Forbes Israel Logo

חושבים יותר מדי? מחקר חדש מציע: ככל שתחשבו פחות תלמדו יותר מהר

ככל שאנו למדים יותר אודות המוח אנחנו נחשפים לכך שמאחורי שתי העיניים שלנו לא נמצאת מכונה מדויקת המשוכפלת בין אדם ואדם אלא אוסף עצום של מודולים מעבדים לא מדויקים – חזקים, אך נוטים לסכנות יותר ממה שאנחנו מתארים לעצמנו.

מחקר חדש מוכיח איך הדינמיקה החזקה אך לא עקבית הזו משחקת במקרה המבחן של למידה. חוכמה קונבנציונאלית נתפסת על ידינו בדרך מסוימת: אם אנו רוצים ללמוד משהו חדש, ישנה רק דרך אחת – שינון בלתי פוסק. אך אם המחקר האחרון באמת נכון הוא הולך להפריך את כל מה שחשבנו שנכון.

צילום: thinkstock

חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה, אוניברסיטת קליפורניה ואוניברסיטת ג'ון הופקינס גייסו משתתפים ללמידת מיומנות חזותית – מטורית פשוטה תוך 6 שבועות ותחת מעקב צמוד של החוקרים. המחקר מצא הבחנה חשובה השונה משאר המחקרים בנושא למידה. אחד ממחברי המחקר הגיב לתוצאות: "מחקרי הדמיה מוחית דומים הביטו בעיקר במיומנויות למידה על פני תקופה של לא יותר ממספר ימים. מי למד לנגן בכינור באחר הצהריים אחד או שניים? על ידי למידת ההשפעה של תרגול ייעדוי הנפרס על פני שבועות רבים, אנו משיגים תובנות על שינויים במוח שלא נצפו מעולם".

במהלך תקופת הלמידה שערכה שישה שבועות, צוות המחקר בחן את מוחם של המשתתפים באמצעות הדמיה מגנטית תפקודית בכדי למצוא הבדלים בין הדמיות טיפוסיות. בניגוד למחקרים אחרים בהם בוחרים איזור מסוים במוח ובוחנים אותו, החוקרים הביטו על תמונת המוח כולו וחיפשו אזורים המתקשרים אחד עם השני יותר מהרגיל.

על ידי מיפוי התקשורת בין האזורים השונים במוח בגרפים לאורך זמן, הצליחו החוקרים לזהות את ההבדלים במוחם של אנשים הלומדים מהר לעומת אלו הלומדים לאט יותר. הם מצאו כי מוחם של הלומדים המהירים הראה הפחתת פעילות בקליפת המוח הקדמית, החלק במוח שאחראי על היכולת לנו לחשוב ולתכנן. המוח של הלומדים האיטיים יותר לעומת זאת, נראה כתקוע בשלב חשיבת היתר מה שהאט את תהליך הלמידה באופן משמעותי.

את התוצאות אפשר להסביר בעזרת מטאפורה: חשבו על המוח שלכם כערכת כלים גדולה מאוד. כאשר אתם מתחילים ללמוד מיומנות חדשה ומאתגרת כמו נגינה, המוח שלכם משתמש בכלים רבים מאוד ושונים בניסיון נואש לייצר משהו שקרוב למוסיקה. עם הזמן והתרגול, יש צורך בפחות כלים לצורך ביצוע הפעולה. המחקר מראה כי מעבר לכמות מסוימת של תרגול, חלק מהכלים הקוגניטיביים של המוח עשויים בעצם לעקב את תהליך הלמידה.

את המסקנה היוצאת מהמחקר קל להבין אך קשה ליישם, בגלל ההנחות העמוקות שלנו בנוגע ללמידה. אבל אפשר לנסות וליישם אותה כאשר אתם מנסים ללמוד משהו חדש ומוצאים את עצמכם דורכים במקום – אולי אז תנסו דווקא להנמיך את החשיבה והעשייה ובמקום לנסות לקחת את המוח "לשלב הבא בחשיבה" נסו לפעול באופן אינטואיטיבי יותר. ואולי הדבר יאפשר למוח שלכם לפתור את הבעיה באמצעות שימוש אך ורק במשאבים המתאימים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.