Forbes Israel Logo

השמיים הם הגבול: 7 מחלקות העסקים הטובות ביותר בישראל

בשנים האחרונות השמיים הופכים צפופים יותר ויותר, והתחרות גוברת ככל שההגעה ממקום למקום הופכת לפשוטה יותר. אם פעם רק אנשים אמידים יכלו להרשות לעצמם לטוס, כיום חברות התעופה כבר מציעות דרגות מחירים שונות, שמתאימות לכל כיס. אך במקביל, החברות גם מציעות שורה של שירותים אטרקטיביים המתבטאים במחיר, ונוסעי מחלקת העסקים, ששירותים מסוימים חשובים להם במיוחד, מעדיפים לשלם את תוספת המחיר ולקבל את השירות המתאים.

קרנן של מחלקות העסקים עולה (בכל העולם), והן הולכות ומתרחבות על חשבון המחלקה הראשונה. רוב הנוסעים במחלקות אלה הם כמובן אנשי עסקים, אך גם כל מי שבידו לשלם את המחיר. החברות מיישרות קו באלמנטים שהן מעניקות, אם מבחינת מיטות בזווית 180 מעלות שיעניקו זמן מנוחה ושינה יקר לנוסעים, או שירותי אינטרנט אלחוטי, שנחוצים לאנשי עסקים המנצלים את זמן הטיסה כדי לעבוד.

משדרגות את הצי

בהשוואה לנוסעי מחלקת התיירים, כל החברות שבדקנו מציעות עדיפות בשירותי הצ'ק אין והבידוק הביטחוני, בכמות הכבודה שניתן לשאת ובשירותי המסועים. כמו כן, בכולן ישנו מושב שנפתח למיטה בזווית של 180 מעלות. ערכות הטיסה (המכילות רכיבים כמו כרית וכיסוי עיניים), שפעם נחשבו למוצר ייחודי, הן דבר שבשגרה כיום במחלקות העסקים. נוסף על כך, כל החברות מציעות שקעים לחשמל, חיבורי USB (מלבד אל על) ומנורה אישית, הנחוצים למי שברצונו לעבוד במהלך הטיסה. אינטרנט אלחוטי הוא נקודה חשובה, ורוב החברות מציעות שירות זה (בכלל המטוס, גם למחלקת תיירים, כשירות הכלול במחיר או בתשלום נוסף) או נמצאות בדרכן להתקנתו. לכל חברה גם חבילת בידור כזו או אחרת, להנעמת זמנם של נוסעי המחלקה, כשלעתים ישנה גם אפשרות להתחבר למחשב הנייד ולראות ממנו סרטים.

קרנן של מחלקות העסקים עולה בכל העולם, על חשבון המחלקה הראשונה | צילום: Fotolia

נקודת הפתיחה של מחלקות העסקים בישראל איננה טובה. חברות תעופה רבות שטסות לכאן אינן מציעות שירותי מחלקת עסקים, ורוב החברות שנחשבות לבעלות מחלקות העסקים הטובות בעולם, עדיין לא הגיעו אלינו. רבות מאלו שכן, עושות זאת במטוסים צרי גוף, ורק בטיסות ההמשך באירופה מחליפות אותם למטוסים רחבים. לכן, בעיקר כשמדובר בחברות שלהן יעדים רבים, חשוב לברר טרם הטיסה מהם דגם המטוס וסוג מחלקת העסקים. לא פעם המטוסים הם מיושנים, ובמקום מושב רגיל של מחלקת עסקים החברות יוצרות תחליף זול באמצעות הוצאת המושב האמצעי בין שני מושבים רגילים. יחד עם זאת, במסגרת התחרות העזה, חברות רבות משדרגות את ציי המטוסים שלהן, במיוחד בטיסות הארוכות – הכוללים את הדרימליינר (בואינג 787), הנחשב למטוס הנוסעים המתקדם בעולם, בואינג 777 ואיירבוס A350 ו־A380. איירבוס, אגב, מפעילה מטוס חדש (XWB A350) עם כמה חידושים טכנולוגיים, שמקל לדבריה על בעיית הג'טלג, אך כרגע הוא נמצא בשימוש רק בחברות ספורות בחו"ל.

נוסף על כך, לישראלים חשובים במיוחד עוד שני קריטריונים – נתיבי טיסה שלא יעברו מעל מדינות עוינות, בשל אילוצי ביטחון, וכשרות, שלרוב לא מהווה בעיה עבור החברות, שמציעות ממילא מגוון ארוחות המתאימות לכל בקשה תזונתית.

מעבר לכך, ישנו נושא השירות. כל חברה מתהדרת בשירות שלה, אך בסופו של דבר מדובר בעניין סובייקטיבי. יש מי שיעדיף את השפה העברית המוכרת של דיילי אל על, יש מי שיעדיף את השירות האמריקאי, ויש מי שהשירות האסייתי הוא דווקא זה שימשוך אותו. אגב, מאחר שהאפשרויות העומדות בפני נוסעי העסקים בארץ מעטות יחסית, בשיא העונה הבחירה תיעשה לרוב על בסיס "מה שיש". על רקע זה, נראה שמגמה נוספת נמצאת בעלייה לאחרונה – הטיסות הפרטיות: כמה אנשי עסקים מתאגדים יחד ורוכשים טיסה ושירותים שונים במטוס פרטי המותאמים אישית לבקשתם. בסופו של דבר, הם משלמים מחיר שמתקרב למה שהיו משלמים אם היו נוסעים בדרך הרגילה.

כך בדקנו

לאחר בדיקה של פרמטרים רבים ומקיפים, סיורי התרשמות במחלקות העסקים השונות ושיחות רבות עם אנשים המעורים בתעשייה, החלנו מגבשים את הקריטריונים שהסתמנו כמשמעותיים ביותר עבור הנוסעים במחלקות העסקים: נוחות, מועדי הטיסות ותדירותן, ופונקציה חשובה נוספת ־ המחיר. למרבה ההפתעה גילינו כי נושא המזון, שבו מושקעת מחשבה רבה מצד החברות, שמגייסות שפים עטורי תארים, הוא בדרך כלל לא הנקודה החשובה עבור אנשי העסקים. מעבר לחוויית הטיסה באוויר, גם שירותי הקרקע הולכים ותופסים נפח חשוב, כאשר גם נמלי התעופה צריכים להצדיק את קיומם. גם פרמטר זה נלקח בחשבון. הנמלים הופכים לאטרקטיביים יותר ויותר, ומציעים טרקלינים שירותיים ומפנקים יותר. בארץ כל החברות משתמשות בשירותיהם של טרקליני דן, אך כל חברה מציעה שירותים משלה בנמלי הבסיס שלה ובנמלים שעימם היא משתפת פעולה.

אז באילו חברות תעופה יכול הנוסע הישראלי למצוא את מחלקות העסקים הטובות ביותר? פורבס מגיש את רשימת שבע מחלקות העסקים הטובות בישראל (שמות החברות מוצגים לפי סדר האלפבית).

הרשימה המלאה מופיעה בגיליון "הכי טובים" 2016

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.