Forbes Israel Logo

הסייע הקולי של גוגל ל-iOS: ישאיר את סירי הרחק מאחור

"אני מחבב אותך, סירי, את מגיעה למקומות". כך מסיים מרטין סקורסזה את המחווה שלו לסייעת הוירטואלית של האייפון. אך עם הצגתו של החיפוש הקולי של גוגל עבור מערכת ההפעלה של אפל, ה-iOS, החסרונות של סירי מובלטים. הבעיה היא נתונים בהקשר: לגוגל יש אותם (והרבה), בעוד אפל צריכה לקנות אותם בחתיכות – מ"ילפ", מיאהו, וכן – אפילו מגוגל.

במבחן שנערך ופורסם MacRumors, אחת הסמכויות בתחום, גוגל הייתה אחראית ללא פחות מ-60% מתזונת הנתונים של סירי: "מתוך חיפושים שכללו פקודות (כמו 'התקשר ל-' או 'שלח טקסט'), גוגל יכלה לספק 60% מהתשובות, ילפ – 20%, וולפראם-אלפא 14%, יאהו 4% ו-ויקיפדיה 2%. מעבר לזה, גוגל מספקת 100% מתוצאות הניווט, 61% מתוצאות האינפורמציה, 48% מהתוצאות המסחריות ו-42% מהתוצאות המקומיות, אם לשבור את ההסתמכות על סירי עוד יותר. מבין המנועים האחרים, ילפ סיפקה הכי הרבה תוצאות מקומיות (51%) ותוצאות מסחריות (51%), בעוד וולפראם אלפא סיפקה 34% מתוצאות האינפורמציה. ואפל, בזעמה האנדרואידי, מחפשת – כך נראה – לחתוך את קשריה עם גוגל ככל האפשר. אז נראה שסירי לא מגיעה לשום מקום, אדון סקורסזה. 

עדיין לא סייע אישי, אבל בדרך. משרדי גוגל | צילום: רויטרס

לאפליקציית החיפוש של גוגל ל-iOS יש עכשיו אייקון הפעלה קולית בדיוק כמו למקבילתו המוטמעת במערכת האנדרואיד, וזה עובד היטב. זה עדיין לא סייע אישי במלוא המובן: חיפוש קולי מחפש רק ברשת כרגע, אבל תחת הסבירות הגבוהה שהג'ימייל ונתוני האפליקציות של המשתמש יהפכו (ע"י המשתמש) ניתנים לחיפוש גם הם – גוגל מצויה כמטווחי קשת מהפונקציונליות של סירי.

חוץ מזה, גוגל שיפרה את ממשק המשתמש שלה לחלק מסוגי תוצאות האינפורמציה -כמו מעקב אחר טיסות והמרת מטבע – במכשירים הסלולריים, וכעת הם מוצגים בקופסה גדולה, יפה ומשובבת עין בחלקו העליון של המסך. אלו הושאלו מה"כרטיסים" מאפליקציית ה"גוגל נאו" המוטמעת אל הטאבלט נקסוס 7. בקרוב, שכנחפש נושא פופולרי (נגיד, "מלחיני ג'ז מפורסמים"), התוצאות יפוצלו בקרוסלה ויזואלית בפסגת העמוד. כל אלה נתמכים ע"י גרף היידע של גוגל, ש"כרגע מכיל יותר מ-500 מיליון פריטים, ויותר מ-3.5 מיליארד עובדות על הפריטים האלה ויחסים ביניהם". ולא מדובר פה במקור סטטיסטי אלא בנתוני אמת.

כשכל המידע ההקשרי הזה כולל את הנתונים העצמיים של המתשמש, הוא מתקרב לעמדת סייע אישי. גוגל נאו לא קובעת לך מחדש את הפגישות כמו סירי, אבל היא כן שולפת עבורך מידע רלוונטי כשאתה צריך אותו, בהתבסס על הדואר, לוח השנה ושאר אפליקציות הגוגל של המשתמש. זו דוגמה מצויינת לאיך שגוגל עושה מה שרק היא יכולה לעשות, ומה שזמין כעת רק לנקסוס 7 – בקרוב יהיה זמין גם לסלולרי למחשב הנייח.

שווה לשים לב שגוגל לא אמצה פרסונה דמויית-סירי לא לחיפוש הקולי שלה ולא לשירותי "גוגל נאו" החדשים שלה. בהתחשב בבעיות שיש לגוגל עם האנדרואיד מול אפל, לא מפתיע שהם נוקטים גישה שונה. בהיותה גוגל, סביר להניח כי יש באמתחתה איזה נשק משמיד-סירי על בטוח. אם ייפתח יישום ממשק המשתמש של כל זה למפתחים, כך שהם יוכלו ליצור פרסונה מותאמת על גבי החיפוש הקולי, גוגל נאו וגרף היידע – סירי בהחלט תידחק הצידה ע"י קקופוניה של קולות מוכווני-אינפורמציה יותר, המונחים על סורי פרסונה ספציפיים.

אבל אפל לא יושבת על הספסל מול כל זה. בבלוג ה"אפל אינסיידר כבר כתבו שגוגל תיתקל בכמה מהמורות בדרך, ואפל יכולה להוסיף עליהן. ראשית, גוגל נאו דורשת את הגרסה האחרונה של אנדרואיד (ג'ליבין 4.1) וכרגע, פחות מ-1% מבין המשתמשים באנדרואיד שדרגו אליה. "יותר מ-80% מבסיס המשתמשים הפעיל של תקועים עם גירסת האנדרואיד של 2010", צוין בבלוג, "כשבניגוד לזה אפל בדיוק ציינה כי 80% ממשתמשי iOOS מריצים את גרסת 5.0 העדכנית ביותר. אפל גם מכרה יותר אייפונים מדגם 4S, שיכולים להריץ את סירי, מאשר כל דורות האייפון הקודמים שלה ביחד".

בסיס משתמשים עם גרסה עדכנית. הסירי של אפל מודגמת בידי המנכ"ל טים קוק | צילום: רויטרס

חיפוש קולי, ואלמנט הכרטיסים מהגוגל נאו, הם ניסיונותיה של גוגל לעקוף את הפיזור ולהביא את הפונקציונליות לידי המשתמשים באופן מיידי. אבל כל אפליקציה שגוגל מוסרת לאפ-סטור של אפל לאישור יכולה להתעכב ע"י אפל אם היא מחליטה שהיא דומה מידי לסירי בתפקוד או בעיצוב. כך עיכבה אפל את האישור ל"גוגל ווייס" למעלה משנה, ושמרה את "מוצא החברים" של גוגל באפלה כשנתיים בעוד היא בוחנת את האפשרויות הגלומות בו. כל אלה הותירו את גוגל להיסמך על אפליקציות רשת אלטרנטיביות לאלו שבאו עם האפ-סטור". 

אז גם אם לא בטוח שסירי תפסיד במירוץ נגד גוגל, היא בהחלט נכנסת כאן למרדף במתח גבוה דרך רחובות צרים ופתלתלים.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.