Forbes Israel Logo

הראיון האחרון של חלוצת המצוינות: "לאותה שאלה יש אינסוף תשובות"

ד"ר אריקה לנדאו, מייסדת מכון לנדאו וחלוצת תחום טיפוח המצוינות והמחוננות בארץ, מתה היום בגיל 82. בחודש מרץ האחרון נכללה לנדאו בדירוג 50 הנשים החזקות בישראל, ובכתבה הנלווית היא סיפרה למגזין פורבס על מפעל החיים שלה, על היצירתיות שניסתה לטפח וגם על ההמשכיות של הזרעים שטמנה.

להלן הכתבה במלואה:

אם תפשפשו בקורות החיים של האושיות המשפיעות בישראל, סיכויים גבוהים שתאתרו בהם גם לימודים במכון של ד"ר אריקה לנדאו, חלוצת טיפוח המצוינות והמחוננות בארץ.

כוהנת החינוך בת ה־82, תלמידתם של פרופסור ישעיהו לייבוביץ' ומרטין בובר, שזכתה השנה בשני פרסי מפעל חיים, הבינה ברגישותה כבר לפני חמישים שנה, שחינוך מצוין הוא עניין הוליסטי – מונח כל כך אופנתי ורלוונטי כיום. 

האישה האלגנטית והמרשימה, עם התסרוקת המזוהה, שניחנה גם בחביבות כובשת וחמימה, ידועה בעיקר הודות לגישה היצירתית שטוותה בחלוף השנים, שעיקרה טיפוח האינדיבידואליות של כל ילד וילדה, דרך לימוד שאינו רק עבור ההישג, אלא בעיקר לשם ההנאה ומתוך תפישה שמדע אינו חשוב יותר מאמנות ושהישגים אישיים חשובים לא פחות ממעורבות חברתית וטובת החברה. 

בתחילת דרכה נאבקה לנדאו עד שהצליחה לשכנע את המועצות הפדגוגיות של משרד החינוך כי רבים מהתלמידים שמפריעים בשיעורים, הם ילדים מוכשרים ומחוננים שמשתעממים במסגרת הרגילה וזקוקים לסביבה שתאפשר להם לפרוח. ב־1969 הקימה את "המכון לקידום נוער שוחר אמנות ומדע" באוניברסיטת תל אביב, הידוע כיום כ"מכון לקידום נוער ליצירתיות ומצוינות", בבסיסו עומדת הגישה היצירתית שפיתחה. 


לנדאו | צילום: יח"צ

44 שנים ולמעלה מ־40 אלף תלמידים מאוחר יותר, לד"ר לנדאו יש הוכחות מוצקות בשטח; אנשי עסקים ויזמים גדולים, ביניהם שי אגסי וינקי מרגלית, מנכ"ל אל על ומפקד חיל האוויר לשעבר האלוף במיל' אליעזר שקדי, שר האוצר היוצא יובל שטייניץ, אנשי אקדמיה בכירים ואנשי רוח, תרבות ותקשורת, ביניהם אתגר קרת, דנה מודן, יעקב אילון, איתי אנגל וגיא זוהר – כל אלה זכו למגע הקסם של לנדאו כשהיו צעירים, וזו רשימה חלקית ביותר. 

גם רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי הטרייה, שנמצאת במקום השני בדירוג פורבס, למדה במכון של לנדאו בהיותה ילדה, ואילו שרה נתניהו, מובילת הדירוג, שימשה שם כמאבחנת פסיכוטכנית. "קרה לי כבר שהעובדים, כולל מנקה הרצפות, אמרו: 'הנה המורה של הבוס שלנו'", אומרת לנדאו בגאווה לפורבס. 

למכון, עמותה ציבורית ללא כוונת רווח, יש שלוחות בראש העין ובהרצליה ופרויקט חברתי שפועל בקרב הקהילה האתיופית בנתניה. מודל פעילותו אומץ ברחבי העולם (בהונגריה, גרמניה, צ'ילה, ברזיל, דרום קוריאה, ספרד ועוד). במבט של כמה עשורים לאחור, ללנדאו אין ספק שהגישה היצירתית שלה חלחלה להתנהלות היומיומית של מובילי הדעה ומקבלי ההחלטות המובילים בישראל.

איך את מזהה את ההשפעה שלך?

"אני שואלת אותם – תגיד לי, מה אתה זוכר מהחוגים שלנו? והם עונים לי – חשיבה יצירתית, שיש אינסוף תשובות לאותה שאלה ששאלתי. השאלות האלו הולכות יחד עם הילד לתוך הבגרות, וכשאני שומעת על זה, אני מאוד מרוצה. אנחנו נותנים לילד את ההרגשה שבכל תשובה יש עוד ועוד שאלות, אלטרנטיבות, קריטריונים. כל שאלה פותחת עולם חדש בפני הילד. הגישה היצירתית מכינה את הילד לקראת העתיד ומלמדת אותו לפתוח בפניו את העולמות".

במכון מתגאים בכך שרבים מבין תלמידי המכון לאורך השנים הם ילדיהם של הורים שלמדו בו בצעירותם, וכך דור אחר דור ממשיך את דרכה של ניצולת השואה, שלא הביאה ילדים בעצמה מתוך בחירה ("לא יכולתי להשתחרר מהתחושה של קטסטרופה מעבר לפינה", התייחסה לנושא בעבר).

את הגישה היצירתית הצליחה לנדאו להטמיע גם במשרד החינוך, בזכות המחלקה למחוננים שהוקמה ביוזמתה. המחלקה, שמפקחת על מסגרות המיוחדות למחוננות שקמו ברבות השנים על פי המודל של לנדאו, מקיימת מדי שנה את המבחנים לקבלה למסגרות המיוחדות. הביקוש הגואה הוליד תעשייה שלמה של מכוני הכנה למבחני הקבלה, שמלמדים כיצד לעבור את המבחנים בהצלחה. לנדאו הביעה לא פעם התנגדות נחרצת למכונים האלו, והיא עדיין מאמינה שהם חוטאים למטרה. 

מה את מצפה מעצמך לשנה הקרובה?

"היינו רוצים יותר ויותר להוכיח שהגישה שלנו פועלת אצל ילדים, החל מגן חובה. צריך לשנות את השירותים החינוכיים בארץ. כפי שחיים וייצמן אמר בצורה מאוד ברורה – היכולת של הילדים זה אוצר הטבע שלנו".

לפני כשנתיים פורסם שאת מחפשת מחליף, ובכל זאת את עדיין עומדת בראש המכון. את עדיין בחיפושים?

"יש לי כבר הרבה מאוד אנשים פתוחים שרוצים ללמוד ממני, ואני מאוד גאה בהם. אני מקווה מאוד שהם יביאו לאותה עשייה, בצורה התנסותית ויצירתית".

  • יותר מ־ 40 אלף תלמידים למדו במכון של לנדאו עד היום.
  • טווח גילאי התלמידים נע בין 5 ל-15.

 

לדירוג המלא – הנשים החזקות ביותר בישראל 2013

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.