Forbes Israel Logo

המזל׳׳ט שירכיב את עצמו – ויהפוך לשלולית סוכר בסוף השימוש

מזל״ט ביולוגי חדש, המורכב ברובו מחומרים טבעיים ומתכלים למעט ״מוחו״ העשוי כסף טהור, יוכל להגיע בקרוב כמעט לכל מקום ויצוייד במנגון להשמדה עצמית אשר ימזער את הפגיעה הסביבתית. השימוש במזל״טים בשנים האחרונות הלך וגדל וכך יכולותיהם: באפשרותם למפות את הסביבה, לעקוב אחר חיות בג׳ונגל ולסקר אזורים מסוכנים מוכי אסונות טבע למיניהם. בראייה לעתיד נראה כי מעבר לשימושים הטריוויאלים שלהם, יעשה באלו שימוש למטלות שגרתיות יותר כדוגמת שילוח מוצרים שקניתם באינטרנט או אספקת שירותים אלחוטיים כמו אינטרנט למקומות נידחים למשל.

חכם וידידותי לסביבה

כמו מכשירים טכנולוגים רבים, כך גם המזל״ט ברגע שמסיים את יעודו הן בשל העובדה שהלך לאיבוד או התפרק – הופך לזבל המזהם את הסביבה. על מנת להתגבר על הזיהום הסביבתי, צוות חוקרים אשר השתתפו בתחרות iGEM המתמקדת ברעיונות לביולוגיה סינטתית, הציגו מזל״ט אשר ביכולתו להרכיב את עצמו בכל מקום ולאחר שסיים את ייעודו או נפגע בדרך, יתכלה ויהפוך לשלולית סוכר שלא תפגע בסביבה. למרות שמרבית חלקי המזל״ט מתכלים באופן טבעי צוות החוקרים העשירו את התערובת המרכיבה אותו באנזימים המעודדים פירוק מהיר יותר, מה שיוביל להשמדה עצמית.

יהפוך לשלולית סוכר בתום השימוש | צילום מסך

גוף המזל״ט עשוי צלולוזה ורכיבי פטריה מצופים בחלבון שצרעות נוהגות להשתמש בו כדי להפוך את קיניהם עמידים למים. היתרון בשימוש ברכיבים אלו הוא העובדה כי הם קלי משקל מטבעם ויחד עם השימוש בחיישנים מהונדסים ניתן אף לבטל את הצורך בשימוש בחשמל. רכיבי המזל״ט אידיאליים וחסכוניים למדי בין היתר בהגעה לחלל בשל משקלם הקל והעובדה כי ביכולתם לגדל את עצמם; אסטרונאוטים יוכלו להביא עימם את המרכיבים הדרושים לבנייתו של המזל״ט למסע הבא שלהם בירח או במאדים ובעת הצורך המזל״ט יבנה את עצמו.

החוקרים עשו שימוש גם בתאים אחרים מהונדסים ביולוגית אשר התפתחו בקרב יצורים החיים בסביבות קיצונית על מנת לסייע בהגנת המזל״ט מטמפרטורות גבוהות וקרינה ועל ידי שמירה והקפדה כי הנזק הסביביתי יהיה מינימלי ביותר. יתרון נוסף של המזל״ט הוא כי בשונה מכל כלי טייס לא מאויש אחר אשר מפתחיו מעוניינים כי יחזור אליהם, אין ציפייה שכזו בעת שימוש במזל״ט הנוכחי בשל העלויות הנמוכות והדאגה לסביבה.


לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: מה חושבות המתכנתות הישראליות על המקצוע בישראל?

עוד בגיקטיים: אלו הם סרטוני היוטיוב הנצפים ביותר בישראל לשנת 2014

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.