה-QE3. ראשית, לאור הבחירות הקרובות לנשיאות בארה"ב עלול הפד להיות מואשם כללי מדיני ובכך לפגוע באמינותו. מצד שני, אם יחליט ברננקי לתמוך באובאמה אז כבר יעדיף לעשות זאת קרוב עוד יותר לבחירות. בנוסף, שתי ההרחבות המוניטאריות הקודמות בוצעו בשוק מניות דובי. למרות הירידות עד כה בארה"ב, הן עדיין נחשבות צנועות ביחס לטריגרים הקודמים.

כמו כן, תוכנית QE3 עלולה לחזק את הביקורת הציבורית מכיווון שהנהנים הישירים ממנה יהיו הבנקים, בעיקר דרך מכירת אג"ח מגובה משכנתאות לפד. בנוסף, למרות החולשה בשוק הדיור, הוא אינדיקטור מפגר ולכן הפד יעדיף אולי לחכות לפחות לסוף תוכנית טוויסט שהוארכה כזכור עד לסוף השנה.

כמו כן, הפד יתכן יעדיף להמתין ולראות את ההשפעות של הצעדים האחרונים באירופה על הכלכלות ובמיוחד יעכוב אחר תשואות האג"ח של מדינות הפריפריה שבינתיים חזרו לרדת. סיבה נוספת לאי ההרחבה היא שלפד לא נותרו הרבה כלים מוניטארים, יישום QE3 ובמיוחד אם לא יעבוד, עלול לעורר חשש מהעדר רשתות הגנה משמעותיות נוספות.

הנתון החלש מאד אתמול במדד מנהלי הרכש בתעשייה (ראו הרחבה), העלה מאד את הציפיות לתוכנית QE3, אך להערכתנו הפד ימשיך לחכות איתו. לכן, אנו לא חושבים שהימור על עליות כתוצאה מהרכזה על תוכנית QE3 זאת פוזיציה אטרקטיבית.

ומה בנוגע למנגנון היציבות האירופי?

אנג'לה מרקל חזרה מהפסגה בבריסל מותשת, עייפה, רק רצתה לחלוץ נעלים, לשכב מול הטלויזיה ולראות היפה והחנון. אלא שרגע אחד של שקט עוד לא היה לה מאז. הביקורת הפוליטית הפנימית לא נותנת לה מנוח. משלמי המסים הגרמנים מתבשלים עוד ועוד מעצבים מחשש שבסוף יהיו אלה שישלמו את מחיר קריסת הבנקים במדינות הפריפריה באיחוד ומתחילים להדאיג גם אותנו שההסכמות שהושגו בפסגה האירופאית בסוף השבוע ישארו רק על הנייר.

אישור התוכנית צריך עדיין לעבור את בית המשפט החוקתי של גרמניה, תהליך שיקח עפ"י הערכות כשלושה שבועות, בעוד שברקע פינלנד והולנד יצאו נגד רכישת החוב הריבוני בשוק הפתוח. קיים חשש סביר כי אם ESM לא יאושר באופן מלא בתוך כמה חודשים, היציבות בשוקי העולם לא תאריך ימים.



הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.