חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

חוק הריכוזיות: הממשלה הסכימה לשתי שכבות וחברת אג"ח, ועדת הכספים תצביע מחר

גם היום (ג'), טרם אושר פרק הפירמידות בחוק הריכוזיות. לאחר שמההצעה שהעבירה הלילה הממשלה לוועדת הכספים עולה כי פירמידות חדשות וקיימות יוכלו להחזיק בשתי שכבות בנוסף לחברות אג"ח, הודיע היום בתום דיון סוער שנערך בוועדת הכספים יו"ר הוועדה, ניסן סלומינסקי, כי הוועדה תשאף לאשר מחר את פרק הפירמידות המדובר בחוק הריכוזיות. זאת בתום גיבוש הסכמות על הנוסח החדש הכולל קיפול שליטה בחברות בשכבות לשתיים בלבד.

החמרה משמעותית נוספת צפויה להיות כי המיעוט הוא שייבחר את הדירקטורים, ללא יכולת התערבות של בעל השליטה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לאחר האשמות מצד ח"כים נגד הממשלה והרגולטורים הכלכליים, אמר סלומינסקי (הבית היהודי), כי "ועדת הכספים תוציא מתחת ידיה חוק ריכוזיות אופטימלי, שישנה מן היסוד את מבנה המשק הישראלי, שיהיה תחרותי יותר עם רמת סיכון מופחתת לכספי הציבור. בטווח הבינוני, הנוסח המעודכן בניצוח ועדת הכספים ייטיב עם הציבור בשלושה מישורים: יגביר את ההגנה על כספי החוסכים, יוזיל את יוקר המחייה ואף יאפשר את הגדלת התשואה על ההון, מה שיבטיח פנסיה ראויה לחוסכים".

צילום: מרק ישראל סלם

סלומינסקי, שזימן שלושה מבין הרגולטורים הכלכליים החשובים, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, המפקח על הביטוח ושוק ההון באוצר ויו"ר הרשות להגבלים עסקיים, הסביר את הסיבה להזמנתם לוועדה: "נושא המינוף, הוא אחד הדברים העיקריים שגרמו לציבור לחוש שיש בעיה שמצריכה טיפול, וכך בין השאר, החלטנו להקשיח את חוק הריכוזיות, אף יותר מהוועדה המקצועית שבדקה את הנושא".

"אמנם, לבנקים יש מגבלה כמה אשראי הם יכולים לתת וכך גם למוסדיים", המשיך סלומינסקי. "אך השאלה האם יש רגולטור שבודק את החברות המבקשות אשראי ולא רק את נותני האשראי על מנת שתופעת הסדרי החוב לא תהפוך לחזון נפרץ. האם יש גוף שבודק ויודע לכמה מינוף הגיעה חברה מסוימת או לאיזו רמת מינוף היא יכולה להגיע? האם יש אינפורמציה בידי הבנקים, כך שבנק אחד ידע כמה אשראי נתן בנק שני לאותה קבוצה עסקית? על זה הרגולצייה הכלכלית צריכה לתת את הדעת".

בתחילת הדיון הביעו מספר ח"כים תרעומת על פרסומים לפיהם ועדת השרים המיוחדת לנושא הריכוזיות, מטפלת בחוק במקביל לדיון בוועדת הכספים ואף מקבלת החלטות שאינן עומדות, לכאורה, בקנה אחד עם החלטות הוועדה. בעיקר קבלו הח"כים על הפרסום, לפיו השרים מקדמים מהלך שונה מזה שמבקשת לאשר ועדת הכספים ולפיו, תותר שליטה בשתי שכבות בתוספת חברת אג"ח, מה שאומר שמדובר בפועל בשלוש שכבות.

המפקח על הבנקים, דודו זקן אמר כי: "יש לראות איך מקפלים שכבות מבלי להסב נזק למשק. בעניין המינוף של קבוצות עסקיות, אנחנו לא מאשרים מראש כל אשראי וגם לא הסדרי חוב או ויתורים כאלו ואחרים לבעלי הון. מראש אנחנו בודקים ניגודי עניינים ועניינים אחרים העלולים לסכן במידה לא תקינה את האשראי הניתן לחברות".

זקן סקר את המגבלות הקיימים על אשראי בהיבט של מינוף: "ללווה בודד 15% מהון הבנק, לקבוצת לווים 25% מהון הבנק. כשמדובר בקבוצת לווים הבנק רואה את כל הקבוצה מלמעלה למטה, החל מבעל השליטה ולא רק גופים נשלטים אלא גם גופים שיש קשר ביניהם. אם אירוע מסוים שמשפיע על חברה א' משפיע גם על חברה ב', מבחינתו הם קבוצה גם אם אין קשר ישיר ביניהן. עוד מגבלה, שיתרת האשראי לרכישת אמצעי שליטה, לא עולה על 70% מההון של הבנק. כשלוקחים הלוואה מהבנק, הבנק מסתכל על כל החובות ולכן זה מטיל התניות".

המפקח על הביטוח, פרופ' עודד שריג, הדף את ביקורת הח"כים: "בין 2008 עד היום בישראל היו חצי הסדרי חוב ממוצע OECD ושליש מהממוצע בארה"ב, מה שאומר שכרגולטורים התנהלנו בצורה אופטימלית. קרן המטבע הבינ"ל נתנה ציונים מאוד גבוהים לרגולציה בישראל, על-כך שאף גוף גדול לא התמוטט". בעניין המינוף אמר: "אין לנו כל יכולת או נוסחה לדעת מהי כמות החוב הנאותה. במשכנתאות יש מינוף גבוה מאוד מכיוון שקיים נכס די בטוח. חלק מהמשבר בארה"ב, כי ערך הנכסים ירד מאוד. לא יודעים מהו המינוף הנאות ואנחנו לא יכולים לאכוף את זה. אנחנו משתמשים בכלים שיש לנו".

במהלך סערת הדיון, שריג הגיב לביקורת הקשה מצד הח"כים, לפיה יש להקשות על בעלי שליטה ואמר לח"כים: "אני מבקש שאת הכללים שאתם מבקשים להחיל על אחרים אל תחילו על עצמכם: אם אתם רוצים לרכוש דירה אל תיקחו משכנתא". עוד ביקש לתמוך בהשארת שכבת אג"ח מעבר לשתי שכבות: "אם נשאיר עוד שכבת אג"ח נוכל בעוד 4 שנים לבטל שזה קל אך אם נמנע עכשיו, יקשה מאוד להחזיר את הגלגל לאחור". 

יו"ר הרשות להגבלים עסקיים, פרופ' דיוויד גילה, הפתיע בכך שקרא להגביל את כוחן של קבוצות עסקיות רב-ענפיות ואמר: "המטרה שלנו הגנה על הצרכן מפני פגיעה בתחרות ולמנוע עלייה ביוקר המחייה. אנו מתערבים כשיש יזם שהשקיע בכמה ענפים בין בפירמידות ובין אם לאו; למשל רשתות צמיגים וגם בתי קפה, או בגלל ריכוזיות ענפית או בגלל יכולת לעצור עסקה". 

יו"ר דירקטוריון הבורסה, שאול ברונפלד, אמר גם הוא ש"יש לתת לשוק לתפקד. אין פתרון קסם בנוגע למניעת הסדרי חוב".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן