Forbes Israel Logo

ירוק בעיניים: גוגל משיקה מערכת מתקדמת לשמירה על היערות בעולם

"לאף אחד אין מונופול על הידע בעולם, אבל גוגל היא הקרובה ביותר לכך" – המשפט הזה משמש לא פעם את אלו אשר רוצים להדגיש עד כמה משמעותית ענקית החיפוש האמריקאית בחיינו כיום. אך מעבר לסרגל החיפוש המוכר והצבעוני, בשנים האחרונות החלה גוגל לשחרר לחיינו תוכנות ויישומים נוספים, אשר הקלו על חיינו אף יותר. שירותי התרגום של גוגל הפכו לכלי נפוץ במיוחד לסיוע בתרגום מילים ומשפטים קצרים, שירות המפות הפך פופולרי למדי, וגוגל ארת' סיפק מענה לצורך שלא ידענו על קיומו – ואפשר גישה ישירה לתצלומי לווין של (כמעט) כל פינה בכדור הארץ לכל דורש.

אך האם העלתם בדעתכם להיעזר בגוגל בכדי לעקוב אחר מצב היערות העולמי? כנראה שלא. כעת, זה אפשרי. גוגל חברה לאחרונה לארגון העולמי למשאבים (WRI) וליותר מ-40 ארגונים נוספים. בהתבסס על מערכות הנתונים אשר ארגונים אלו מספקים, מהנדסי החברה הקימו מערכת מעקב עצומה, המספקת מידע כמעט בזמן אמת על מצבם של השטחים המיוערים ברחבי העולם כולו.

היערות נעלמים, המאזן האקולוגי העולמי בסכנה | צילום: shutterstock

המטרה של הפרויקט השאפתני, המכונה "משמר היערות הגלובלי", היא לספק מערכת באמצעותה יוכלו ממשלות, חברות וארגונים להילחם בבעיית דילול היערות, הכרייה ותופעות אחרות אשר גורמות להעלמות היערות ולפגיעה במאזן הביולוגי. המערכת פועלת באמצעות שירותי הענן ושירותי המפות המתקדמים של גוגל, וניזונה ממידע אשר מגיע ממספר רב של מקורות – החל ממערכת אזהרות השריפה היומיות של נאס"א ועד עדכונים אשר מעלים שומרי יערות בשטח. המידע על אבדן היערות החודשי למשל, מדויק עד לרזולוציה של 50 מטר, וברמה השנתית, המידע מדויק ברמה של 30 מטר.

"עסקים, ממשלות וקהילות זקוקים באופן נואש למידע טוב יותר על מצב היערות בכדי להיאבק בתופעת ההיעלמות שלהם. אנחנו מקווים שהמערכת הזו תיתן להם מענה. מעתה והלאה ה'בחורים הרעים' לא יוכלו להמשיך ולהתחבא, ו'הבחורים הטובים' יזוהו בשל ההתנהלות הטובה שלהם", אומר אנדרו סטיר, נשיא ומנכ"ל ארגון המשאבים העולמי.

עד כמה חמורה בעיית היערות בעולם ניתן ללמוד מן הנתונים אשר מפרסם הארגון, מהם עולה כי בין שנת 2000 לשנת 2013 איבד העולם 2.3 מיליון קילומטר רבוע של יערות. בכדי לנסות ולתפוס את המספר העצום הזה, חשבו כי מדובר בהיעלמות שטח מיוער בגודל של כ-50 מגרשי כדורגל מדי יום. האזורים הבעייתיים ביותר בתקופת הזמן הזו היו ברזיל, קנדה, אינדונזיה, רוסיה וארה"ב.

אז כיצד תוכל המערכת החדשה לסייע לשיפור המצב? תקוותו של סטיר, כאמור, היא לחשוף את "החבר'ה הרעים" – אלו אשר גורמים מדי יום להיעלמותם של שטחים מיוערים ברחבי העולם. לדבריו, חברות נייר למשל, יוכלו לעקוב אחר הספקים שלהם ולוודא כי הם אינם חודרים לשטחי יערות עד הניתנים בסיכון. גם מגוון רחב של חברות נוספות, אשר מתבססות על משאבים אשר מקורם ביערות שונים – החל מגומי ועד פולי קקאו – יוכלו לעקוב מקרוב אחר פעילותו של כל ספק וספק.

צילום: shutterstock

"הפגיעה ביערות מהווה סיכון ממשי לעתידן של לא מעט חברות, ללא קשר לסכנה הקיומיות" מסביר מנכ"ל ענקית המזון הבריטית Unilever, אשר הודיעה כי תעקוב מקרוב אחר כל ספק וספק המשרת את החברה. בין אם מדובר בכוונות טובות ובין אם מדובר בחשיבה עסקית לטווח ארוך, רתימתן של חברות ענק נוספות למאבק (בארה"ב בולט תאגיד הענק נסטלה אשר הצטרף למאבק בהיעלמות היערות באופן פומבי) תוכל להתחיל ולסייע לטפל בבעיה החמורה, אשר מאיימת על המשך המאזן האקולוגי השברירי הקיים בעולם. שימוש נכון במערכת של גוגל יוכיח כי במקרים מסוימים, ניתן להיעזר בטכנולוגיה המתקדמת גם בכדי לשמור על הסביבה – ולא רק בכדי לנצל אותה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.