Forbes Israel Logo

לה-פן בסיבוב השני, אבל רק משהו בלתי צפוי ייתן לה את הנשיאות

עמנואל מקרון ומרין לה-פן, שני המועמדים האנטי-ממסדיים הבולטים במערכת הבחירות בצרפת העפילו לסיבוב השני. מקרון זכה ב-23.75%, ולה-פן ב-21.53% מהקולות. מועמד השמרנים פיון ומועמד השמאל הקיצוני מלנשון הגיעו למקומות 3-4 עם כ-19% מהקולות כל אחד.

זו הפעם הראשונה בתולדות הרפובליקה החמישית של צרפת ששתי המפלגות הגדולות נשארות מחוץ לסיבוב השני בבחירות לנשיאות – מקרון ממחנה המרכז-שמאל ולה-פן מהימין הקיצוני, קיבלו ביחד כמחצית מקולות הבוחרים. הוסיפו לכך עוד כ-10% מהקולות שהלכו למועמדים ללא סיכוי ממשי להיבחר, ונראה כי הסנטימנט האנטי-ממסדי הגיע גם לקלפיות בצרפת.

אחרי סיבוב ראשון שבו כל אחד הצביע למועמד המועדף עליו, הסיבוב השני צפוי להיות הרבה יותר אמוציונלי, ולהיות פחות בעד המועמד המוביל מקרון, ויותר נגד יריבתו לה-פן. בבחירות 2002, כשאביה הפתיע ועלה לסיבוב הראשון, התאחדה צרפת כולה סביב ז'אק שיראק שזכה ב-82% מהקולות, שיעור תמיכה שאפילו נפוליאון השלישי לא זכה לו. גם הפעם צפויים מנהיגי המפלגות הגדולות לקרוא לתומכיהם להצביע למקרון. מיתוגו כאיש מרכז לא-מפלגתי יקל על רבים לעשות זאת.


יותר, אך עדיין לא מספיק. מרין לה-פן | צילום מסך: מתוך יוטיוב

לה-פן צפויה לרשום הישג משמעותי יותר מאביה, גם אם לא תזכה בבחירות – הסקרים מנבאים לה 35-40% בסיבוב השני מול מקרון לעומת 18% שהשיג אביה. אלו שבונים על הפתעה דוגמת הברקזיט או טראמפ בסיבוב השני, צריכים להביא בחשבון שבמקרים האלו, היתרון של תומכי ההישארות באיחוד ומנגד של הילארי קלינטון, נע בשיעור של 1-3%, בתוך טעות הדגימה. כאן, לפחות על פי הסקרים האחרונים, הפער הצפוי לטובת מקרון בסיבוב השני הוא של 20-25%. משהו מאוד יוצא דופן יצטרך להתרחש בשבועיים הקרובים כדי שלה-פן תנצח בחירות.

במידה ומקרון אכן ינצח ויהיה לנשיא הבא של צרפת, יהיה זה ניצחון גדול לאיחוד האירופי. או נכון יותר – תבוסה גדולה לחוזי השחורות לאיחוד. אחרי הברקזיט המפתיע היו שכבר שטענו כי ימיו של האיחוד ספורים. והנה, בתוך חודש, הציבור בהולנד ובצרפת, שתי המדינות עם האוכלוסייה המוסלמית הגדולה ביבשת, מעניקים את רוב הקולות לתומכי ההישארות באיחוד ותומכים בשמירה על גבולות פתוחים. המחנה הקורא ליציאה מהאיחוד התחזק אמנם על רקע זרם המהגרים והפיגועים בצרפת, אך הרוב עדיין מאמין באירופה, ועדיין מאמין באירו.

המבחן הגדול הבא של תומכי האיחוד יגיע בספטמבר בגרמניה, כשאנגלה מרקל, בלי שום ספק הסמל הבולט ביותר של האיחוד ושל גוש האירו מאז הקמתו, תתמודד על קדנציה רביעית כקאנצלרית. ניצחונה יהיה ניצחון גדול לאיחוד, שיצלח בכך את השנה הקשה בתולדותיו. אם וכאשר יגיעו הדברים לכך, ושאלת לכידותו של האיחוד תרד מהפרק בטווח הקצר, יצטרך השיח לעבור ולהתמקד ברפורמות הדרושות לאיחוד כדי להתמודד, ביחד, עם הלחצים מבית ומחוץ. כל זאת, בזמן שבריטניה, הכלכלה השנייה בגודלה ביבשת, עושה את דרכה החוצה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.