Forbes Israel Logo

לנשום אוויר נקי: ההודי שהקים עסק בעקבות ביקור אצל הרופא

איכות האוויר של ניו דלהי, אשר זיכתה אותה בתואר הלא מחמיא העיר המזוהמת בעולם, הפכה עצה של רופא למטופל אחד, לתנועה שלמה שמקדמת אוויר נקי. כעת היא "מגדלת" אוויר נקי בעצמה כדי לנשום טוב יותר, והפכה את הבעיה לפיתרון עסקי.

לפני יותר מ-20 שנה, רופאים אמרו לקמאל מיטל, כיום אקטיביסט סביבתי ומנכ"ל מרכז העסקים פהרפור, שעליו לעזוב את ניו דלהי. הריאות שלו נאבקו במצב הזיהום במדינה בעיר בכל זמן. מיטל לא רצה לעזוב את העיר, ובתור מהנדס כימיה בוגר MIT, הוא תרם לעזרתו את שותפיו במכון היוקרתי IIT (מוסדות להשכלה גבוהה טכנולוגית בהודו). ב-1991, ראשי המחלקות האלו ב-IIT נפגשו ופתחו בתרגיל משמעותי – לאמוד את איכות האוויר.

בינתיים מיטל שקד על פיתוח התיאוריה שלו, הנוגעת לשימוש במגוון צמחים כדי לקדם איכות אוויר בתוך מבנים. הוא גילה כי שילוב מאוזן של שלושה סוגי צמחים – דקל אריקה, צמח הכסף וצמח מדברי, היו הזוכים הגדולים ביצירת חמצן, הסרת מרכיבים לא רצויים כמו פחמן דו חמצני ורכיבים אנאורגניים כמו פורמלדהיד (גז רעיל שנמצא בין השאר ברהיטים ומוצרי טיפוח אישיים) ובמתן חמצן בשעות הלילה. כל אלו הפכו את התיאוריה שלו להרצאת טד פופולרית ב-2008.

"זו הייתה בעיה אישית שהומרה לפתרון", מסביר ברון אגרוול, גיסו של מיטל, אשר מוביל את Breath Easy, חברה שפועלת כדי לפתור את הדאגות הנובעות מזיהום אוויר דרך שימוש בטכניקות סינון אורגניות.

Breath Easy הוקמה לאחר שמיטל הצליח לגדל, תרתי משמע, אוויר נקי במרכז העסקים פהרפור. הבניין כולו הוא ירוק, כאשר הצמחים מבצעים את פעולותיהן של יחידות מיזוג. באלו לא משתמשים אלא אם הדבר חיוני ממש – מה ששומר על המקום מלא בזרם של אוויר אורגני. מיטל מסביר כי רמות איכות האוויר בבניין נקיות כמו אלו שנמצאו בחלקים של אזור הרי ההימלאיה. בהתחלה Breathe Easy הייתה חטיבה במרכז העסקים פהרפור, אך כעת היא פועלת בנפרד.

דאגה לאוויר נקי היא אחת הדרכים בהן חברה יכולה לאותת לעובדיה כי היא שומרת עליהם | צילום: fotolia

איכות האוויר של דלהי הולכת והופכת לגרועה יותר, כאשר התושבים בה נושמים חלקיקים שקוטרם מגיע עד ל-2.5 מיקרון (PM2.5) ואלו החלקיקים המזהמים ביותר. הדבר דומה לבליעה של שברי זכוכית קטנים לתוך הריאות. איכות האוויר הזו גבוהה פי 10 מהרמה הבטוחה שנקבעה על ידי ארגון הבריאות העולמי, ופי 4 גבוהה מהרמה הבטוחה שקבעה הודו.

תוך שימוש בטכניקות משולבות של סינון מכאני ואורגני, החברה יוצרת פתרונות למבנים גדולים, ועוזרת להם לשפר את איכות האוויר בתוכם. לפי אגרוול, היא יוצרת בכך יעילות אנרגטית. "איכות אוויר טובה יותר בבניינים משותפים עוזרת לשמירה על עובדים", הוא מסביר. "זוהי אחת מהדרכים שחברה יכולה להגיד לעובדים שלה באמצעותה 'אכפת לנו ממכם'".

בתהליך של Breath Easy, האוויר עובר דרך חממה אשר משתמשת בצמחים כדי להסיר את הכימיקלים הרעילים כמו פורמלדהיד, בנזין ופחמן דו חמצני.

בשלוש השנים האחרונות Breath Easy נכנסה לבתי הספר של השגרירויות האמריקאית והגרמנית בניו דלהי, ולתוך משרדים, בתי מלון וקניונים. לפי אגרוול, היא הפכה לתוספת פופולרית בבנייני משרדים רב לאומיים בעיר. "אוויר נקי מפחית את עלויות התפעול", הוא מסביר, ומוסיף שהפקידים הפיננסיים בחברות הטילו בתחילה ספק בפתרונות שהחברה הציעה, אבל "כל אחד יכול לעשות את זה. עלות היא לא הדאגה כשזה מגיע לאיכות האוויר".

הביקוש בהודו הוא גבוה, אך אגרוול מסביר שהמטרה היא להתרחב לסינגפור ואז לסין. הוא אף מציין שהחברה אולי תשלב טכניקות מדעיות נוספות לתוך הטכנולוגיה, כדי ליצור מערכת פונקציונלית מתקדמת יותר לייצור אוויר נקי, אשר לא מחייבת בהכרח צמחים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.