Forbes Israel Logo

טרנד טכנולוגי: צוקרברג מצטרף למועדון המנכ"לים המיליארדרים שמקבלים משכורת של 1$

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הוא כעת העובד בעל השכר הנמוך ביותר בחברה. צוקרברג, ששוויו מוערך בכ-27.8 מיליארד דולר, בעיקר במניות פייסבוק, ביקש שכר שנתי של דולר אחד בלבד ב-2013, ובכך הצטרף לכמה מנכ"לים נוספים, עמידים מאוד, שמושכים את המשכורת הזניחה והסימבולית הזו.

צוקרברג, שהרוויח 770,000 דולר בשנת 2012 – שילוב של המשכורת שלו והבונוס שקיבל, נמצא כעת בחברה טובה של ענקי טכנולוגיה כמו מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין ששווים כ-30 מיליארד דולר כל אחד, אשר מושכים את המשכורת הסימלית של דולר מזה עשור.

"עבורם, משכורת הדולר הבודד אמורה לסמל את הסיכונים והסיכויים שהם רואים ולוקחים בשם החברה, הערך שהם יקבלו – הפיצוי הכספי שירוויחו – יגיע ישירות מהביצועים של המניה", אומר אהרון בויד, דירקטור בחברת Equilar, שמרכזת מידע אודות מדיניות תגמול למנהלים בחברות, "אף אחד לא צריך לשאול אם לארי פייג' מעוניין או לא מעוניין להשביח את המניה כמנכ"ל. כאחד מבעלי המניות הגדולים ביותר, הוא כולו בפנים".

נמצא בחברה טובה, צוקרברג | צילום: רויטרס

גם מג ויטמן, מנכ"לית HP ששוויה 2 מיליארד דולר, ולארי אליסון מאורקל, ששוויו 51.5 מיליארד דולר, מרוויחים דולר בודד כמשכורת הבסיס שלהם. אולם שלא כמו צוקרברג, ברין ופייג', ראשי החברות הללו מקבלים תמורה משמעותית עבור עבודתם בדרכים אחרות. וויטמן למשל, הרוויחה 17.6 מיליון דולר ממניות ובונוסים על ביצועיה בשנת 2013, ואליסון קיבל 79.6 מיליון דולר, כמעט כולן באופציות, באותה שנה. הדיבידנדים שחילקה אורקל באותה שנה הוסיפו לאליסון עוד 255 מיליון דולר לפני מיסים.

בויד אומר שעבור מישהי כמו וויטמן, שאינה מייסדת והובאה על מנת לשנות את פני החברה, השכר שהיא מקבלת קשור באופן ישיר לביצועיה – היא מרוויחה אם HP מגיעה למטרות שהציבה, "היא תצטרך להגיע להישגים עם החברה כדי לקבל שכר מהמניות".

הטרנד הזה של משכורת סימלית הוא לא נחלתו הבלעדית של הסיליקון וואלי. ריצ'ארד היאן, מנכ"ל אורבן אאוטפיטרס, גם הוא מיליארדר במועדון המשתכרים דולר אחד בלבד, זאת למרות שקיבל בונוס "מפליג" של 5,000 דולר ב-2013. גם ברון הנפט והגז, ריצ'ארד קינדר, ששווה 9.3 מיליארד דולר, מקבל שכר של דולר בלבד מחברת האנרגיה שבבעלותו קינדר-מורגן. בעולם הביוטק, רוברט דוגן, מנכ"ל Pharmacyclics שמפתחת תרופה לסרטן, חושב שאפילו דולר אחד הוא יותר מדי – הוא לא מושך שכר כלל מהחברה, וזאת למרות שהוא מחזיק בהון של 1.5 מיליארד דולר שמורכב בעיקר ממניות החברה.

אז האם מדובר בנראות או כנות? במצב הדברים בישראל, של חברות בהן המנכ"ל מרוויח פי כמה עשרות מהעובדים, זה כבר לא משנה. אצלנו זה כנראה לא יקרה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.